Hej, tänkte att jag gör en tråd till alla mina frågor och funderingar kring vår tillbyggnad, istället för att skapa en ny tråd för varje fråga.

Min första fråga är tyvärr en prisfråga. Vi har två tillbyggnader där det är krypgrund byggt med lecablock.
Kollade genom fakturorna från murarna och det landade på totalt 181 timmar för 58 kvm. Vilket jag tycker är väldigt mycket. Det är ett snitt på drygt 0,3 kvm i timmen.

Har bett deras chef att kolla över timmarna.

Vad skulle ni göra här, betala det jag anser är skäligt och bestrida resten? Vad jag hört så brukar man räkna ungefär 1 kvm timmen som normalt.
 
B Blag skrev:
Hej, tänkte att jag gör en tråd till alla mina frågor och funderingar kring vår tillbyggnad, istället för att skapa en ny tråd för varje fråga.

Min första fråga är tyvärr en prisfråga. Vi har två tillbyggnader där det är krypgrund byggt med lecablock.
Kollade genom fakturorna från murarna och det landade på totalt 181 timmar för 58 kvm. Vilket jag tycker är väldigt mycket. Det är ett snitt på drygt 0,3 kvm i timmen.

Har bett deras chef att kolla över timmarna.

Vad skulle ni göra här, betala det jag anser är skäligt och bestrida resten? Vad jag hört så brukar man räkna ungefär 1 kvm timmen som normalt.
Hur är kontraktet skrivet? Löpande antar jag? Vad låg offerten på?
 
T Tompafix skrev:
Hur är kontraktet skrivet? Löpande antar jag? Vad låg offerten på?
Inget kontrakt med murarna. Det är mina snickare som tagit in dem för jobbet. Och löpande.
 
B
Vad är det som ska ingå för arbetsmoment i de där 181 h?

Har de börjat på en gjuten sula? Har de putsat grunden, eller är det bara murningen?
 
B BSOD skrev:
Vad är det som ska ingå för arbetsmoment i de där 181 h?

Har de börjat på en gjuten sula? Har de putsat grunden, eller är det bara murningen?
Det är bara murning. Alltså bara arbetstimmar. Lecablock, armering och murbruk har jag köpt.
 
B
B Blag skrev:
Det är bara murning. Alltså bara arbetstimmar. Lecablock, armering och murbruk har jag köpt.
Så då har de alltså fått dit 2.8 lecablock i timmen ungefär... Jag har ju murat själv en hel del, det är klart högre takt när jag murar. Dessutom brukar ju en krypgrund inte ha så många öppningar för fönster, och arbetshöjden är ju bra. Kraven på finish borde ju inte vara hundra heller, inte mm krav direkt.

Fönsteröppningar och liknande blir ju en del sågande, men en murare brukar ju ha en bandsåg som snabbt hanterar det. Lite långsammare om man ska kapa med tigersåg.

Det låter som det är något fel på timmarna
 
B BSOD skrev:
Så då har de alltså fått dit 2.8 lecablock i timmen ungefär... Jag har ju murat själv en hel del, det är klart högre takt när jag murar. Dessutom brukar ju en krypgrund inte ha så många öppningar för fönster, och arbetshöjden är ju bra. Kraven på finish borde ju inte vara hundra heller, inte mm krav direkt.

Fönsteröppningar och liknande blir ju en del sågande, men en murare brukar ju ha en bandsåg som snabbt hanterar det. Lite långsammare om man ska kapa med tigersåg.

Det låter som det är något fel på timmarna
Precis. Förstår att det går åt lite mer tid för första och sista varvet. Bara en öppning per grund på 600x600, där la de l-järn över öppningen, så inget extra där. På första grunden delade de på stenarna på sista varvet för att komma upp inrätt höjd, på andra grunden beställde vi ut halvstenar, för att slippa detta moment.
 
Kan också påpeka att jag och min sambo bar samtliga lecablock från uppfarten till baksidan, så vi skulle slippa onödig tid där murarna skulle göra det.

Vad tror ni, kan jag bestrida sista fakturan? Känns det rimligt?
 
Nu har det blivit dags att börja planera för rördragning till radiatorer. Bifogar en skiss på hur vi tänkt dra rören.

Vi har gamla radiatorer i huset med grova rör (säkert 1"), skulle det funka att skarva på sig på ett sådant rör, för att sedan dra till de nya radiatorerna?

Tanken är att lägga rör-i-rör i bjälklaget, för att sedan gå upp vid vägg och sedan köra utanpåliggande dragning.

Skulle det funka att dra 16 pex i bjälklag, för att sedan köra 15 mm kopparör synligt och att varje stick till radiator är 12 mm?
 
  • En schematisk bild av en byggnadsplan med radiatorer (röda) och fönster/dörrar (blåa) markerade på olika våningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.