Ska ha hit en isoleringsfirma för att kika på vinden idag. De var i området och erbjöd gratis undersökning och offert på tilläggsisolering.

Det ligger kutterspån där idag, oklart hur mycket dock.

Jag utgår ifrån att det rimliga vore att blåsa upp lösull uppe på spånet, eller så kanske det kan vara värt kostnaden att suga bort befintligt spån.

Huset är byggt av trä -65 och ventileras genom självdrag, frånluften sitter i murstocken.

Vinden ventileras med 2 gavelventiler på kanske 150x150mm och eventuellt taksprångsventilation (spånet ser iaf inte ut att vara tryckt hela vägen ut). Detta har fungerat sen -65, och det har varit torrt och fint där uppe åtminstone fram till -21.

Då jag värmer hus och vatten med ved året runt, så blir det förstås låga uppvärmningskostnader. Har lite egen skog, men stockarna köper jag än så länge in själv och gör veden av. Detta ger en månadskostnad på ca 6-800:- för veden året runt. Elräkningarna ligger på runt 6-700:- i månaden året runt, oavsett årstid.

Då kommer förstås tanken, kan det verkligen finnas någon ekonomi i att kasta upp mer isolering på vinden? Har ju inte fått nån offert än så jag har inte räknat på det, men säg att de minskade kWh-”förlusterna” skulle spara 4 kubik ved om året, det kanske handlar om 1000-1300:- på ett år. Detta lär ge en rätt lång återbetalningstid.. Särskilt då jag i framtiden kommer använda egen skog till veden.

Icke att underskatta är att det iaf skulle leda till mindre arbetsinsatser att producera och hantera alla dessa kubik (”HALLÅ RYGGEN!” på vedbacken och ”HALLÅ PANNRUMMET! Du ligger kvar i källaren tre trösklar in idag också ser jag!”).

Men en sak till som jag anser är väldigt viktig att överväga, är att man bör isolera med försiktighet. Ökad isolering innebär förstås mindre värmeläckage upp till vinden, vilket gör att det torkar ut sämre. Samt att pannan byttes -21, till en modern som kråkorna hatar. Den släpper inte upp nån värme att prata om till murstocken, tvärtom gav den mig ett h-vete med kondensproblem som innebar mycket slit med skorstenen, som ännu inte är färdigt.

Så pannbytet i kombination med ev. tilläggsisolering riskerar eventuellt att skapa problem uppe på vinden. I vintras när jag kröp runt där så såg jag kondens på spikar och tyvärr även blött på taksponten i hörnen. Det tycks dock torka upp på somrarna.

Hur hade ni resonerat?
 
Jag hade avstått
 
  • Gilla
Elsparv och 2 till
  • Laddar…
Jag har hus från -45 som också fått rekommendation om tilläggsisolering (minst 40cm) på vinden när jag köpte för 10+ år sen..

Men jag resonerar lite som du (även om jag inte har egen skog utan får köpa ved/pellets dyrt) att återbetalningen för kostnaden för isoleringen nog är lång plus den absolut största farhågan att det skulle påverka miljön på vinden negativt..

Då har jag ännu inte bytt ut pannan, en diom från början av 80-talet.. och inte heller planerat på att byta ut den till nåt annat än en ny panna heller, eftersom jag tror att gamla hus som byggts för att ha en härd som värmer skorstenen mår bra av just det.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Jag hade avstått
Tack för svar! Har du lust att utveckla?

Violina Violina skrev:
Jag har hus från -45 som också fått rekommendation om tilläggsisolering (minst 40cm) på vinden när jag köpte för 10+ år sen..

Men jag resonerar lite som du (även om jag inte har egen skog utan får köpa ved/pellets dyrt) att återbetalningen för kostnaden för isoleringen nog är lång plus den absolut största farhågan att det skulle påverka miljön på vinden negativt..

Då har jag ännu inte bytt ut pannan, en diom från början av 80-talet.. och inte heller planerat på att byta ut den till nåt annat än en ny panna heller, eftersom jag tror att gamla hus som byggts för att ha en härd som värmer skorstenen mår bra av just det.
Tack för ditt svar!

Jag tror också det, att värmen från skorstenen är bra för huset. Nu värmer den dock inte särskilt mkt iaf, iom att jag bytt panna.

Nu har jag jagat upp killarna på vinden iaf och offerten har kommit.

Det blev bra mkt billigare än vad jag tänkt. Detta pga att min vind är liten och de rekommenderade endast 15cm cellulosa. Ett plus i min värld, då de lyssnade på mina förutsättningar med nya pannan samt ökad ackvolym (det går längre mellan eldningarna). Annars hade de rekommenderat 30cm sa de, men det kunde bli ”för bra”.

Bifogar offerten här nedan.

Jag frågade om de skulle ta något som helst ansvar om det uppstod fuktproblem, men det skulle de inte göra. De ville förstås ha nöjda kunder sa dem, men det lär inte hjälpa om det trots allt skulle uppstå skador.

De sa att de inte alls trodde att det skulle bli några problem, det skulle räcka med gavelventilationen och att jag använde murstocken. Takfotsventilationen var igensatt av spån, men inget skulle göras åt det, resonemanget var lite som så att det brukar se ut så på ”spånvindar” och det var torrt och fint där uppe nu.

Tankar på det någon?

Man får ju såklart inspektera vinden löpande, men när isoleringen är lagd, bör man inte röra den. Inte krypa omkring i den eller kompaktera den. Således blir det svårt att inspektera hela vinden för att se om det blir några förändringar tänker jag..

Se även villkoren där det står att man som beställare är medveten om att det är en negativ åtgärd ur fuktsäkerhet. Men det står också en del om reklamation, att man som fastighetsägare årligen får inspektera sin vind, annars kunde möjligheten till reklamation försvinna.

Försäljarna sa att en sån här åtgärd ”i vanliga fall” brukade minska energiförbrukningen med 30-50%. Men i mitt fall mtp en liten vind och endast 15cm tillägg, så kanske det blev runt 20-25% lägre förbrukning.

I mitt fall motsvarar det kanske 4-5 kubik ved som jag slipper göra och bära in varje år. Det är en rätt lockande tanke.

Just nu lutar det åt att ta erbjudandet och isf betala det kontant. Men skulle gärna höra fler röster härifrån!

Offert för vindtilläggsisolering, med ROT-avdrag, betalningsvillkor och leveransinformation. Totalpris och förutsättningar listade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svensk text om ROT-avdrag, husisoleringstjänst, villkor och underhåll. Anknytning till skatteverket och kundansvar nämns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter som ren glädjekalkyl på siffrorna..

Tror jag läst nånstans att fullisolering (vad är det, 50-60cm?) på vinden kan spara 30% på uppvärmningen.. så 15cm gör nog kanske 10% som max.. säkert mindre då om du har liten vind..

Om du sparar 5%, är det fortfarande värt det?

Edit: snabb googling säger att ca15% av värmeförlusten sker genom taket..

Samtidigt så är det tydligen "inte lönt" att tilläggsisolera om man inte har mindre än 20cm isolering..
 
M
Jag hade aldrig gjort det! Mitt hus från 70 har 12cm glasull på vinden, 2st ventiler i vardera gavelände. Har läst mycket om folk som tilläggsisolerat med mögelpåväxt som följd för att det blir för kallt på vinden. Jag tror inte att äldre hus mår bra av detta, dom är helt enkelt inte byggda för att vara så välisolerade.
 
Violina Violina skrev:
Låter som ren glädjekalkyl på siffrorna..

Tror jag läst nånstans att fullisolering (vad är det, 50-60cm?) på vinden kan spara 30% på uppvärmningen.. så 15cm gör nog kanske 10% som max.. säkert mindre då om du har liten vind..

Om du sparar 5%, är det fortfarande värt det?

Edit: snabb googling säger att ca15% av värmeförlusten sker genom taket..

Samtidigt så är det tydligen "inte lönt" att tilläggsisolera om man inte har mindre än 20cm isolering..
Tror också att det är glädjekalkyl, det brukar det vara oavsett vad folk vill sälja.

Kul att du googlade! :) Kommer du ihåg nån källa? Intressant med det du läste om att blott 15% försvinner genom taket. Och om att det inte ”är lönt” om man har mindre isolering än 20cm. I mitt fall tror jag att det ligger 15.
M Markarbetaren skrev:
Jag hade aldrig gjort det! Mitt hus från 70 har 12cm glasull på vinden, 2st ventiler i vardera gavelände. Har läst mycket om folk som tilläggsisolerat med mögelpåväxt som följd för att det blir för kallt på vinden. Jag tror inte att äldre hus mår bra av detta, dom är helt enkelt inte byggda för att vara så välisolerade.
Tack!

Har också läst en del elände om liknande..

Har du haft ditt hus länge? Och hur värmer/ventilerar du det?

Och hur mår din vind, är du uppe och springer/kryper där ofta? :)
 
15% var väl nåt som typ "alla" sa.. sen hur mycket isolering man då hade i taket, det hittade jag inget om..

Det där om 20 cm kommer jag inte ihåg var det stod, men var väl vad jag skulle kalla en tillförlitlig källa (nåt större företag som inte har nåt intresse av att sälja isolering, typ Folksam eller nåt liknande)
 
M
V Vardagsrum skrev:
Har du haft ditt hus länge? Och hur värmer/ventilerar du det?

Och hur mår din vind, är du uppe och springer/kryper där ofta? :)
Har haft mitt hus i +20 år. Eldades med olja innan jag bytte till ved och sista 10 kör jag med luft/vatten värmepump och kamin ibland. Jag har vind med full ståhöjd och råspont. Jag är uppe på vinden varannan månad kanske, för att hämta nån pryl eller så. Satt upp 8st 44W ledarmaturer så det är fullgod belysning. Inte sett nån tillstymmelse till mögel eller liknande.
Jag har självdragsventilation, men fläkt med eftergång i badrummen. Köpte mig en Airthings wave plus i veckan, just för att se hur inomhusluften är då jag bytt samtliga fönster i huset. Efter några dagars mätning så ligger jag på gränsen för att behöva lite extra ventilation i bostadsutrymmet.
 
Har inte räknat, men har ett hus från -60, källare och självdrag. Låg glasullsmattor med papp, på det blev det 145mm isolering + 45 mm med vindpapp ovanpå. Jag gjorde arbetet själv -88 och vinden är fortfarande fin, kollas nu bara när sotaren gör besiktning av murstock. Har gjort andra isoleråtgärder också.
Började elda ved med 50 cm Diompanna/acktank, sedan olja samt elpatroner och nu sedan -2000 bvp.
Tidigare ägare hade gjort av med 35 000 kWh med enbart el, idag ligger vi runt 12-13 000 kWh totalt med bvp och inkl. hushållsel.
Hjälper kanske inte dig i beslutet, men att äga ett äldre hus kan vara en resa att göra. Vår första åtgärd var isolera vinden och jag hade gjort det även idag.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Tack alla för era svar.

Jag avstod det här. Jag tänker att man ska vara väldigt försiktig med så pass stora ändringar i äldre och fungerande hus.

Då jag precis bytt panna, så är det i sig en väldigt stor förändring som påverkar både eldningsfrekvens och temperatur på murstocken. Den har bara tjänstgjort en vinter, så hypotetiskt skulle det redan kunna vara på väg åt skogen med vinden bara genom pannbytet.

Att då blåsa på (avsett skämt) med isolering innan man utvärderat pannbytets påverkan på vinden efter några höstar/vintrar, skulle vara obetänksamt.

Skulle det uppstå skador, så skulle det också vara svårare att utröna vad som orsakat vad, eller om det krävdes bägge åtgärder tillsammans.
 
  • Gilla
Antewallgren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.