Hej på er!

Jag ska försöka mig på att plocka bort en gammal vattenutkastare som tagits ur bruk sedan länge. Rören är avkapade och nu återstår endast gåtan att försöka få loss den.

Tänkte föregå en hiskelig massa svordomar och svett genom att fråga om er om tips på hur jag bäst avlägsnar f*nskapet?

Bifogar bilder på hur den ser ut utifrån samt inifrån. Tack på förhand!

mvh
Tobias
 
  • Avkapade rör och gammal vattenutkastare som sticker ut ur en husgrund, omgivet av grus och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avkapade rör och gammal vattenutkastare på en texturerad vägg av betong med synligt smuts och spindelnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avkapade rör och en gammal vattenutkastare inuti en vägg, omgiven av ledningar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tbswstn skrev:
Hej på er!

Jag ska försöka mig på att plocka bort en gammal vattenutkastare som tagits ur bruk sedan länge. Rören är avkapade och nu återstår endast gåtan att försöka få loss den.

Tänkte föregå en hiskelig massa svordomar och svett genom att fråga om er om tips på hur jag bäst avlägsnar f*nskapet?

Bifogar bilder på hur den ser ut utifrån samt inifrån. Tack på förhand!

mvh
Tobias
Den blå vinkeln inne får du gänga av sen är det nog bara att dra ut den utifrån alltså.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Den blå vinkeln inne får du gänga av sen är det nog bara att dra ut den utifrån alltså.
Tack för svar, det sitter som berget. Men ska testa banka och ha mig imorgon. Man ser ju gängor i den raka kopplingen mot vinkeln på insidan. Men både på utsidan och inne så sitter det manschetter eller vad vi ska kalla det som hindrar att dra ut den från något håll så är osäker på om det hjälper att lossa där. Kanske släpper det när man börjar rucka. Det blir ju inte enklare av att den är målad heller… kanske något mothåll på utsidan skulle vara bra och slå och vrida från insidan. Sitter en elkabel nära som jag hoppas inte tar stryk
 
Har du en tigersåg med långt blad så kan du kapa bort den blåa vinkeln så att du bara får en slät ände kvar.
Kan vara bra om någon eller något håller fast delen utanför för den kan ju börja snurra efter lite vibrationer.

Akta elkabeln bara.
 

Bästa svaret

Brukar ha 2 stora rörtänger på vardera sida och sen får man slita och ha sig för bövelen så att svett forsar ibland, men runt går den till sist. Manschetten på insidan åker med på köpet när du får bort böjen. Men ta bort den ingängade kopparbiten som du redan har kapat så att du kan snurra böjen av gängan ett par varv.
 
Tack för kanonsvar!
 
  • Gilla
vvsavlopp
  • Laddar…
Skulle göra samma sak, tog i som fan. Rörde sig inte. Tog multimaskin med metallblad och 10 sekunder senare var det av.
 
  • Gilla
tbswstn och 1 till
  • Laddar…
Johanox1 Johanox1 skrev:
Skulle göra samma sak, tog i som fan. Rörde sig inte. Tog multimaskin med metallblad och 10 sekunder senare var det av.
Nä det är på dom där som man blir grillad, är man en mus eller rörmokare. ;)

Gubbar förr i tiden som satte dit dom där, tog ju i tills dom sket på sig och sen drog dom lite till bara för att jävlas med oss idag. :crysmile::rofl:
 
  • Gilla
tbswstn
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.