Det handlar om typ 5 kWh/vecka vid några få plusgrader och 10 grader inomhus på Attefallhuset jag har (har elmätare på den men kommer inte riktigt ihåg när strömavbrottet var senast, men det var ett antal dagar sedan).

Så det är inte sådär jättebetungande kostnader just nu men ökar givetvis ju kallare det är utomhus.

och som sagt - kolla att LL-värmepumpen verkligen gå att ställa ned till ca 10 grader C - vilket inte alls är självklart (även om oftast lite mindre värmepumpar riktade för sommarstugor marknadsförs med denna funktion men finns inte alltid för större LLVP tänkt för året runt-boende) och det är avfrostningsbeteendet som styr mycket hur kallt inomhus de klarar sig utan att det packa på is på utedelen pga. att det är för lite värme lagrat i innerdelen och för kall luft kring denna för att absorbera tillräcklig värme ur när avisningspocessen startar.
 
  • Gilla
b_hasse och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
TorbjornP TorbjornP skrev:
[media]
Tack, videon visar bra hur man gör.

Dock är den mer än tio år gammal och hemsidan verkar inte ens finnas längre. Var får man tag i de medel som behövs? (Jag har testat ungefär likadant med enbart avhärdat vatten och det fungerade inte alls; kanske har min helt enkelt blivit för skitig.)
 
A
Krokben Krokben skrev:
Borde inte en ångtvätt göra susen för lamellpaketet?
Det enklaste och bästa
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
C
Magnus E K Magnus E K skrev:
Tack, videon visar bra hur man gör.

Dock är den mer än tio år gammal och hemsidan verkar inte ens finnas längre. Var får man tag i de medel som behövs? (Jag har testat ungefär likadant med enbart avhärdat vatten och det fungerade inte alls; kanske har min helt enkelt blivit för skitig.)
Du kan lika gärna ta såpa och kranvatten så länge det inte är hårt. Du ska bara lösa fett och damm och skölja bort men tänk på att fläktrullen också kan vara riktigt dammig och att ta ut den kräver att du plockar ned det mesta men den går väl att komma åt med smal borste annars. Sök på värmepumpsrengöring eller liknande. Jape Sanera och Jula har rengöring men Biltemas ångtvätt som kan användas till mycket kostar inte mycket mer.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Tack, videon visar bra hur man gör.

Dock är den mer än tio år gammal och hemsidan verkar inte ens finnas längre. Var får man tag i de medel som behövs? (Jag har testat ungefär likadant med enbart avhärdat vatten och det fungerade inte alls; kanske har min helt enkelt blivit för skitig.)
reflex-svaret är nästan alltid vatten med lite diskmedel i (eller som nämnt såpa eller annan rengöringsmedel) - diskmedel/rengöringsmedel gör att tvättmedelslösningen minskar sin ytspänning och kan börja väta och lösa damm med fet/olja-innehåll som annars bara får rent vatten att rulla av.

-- regeln lika löser lika gäller även här, då i form av att tensidernas vattenskyende 'svansar' går in i fettet medans tensidens vattenälskande del gör att vattnet kan rycka och dra i det och få med sig en bit av fettdroppen till slut - ältningen som görs i en tvättmaskin är just för att få fettet att släppa textilierna och sväva fritt i vatten som en mycket liten droppe och den vattenälskade laddningen av tensider på droppens yta gör att det inte vill slå ihop med någon annan droppe utan förbli svävande i lösningen

En sak att tänka på är att aluminiumflänsar som i en innerdel skall inte ha någon tvättlösning som vare sig är sur eller basisk - och därför fungerar ofta diskmedel väldigt bra då den är nära neutral.

En ångtvätt efter man lagt på blandningen är ännu bättre då värmen gör det hela mer rättrörligt om fettet i dammpartiklarna är halvstelnat (som kan vara från matos och inte minst från rökning om det förekommer i lokalen)

Det är väldigt många dyra rengöringsmedel på sprejflaska som kan ersättas med en blomspruta med vatten och lite diskmedel i för i stort sett samma rengörande verkan...
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K
Tack för alla tips. Jag provade i somras med blomspruta med enbart avhärdat vatten (vatten från avfuktaren i källaren) utan diskmedel, vilket fungerade dåligt, men inte testat med diskmedel. Undviker ju gärna att köpa specialrengöringsmedel om det är onödigt (eller till och med dåligt).
 
Igen, det behöver en form av tensid som orka väta ytan ordentligt - finns kök i utrymmet som värms upp så finns det mer fetter i dammet som samlats på flänsarna och det avvisar vatten och gör att dammet inte väts upp speciellt enkelt utan hjälp av tensider, samma sak om det röks i lokalen då tobaksrökpartiklarna oftast är väldigt feta...

Lite diskmedel i lösningen gör mycket för att väta upp vattnet och lossa på det som har fett i sig och det är också hyfsat neutralt och fräter inte på flänsarna som många akaliska eller sura rengöringsmedel lätt gör om de får lite tid på sig på flänsytorna (dvs. köksrengöring är ofta basisk för att lösa fett bättre, badrumsrengöring ofta är surt för att lösa kalk istället).

titta på MSDS på de olika speciamedlen så inser man att de är i många fall det är typ diskmedel-tensider utblandat i vatten ev. med lite alkohol eller annat + lite parfym i blandningarna för att upplevas som starkare medel, som säljs i utspädd form till hög literpris.

Prova med lite diskmedel i tvättvattnet först innan man börja jaga dyrare specialsprejer.

kan man dessutom köra med ångttvätt med diskmedeltillsatt vatten (eller duschat på innan med diskmedelsatt vatten med blomspruta innan ångtvätten) så gör värmen att skit lossnar ännu lättare då stelnade och halvflytande fetter nu blir helflytande fetter av värmen och lättare kan spolas bort..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.