Har just använt Ottossons lasyrkulör till ett projekt men då hade massa linolja och balsamterpentin hemma så struntade jag i att använda Ottossons egna färdiga lasyrolja utan vevade ihop en egen mix med dessa. Resultatet utseendemässigt bra men ytan färgar nu av sig. Genvägar är senvägar osv. Frågan är hur jag kan behandla ytan så den slutar färgar av sig? Lack? Vilken ska jag använda? Ser ju helst att ytan förbli matt. Tittade på vanlig klarlack(akrylat) men står på dessa att de ej ska användas på oljade ytor?? Det är inget finprojekt så tar gärna emot billiga DIY-lösningar.
 
Åsa Lund
Använde du kokt eller rå linolja?
 
Kokt
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Använde du kokt eller rå linolja?
Kokt
 
Åsa Lund
Konstigt
Kokt linolja härdar ju i luft och blir hård yta på efter max en vecka
Har tyvärr inget bra svar på hur du ska göra istället
 
  • Gilla
mangogi
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Konstigt
Kokt linolja härdar ju i luft och blir hård yta på efter max en vecka
Har tyvärr inget bra svar på hur du ska göra istället
Hur snabbt den härdar beror på hur mycket torkmedel är tillsatt, ren kokt linolja tar långt tid på sig.

Jag skulle stryka över med en tunn torkande olja typ 'Danish oil' och hoppas det stabiliserar ytan.
 
  • Gilla
mangogi
  • Laddar…
Åsa Lund
Jag har målat snickerier inomhus med ren linoljefärg från ottosson och det har torkat inom tre dygn utan torkmedel
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag har målat snickerier inomhus med ren linoljefärg från ottosson och det har torkat inom tre dygn utan torkmedel
Färgen innehåller torkmedel.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.