Hej

Jag den här el-lösningen i badrummet som är kopplat till ett element. Vet inte vem eller när det utfördes.

Vill byta kopplingen till en lampa i badrumsskåpet, men lägenheten saknar jordfelsbrytare.

Är en riktig noob på el så skulle verkligen uppskatta hjälp. Den grögula kabeln är som jag förstår det jordad, men eftersom installationen inte använder den, är det ojordat då? Kan jag byta kopplingen till lampan i mitt badrumskåp utan rädsla för att det ska bli strömförande?
 
  • Öppen eldosa på vägg med lösa kablar och keramiska plattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där elementet är ju fullständigt livsfarligt. (I den mån det skulle råka bli strömförande, tex det kommer vatten i elektroniken). Jag anser mig inte vara Noob på el så jag skulle personligen kollat om elementet har en färdig jordpunkt, om så skulle jag bytt nuvarande sladd till en tre-trådars så du kan koppla med jorden och se till att den är ordentligt jordad. Därefter skulle jag omse att få en jordfelsbrytare installerad.

Efter som du ställer frågan och även (bra där) erkänner att du är en noob på el så skulle jag råda dig att inte röra det alls utan kalla dit en elektriker som både kan se till att ditt element blir jordat samt installera jordfelsbrytare och din lampa.
 
  • Gilla
_maxxx
  • Laddar…
Är elementet dubbel isolerat?
 
  • Gilla
_maxxx
  • Laddar…
Fråga dock, då jag glömde din ursprungliga fråga, vad har denna koppling till elementet med kopplingen till din lampa att göra? Och vad är det för koppling till lampan du vill byta (och varför?).
 
  • Gilla
_maxxx
  • Laddar…
K _KirderF_ skrev:
Är elementet dubbel isolerat?
Det tror jag inte TS kan svara på, men TS kan du ta en bild på märkningen på elementet? Jag antog kanske felaktigt att det var ett äldre då TS inte visste av vem eller när det installerades.
 
Du lägger upp en bild på en dosa som ser ut som en matning till element som i sin tur ser ut som ett Adax vps10.

Hur vida det ser ut med din lampa är svårt att veta. Eller får du lägga upp en bättre bild, finns lampor i badrum som inte behöver jord.
 
  • Gilla
_maxxx
  • Laddar…
En sak man kan säga om bilden är att det är ingen yrkesman som utfört detta. Allt är sin ordning fram till dosan då det finns skyddsjord framdragen. Förhoppningsvis är elradiatorn dubbelisolerad och ska inte skyddsjordad, annars har du ett allvarligt fel. Leta efter märkskylten och dubbelkvadraten där som anger att den är dubbelisolerad.

Om du kan nalla ström från denna dosa till belysning beror på vilken grupp ledningen tillhör. Det kanske inte är lämpligt. Det är i allmänhet olämpligt att nalla ström från kretsar som innehåller elradiatorer. Det kanske inte finns 230 V i dessa två ledare på bild utan 400 V. Det behöver alltså kontrolleras.

Sedan är det sedan 2009 krav på JFB för allting i badrum. Ska man komplettera med något nytt så träder detta krav i kraft. Det är en god investering.

Jag vet inte vad du menar med att "byta kopplingen", men allt här är behörighetskrävande och badrum är inte bra ställe att hempula på utan kunskap och erfarenhet.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
stort tack för era svar! saknar vokabulär inom detta för att använda korrekta termer men kopplingen/kablarna/anslutningen går till en transformator i badrumsskåpet, den har en symbol med två kvadrater i och behövs då inte jordas?
 
  • Elektronisk transformator för halogenlampor, monterad på trä, med tekniska specifikationer och ledningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elementet är också dubbelisorerat. Jag vill koppla ur elementet för att prioritera belysning från badrumsskåpet. Ser tyvärrr ingen väg runt detta
 
Det är korrekt i att själva transformatorn inte ska jordas men kopplingen i sig är inte dubbelisolerad så miljön som transformatorn sitter i skulle i sin tur behöva vara dubbelisolerad. Nu verkar detta vara i toppen på ett träskåp och ser inte alls speciellt vattentätt ut.

Om du nu bestämt dig för att göra detta mot bättre rådande, se till att du har en så lång kabel att du kan i alla fall skapa lite droppnäsa innan den går in i dosan där elementet är kopplat för just nu ser det ut som att vatten längst kabeln kan följa sladden in i eldosan och skapa kortslutning. Vatten på elementet kanske inte är lika troligt (om du inte lägger något blött för att torka) men en sladd från ett badrumsskåp som jag antar är vid handfatet utsetts lätt för vatten.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.