Belmlu
Hej,

Har en vattenutkastare som är rätt gammal och har börjat läcka mer och mer. Med tanke på vad ny kostar känns det vettigast att byta ut istället för att försöka reparera.

Jag är väldigt ny på allt vad gäller hemmafix och har aldrig gjort något öht med vvs tidigare. Har inga problem att lägga lite tid på att läsa in mig på hur man går tillväga men har som sagt ingen praktiskt erfarenhet.

Min fråga är då om det är rimligt som nybörjare att ge sig på byte av vattenutkastare eller är fallgroparna för många?

Bifogar bild på nuvarande utkastare.
 
  • Äldre vattenutkastare monterad på tegelvägg med droppande vatten, som visar tecken på läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vattenutkastare monterad på en tegelvägg som visar tecken på läckage och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vattenutkastare med synliga läckspår installerad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ganska enkelt men du måste kapa spindeln i rätt längd och även röret!
 
Det är inte omöjligt att få till men lite pilligt att få det snyggt och tight mot väggen på insidan. Börja med att sätta en avstängningskran (ballofix) på insidan så kan du pilla med utkastaren i lugn och ro utan att vara utan vatten i hela huset.
 
Belmlu
Toppen, tack för snabba svar!

En följdfråga. Vi har medelhårt vatten men kalkavlagringar som följd lite varstans på munstycken med mera och tänker att detta även sker på vattenutkastare. Finns det vattenutkastare som passar bättre till medelhårt vatten eller är det sak samma?
 
Saksamma
 
I ditt fall skulle jag nog börja med att kolla om det går att byta krankäglan i din befintliga utkastare.
De där kranarna brukar vara byggda så att det ska gå att öppna den och byta.

Par av manschettknappar, guldtonade metaller, svart mitt, isolerade mot vit bakgrund, accessoar för herrkläder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R roke skrev:
I ditt fall skulle jag nog börja med att kolla om det går att byta krankäglan i din befintliga utkastare.
De där kranarna brukar vara byggda så att det ska gå att öppna den och byta.

[bild]
Edit. Såg nu att tråden var gammal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.