Hej på er,

Jag har ett gammal badrum som ska stambytas inom 3-5 år. Badrummet är ganska ofräscht i min smak och vid köp skulle det stambytas direkt men nu har det alltså flyttats fram *minst* 3 år. Därför vill jag gärna fixa och trixa lite utan att det kostar en förmögenhet.
Jag har kikat lite på microcement och gillar detta - mitt problem är att väggarna i badrumet endast är kaklade halva vägen och målade resterande del - behöver jag riva det halva kaklet eller finns det något jag kan använda för att ”fylla ut” nivåskillnaden mellan kalkal och målad vägg? Andra lösningar är också välkomna :)
 
  • Vit kaklad toalett med handfat, spegelskåp och duschdraperi. Svartvit matta på golvet. Enkel inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Du bör nog inte riva bort kaklet i alla fall för om det finns ett tätskikt bakom så kommer det då att bli skadat.

Kanske du kan hitta en kakellist som kan bli en kul inredningsdetalj.
 
Hej @BirgitS,
Tack för tips! Vet du om man kan fylla ut den delen av väggen som inte är kaklad om man önskar en slät vägg?
 
BirgitS
Någon fukttålig skiva, exempel Lux-skiva, kanske men då stiger kostnaden.
 
Hej! Tänkte höra hur renovering gick? Sitter i samma sits och funderar på att lägga microcement på golv och halva vägg men låta resterande väggen vara målad :)

Hur gick det att microcementa bakom rören eller hur löste du det? Jag har nämligen vattenrör som går längs med väggarna som jag helst inte vill montera bort.

Någon annan som har gjort liknande renovering med erfarenhet att dela? :)

Tänkte också höra om nån har kunskap om tätskiktet, badrummet är från 80 talet men ett mosaikgolv är lagt över plastmattan (tror jag) runt 2010. Om man lägger microcement över, bör de hålla tillräckligt tätt i några år till eller bör man verkligen göra en renovering?

Tack!
Ronja
 
BirgitS
R Ronja Ro skrev:
Tänkte också höra om nån har kunskap om tätskiktet, badrummet är från 80 talet men ett mosaikgolv är lagt över plastmattan (tror jag) runt 2010. Om man lägger microcement över, bör de hålla tillräckligt tätt i några år till eller bör man verkligen göra en renovering?
Det kan vara så att plastmattan redan är otät och vare sig mosaiken eller mikrocementen är tät. Om det inte läcker idag kan det göra det nästa vecka, nästa år eller om 10 år, det är inget man vet i förväg.
 
R Ronja Ro skrev:
Hej! Tänkte höra hur renovering gick? Sitter i samma sits och funderar på att lägga microcement på golv och halva vägg men låta resterande väggen vara målad :)

Hur gick det att microcementa bakom rören eller hur löste du det? Jag har nämligen vattenrör som går längs med väggarna som jag helst inte vill montera bort.

Någon annan som har gjort liknande renovering med erfarenhet att dela? :)

Tänkte också höra om nån har kunskap om tätskiktet, badrummet är från 80 talet men ett mosaikgolv är lagt över plastmattan (tror jag) runt 2010. Om man lägger microcement över, bör de hålla tillräckligt tätt i några år till eller bör man verkligen göra en renovering?

Tack!
Ronja
Hej Ronja,

Vad kul att du också är intresserad!
Jag har faktiskt fegat ur lite just för att jag inte heller vet hur jag ska gå tillväga. Jag har också massa synliga rör som jag behöver göra något åt. Jag tänkte spraya de svarta för att fräscha upp de, men vet inte hur jag ska komma åt ordentligt heller. Undrar om någon har någon bra dyi video som är idiotsäker 🤣
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.