Jag planerar att installera en kamin och rökkanal enligt bilden och hoppas på råd och rön från er med lite bättre kunskap än mig själv. I första hand gällande brandsskydd och dimensionering av rökkanalen.

Från vad jag hittat online ska avstånd mellan kamin o brandsskyddande material vara 250mm, medan avståndet mellan rökkanal och brandsskyddsmtrl ska vara minst 50mm. Räcker i så fall en enkel stålplåt för att skydda innertak och väggen närmst kaminen och hur tjock bör denna i så fall vara?

Genomföringen i taket är ca 175 - 180mm innerdiam. och jag räknar med att en isolerad rördel dragen genom denna får en innerdiam. på max ca 150mm. Vilka regler gäller för isolering runt själva genomföringen? (behöver bräcka loss kopparplåten för att se om det befintliga stoset ö.h.t. är isolerat)

Slutligen är frågan vilka rördimensioner som är lämpligast. Bostaden är på ca 100m2 öppen planlösning och rymmer ca 300m3 luft så inriktar mig på en kamin i det större slaget.

Alla förslag o synpunkter är välkomna! :)
 
  • Inomhusmiljö med takbjälkar, rött markeringsband, TV, vit bokhylla och lutande tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Rökröret är ju isolerat när det passerar genom tak/våningsplan så 50mm gäller även där. Köper man en färdig lösning, t.ex. Nibes Premodul så får man med 4st plåtar som täcker genomföringen. Dessa är delade på mitten med urtag för rökkanalen så dom täcker genomföringen.
 
  • Gilla
jespgrun och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Rökröret är ju isolerat när det passerar genom tak/våningsplan så 50mm gäller även där. Köper man en färdig lösning, t.ex. Nibes Premodul så får man med 4st plåtar som täcker genomföringen. Dessa är delade på mitten med urtag för rökkanalen så dom täcker genomföringen.
Ja det låter ju rimligt att det är 50mm även i taket! Bör nämna att jag siktar på att ha en osiolerad rökkanal för att öka värmestrålningen i huset samt sätta ett spjäll precis under takgenomföringen för att slippa kallras när man inte eldar.

Får fram skilda uppgifter när jag nu googlat vidare och blir inte riktigt klok på reglerna för avstånd och isolering till en annars oisolerad kanal..

Någon som vet om en reflekterande plåtremsa räcker för att isolera längs kanalen mot taket, och vilket minimumavstånd som i så fall gäller?
 
P.S. läste nu att boverkets byggregler kräver att rökkanalens yttertemperatur inte får överstiga 100'C vid maxeffekt.. tolkar detta som att det i praktiken inte är lagligt att ha en oisolerad rökkanal inomhus?
 
M
J john.r skrev:
Ja det låter ju rimligt att det är 50mm även i taket! Bör nämna att jag siktar på att ha en osiolerad rökkanal för att öka värmestrålningen i huset samt sätta ett spjäll precis under takgenomföringen för att slippa kallras när man inte eldar.
Blir det inte problem att sota med ett spjäll med den placeringen?
 
M Markarbetaren skrev:
Blir det inte problem att sota med ett spjäll med den placeringen?
Det hade jag inte tänkt på men det är ju såklart sant - dock totalt onödigt när man ändå måste ha isolerad kanal..
 
M
Jag förstår dina tankar om oisolerad rökkanal. Men efter 15 år med en 10kW kamin så kan jag säga att den effekten räcker, nu vet jag förvisso inte vilken kamin du kikar på. Mitt hus har 12cm isolering på vinden, byggt 70, i oljefrosseriets era med allt vad det innebär i form av uselt u-värde. Det blir fort varmt ändå!

Med tanke på din höga takhöjd så hade jag nog funderat på hur jag ska få ned den varma luften istället. Takfläkt gör stor skillnad märker jag, och jag har bara 250 i takhöjd.
 
  • Gilla
john.r
  • Laddar…
Att ha oisolerat hela vägen är inte bra, du måste då ha ett brandskydd hela vägen upp till 500 mm från tak, där isoleringen tar vid ut genom tak. Du kan sätta en 10 mm mineritskiva på väggen bakom röret och ha oisolerat första metern. kanske inte så snyggt men går att måla. Spjället sätter du strax ovanför kaminen, är inte fel at kunna strypa lite på draget för att hålla ned tempen på röret, som kan bli otroligt varmt med fullt drag. Varje installation är en egen individ vid olika montage och hus och får antagas därefter.
 
  • Gilla
john.r
  • Laddar…
Jo, jag har också tänkt på det där med takfläkt och även tilläggsisolering då jag också bor i 70-talsvilla men det blir ett senare projekt :) nästa steg lär blir att få hit en kunnig hantverkare och ta fram en vettig plan/kolla på takisoleringen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.