J juanxxx skrev:
Tack för alla svar

Det plaskar på bra i element-rören nu. Mäter av tiden mellan körningar efter att jag ändrat på cirkulationspump.

Installatör får komma ut i veckan och gå igenom allt igen tänker jag.
Ja, om du ökade flödet på den externa pumpen och det fungerar nu, så har du haft obalans i flödena.
Man bör justera in det noggrannt så att du får en differens på ca 7-8 grader mellan tillopp och retur i radiatorkretsen.
Om det plaskar och låter så är flödet troligen för högt, eller så har du en massa luft.
 
Förut tog en värmekörning 8 minuter när jag kollade. Nu har det gått över 20 minuter och pumpen har ännu inte stoppat.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
När jag ändå är ute och frågar.

Är det någon som vet varför jag inte kan se detta menyval?
Svensk text, meny för energimätningar, producerad energi och förbrukning, struktur, punktlistor, informationsikon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6.1 producerad energi finns inte att välja i menyn. Alla menyval mellan 4-6 är borttagna. Finns inte heller om jag går in ininstallatörsläge…
 
Om börvärdet på Framledning är 38C. När ska pumpen då stanna?
Den verkar starta när framledning är strax under 30. Är det samma diff ca 8 grader uppåt också? Att den stannar när framledning når 38+8?

Pumpen kör fortfarande. 40 minuter har den snurrat och framledning har gått från 29,6 till 40,9. Jämför att det tog 8 minuter för den att gå från 17-49 igår kväll.

Edit: den stannade vid 41,9 efter nästan en timmes körning!
Ny start igen efter 20 minuter. Vid ett mycket högre framledningsvärde ca 35. Tidigare startade den vid strax under 30
 
Redigerat:
B
Det brukar vara x antal gradminuter innan värmepump stoppar. Så ligger den bara över bärvärdet för framtempen lite, kan det ta lång tid innan den stoppar.

Och samma för start av pumpen. X antal gradminuter under börvärdet triggar en start.

Men jag har inte kikat på ivt styrningen, jag skulle vara lite förvånad om det är absoluta grader som den jobbar med.

Låter som du löst problemet, förmodligen var inte extra pumpen igång, eller hade för litet flöde.

Är alla element lite varma nu? Eller finns det fortfarande kalla element?
 
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Det brukar vara x antal gradminuter innan värmepump stoppar. Så ligger den bara över bärvärdet för framtempen lite, kan det ta lång tid innan den stoppar.

Och samma för start av pumpen. X antal gradminuter under börvärdet triggar en start.

Men jag har inte kikat på ivt styrningen, jag skulle vara lite förvånad om det är absoluta grader som den jobbar med.

Låter som du löst problemet, förmodligen var inte extra pumpen igång, eller hade för litet flöde.

Är alla element lite varma nu? Eller finns det fortfarande kalla element?
Elementen känns varmare. Har luftat två som jag behövt luftat tidigare.

Nu har den kört igen. Det tog 40 minuter och då startade den vid ca 35 och slutade vid 41,8. Med ett börvärde på 37 ungefär.
 
J juanxxx skrev:
Kan den ha blivit full med skräp på 5 dagar? Installationen var klar i tisdags.
När vi fick ny pump i våras så rengjorde installatören filtret dagen efter, behövdes redan då och jag rengjorde ganska ofta första månaden. Inte filtret men magneten samlade på sig mycket skräp i början.
 
1-3 grader varmare i hela huset! Ni är bäst :)

Nu får vi se vad kwh-mätare säger imorgon om dagens förbrukning.
 
  • Gilla
lordi och 1 till
  • Laddar…
62 starter senaste dygnet men endast 4 starter mellan 14-21 idag efter att cirkulationspumpen ställdes i läge 3/3.

Extrapolerar man de siffrorna så borde antalet starter vara under 20 kl 14 imorgon. Viss skillnad mot de 65 per dygn jag hade tidigare.

Det är varmt hemma nu också :)
 
  • Gilla
tobbetk och 3 till
  • Laddar…
God morgon,
Nu är det 20-20,5 grader i hela huset. Igår vid samma tid hade vi varierande temperatur 17-19,5 grad.

Elförbrukning upp ca 8 kwh mot dagarna innan. Kanske stabiliseras nu när det blivit varmare?

Jag upplever att vi har en hög förbrukning. Legat på ca 43 kwh senaste dagarna. Vilket vi också hade innan pumpbytet. Senaste dygnet alltså 51 kwh.

Min förhoppning var ändå att vi skulle få en något lägre förbrukning med ny pump. Än så länge kan jag inte se sådana effekter. Får väl hoppas att den ger en bättre effekt under vinterns kalla perioder…
 
Förbrukningen beror ju på uteklimatet, temperatur och vind.
Och sen har du ju viss värme att hämta igen.

Vad var den gamla pumpen för en?
Greenline HE är väl i princip en 20år gammal modell med lite uppgraderingar.
Jämför COP mellan pumparna.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Förbrukningen beror ju på uteklimatet, temperatur och vind.
Och sen har du ju viss värme att hämta igen.

Vad var den gamla pumpen för en?
Greenline HE är väl i princip en 20år gammal modell med lite uppgraderingar.
Jämför COP mellan pumparna.
Jo jag vet förutsättningarna. Men allt annat lika tycker jag en ny pump bör vara liiite mer effektiv. Som sagt i vinter kanske man ser större skillnad.

Det var en Autoterm 300. Finns inte mycket info om den. Föregångare till IVT.

Den stora skillnaden jag märker är
1. Den nya är betydligt tystare
2. Den gamla värmde vatten var 45e minut. Även om man inte tappade varmvatten. Den nya har kört VV körning ett par gånger sedan i tisdags.
 
J juanxxx skrev:
Jo jag vet förutsättningarna. Men allt annat lika tycker jag en ny pump bör vara liiite mer effektiv. Som sagt i vinter kanske man ser större skillnad.

Det var en Autoterm 300. Finns inte mycket info om den. Föregångare till IVT.

Den stora skillnaden jag märker är
1. Den nya är betydligt tystare
2. Den gamla värmde vatten var 45e minut. Även om man inte tappade varmvatten. Den nya har kört VV körning ett par gånger sedan i tisdags.
Vänta och se ett par dagar skulle jag säga.
Nu vet jag inte om du kör radiatorer eller golvvärme, men en Greenline HE 9 ligger på 3.2 i COP på ett högtemperatursystem, Autotherm 309 ligger på 2.9.

Jag hade en Greenline HT C9 innan bytet, den är en modell mellan Autotherm och HE och ser i princip identisk ut.
De hade en "bugg" gällande varmvattnet, vår HT gjorde varmvatten en gång i timmen på grund av att de inte frikopplat VVBn tillräckligt hårt från värmesystemet (returen från värmesystemet går i ett T-kors anslutet direkt på VVBn som gör att varmvattnet sugs med ut i värmesystemet).

Detta har de fixat till senare modeller, jag bytte i vår och fick 4h istället för 1h.
Den nya pumpen har lite annan styrlogik så vi klarar oss än så länge med att gör varmvatten en gång på natten (inga duschande tonåringar).

En ny och en skadad vattenkoppling ligger på ett kaklat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vänta och se ett par dagar skulle jag säga.
Nu vet jag inte om du kör radiatorer eller golvvärme, men en Greenline HE 9 ligger på 3.2 i COP på ett högtemperatursystem, Autotherm 309 ligger på 2.9.

Jag hade en Greenline HT C9 innan bytet, den är en modell mellan Autotherm och HE och ser i princip identisk ut.
De hade en "bugg" gällande varmvattnet, vår HT gjorde varmvatten en gång i timmen på grund av att de inte frikopplat VVBn tillräckligt hårt från värmesystemet (returen från värmesystemet går i ett T-kors anslutet direkt på VVBn som gör att varmvattnet sugs med ut i värmesystemet).

Detta har de fixat till senare modeller, jag bytte i vår och fick 4h istället för 1h.
Den nya pumpen har lite annan styrlogik så vi klarar oss än så länge med att gör varmvatten en gång på natten (inga duschande tonåringar).

[bild]
Någon skillnad i COP. Det är ju positivt. :)

Har kollat lite historiska data och vid en medeltemp på ca 4 grader har vi förbrukat ca 40kWh per dygn. Så oktober förbrukning i år inget konstigt.

Vad har du för pump nu?
 
Redigerat:
Det blev en Daikin Altherma Geo3 med kylfunktion.

Hade ingen firma som kunde serva IVT i krokarna, så jag valde en firma som faktiskt svarade i telefon och återkom då blev det att välja mellan Nibe och Daikin.
 
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.