Jag har i tidigare bostad själv installerat spotlights i taket och drivit dom med diverse trafos via dimmers osv. Jag betraktar mig därför som inte helt puckad när det gäller att koppla ihop saker.

Men nu har jag kört fast. På bilden syns de trafos jag har kvar efter flytt till ny bostad. Nu vill jag använda en av dom för att driva en halogenlampa i en armatur men lyckas inte få ut någon spänning på sekundärsidan. Jag mäter med en voltmeter i både DC- och AC-läge men det blir bara 0V. Jag har tyvärr ingen lampa att driva, vill inte köpa den innan jag lyckas få ut spänning.

En möjlighet är förstås att alla trafos har gått sönder, men det känns osannolikt för jag har för mig att dom funkade när jag monterade ner tidigare installation.

Vad gör jag för fel?
 
  • Fyra elektroniska transformatorer för halogenlampor på ett träbord. Märkena är Vossloh, Relco, och Osram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Många elektroniska transformatorer behöver en last för att mata ut DC. Köp en billig 12 V glödlampa (kanske till bil om det är billigare ) och testa. Verkar att den översta vill ha minst 20 W belastning.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.