Jag har fått tag på en gammal bordsskiva som stått i ett gammalt härbrä i jämtland.
Vet inte hur länge det stått där.

Bockarna/benen saknas.

Ett par av tvärreglarna har glidit en aning och det sitter en "kloss" på ena ändan. Det är möjligt att det varit flera bord ihopsatta. Dom vita prickarna är nånn sorts tejp men det borde kunna bli fint. Har inte rengjort det men om man gör det och eventuellt slipar/hyvlar det så skulle det kunna bli ett ganska mäktigt bord.Kan räcka med en rengjörning och ytbehandling om man vill ha en lite råare look.

Det finns även ett namn på skivan. Det kan stå "Nils Nilsson dy Walne"
dy och WALNE är ju ganska tydligt.
Walne är en by som ligger ca. en mil från där skivan stod. Idag stavas det Valne. Ligger i Krokoms kommun.
Jag antar att "dy" betyder "den yngre"?

Jag är öppen för förslag på vad det står.



Måtten är:
Längd 2970mm
Bredd 1210mm

Planken är 63mm tjocka.
Plankens bredd är ungefär: 300, 140, 260, 270, 130, 130mm

Reglarnas bredd är 70mm
Reglarnas höjd är 110mm

Skivan väger 125kg men vågen var i dåligt skick. Jag tyckte den kändes tyngre.


Vill gärna veta lite om bordet. Tänkte försöka sälja det så värde är ju också intressant.

Finns det nått ställe där man kan värdera gamla möbler eller forum för liknande?


En gammal sliten trävägg i ett tomt rum med synliga loggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En trätrappa med ojämna steg inuti ett hus under konstruktion eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En trästruktur med en utskjutande bjälke, ådrig yta, suddig bakgrund, varma färgtoner, inomhus ljussättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träföremål på verkstad, möjligen en båt under reparation, verktyg i bakgrunden, arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre träbord, slitet, repor, fläckar, inristade initialer, vardagligt bruk, naturliga toner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrappsteg med vattendroppar eller möjligtvis transparenta föremål på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
BirgitS
B bryggstun skrev:
Finns det nått ställe där man kan värdera gamla möbler eller forum för liknande?
Auktionsföretagen brukar göra värderingar, normalt gratis.
 
  • Gilla
bryggstun
  • Laddar…
Jo, jag tänkte fråga på nått auktionsbolag men jag vill gärna ha lite mer att gå på först.
Har hittat en riksdagsman (?) som skulle kunna stämma med namnet beroende på vad det nu står.
Han var enligt nätet bosatt i en by en bit från Walne (Valne). Kanske 1-2 mil ifrån.
 
Hör med Putin, han har en samling stora bord.
 
Tack för tippset om Putin!

Nånn som har nått intelligent att säga? Om jag stavade intelligent fel så upplys gärna Thomas i Blekinge om det.
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Snarstucken...
 
  • Gilla
bryggstun
  • Laddar…
Kul att ha hittat ett stadigt bord. Eller tyvärr en del av ett stadigt bord, vilket nog gör värdet väldigt begränsat. Se om du kan hitta någon i byn du nämner som har rätt efternamn och kanske är släkt med snickaren/ägaren. Gör du det kan bordets historia uppväga att det saknas en del. De gånger jag sett gamla bonnsnickerier säljas för mer än knappa bruksvärdet ha de varit kompletta, haft en känd historia, varit typiska för en viss plats eller liknande. Kan du hitta mer info om namnet du skrev om så kanske du kan hitta någon som är intresserad.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Skivan kan vara intressant för någon snickerikunnig människa att göra ett benunderrede till men jag tror den inte nödvändigtvis är värd några stora summor pengar. 500-1 000 kr.
 
Hade ett liknande tungt bord, men med ben till. Sålde det för ett par år sen. Tror jag fick 500:- för mitt.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.