Keiller Keiller skrev:
Snart lägger sig väl EU i vedeldningen också med skatter och regleringar och var tredje kbm ved du sågar och klyver ska skickas till Bryssel för vidare distribution till de delar av Europa som inte har skog.
Byråkrater oavsett om de är kommunala,statliga eller överstatliga lär inte få en krona eller pinne från min skog ingen vet om eller hur mycket ved jag hugger och så ska jag se till att det fortsätter.
 
  • Gilla
heimlaga och 5 till
  • Laddar…
galento
F fribygg skrev:
Byråkrater oavsett om de är kommunala,statliga eller överstatliga lär inte få en krona eller pinne från min skog ingen vet om eller hur mycket ved jag hugger och så ska jag se till att det fortsätter.
Samma här 👍
 
F fribygg skrev:
Nog går det mesta att bränna men det är inte lämpligt att elda sur ved. Ekonomin i att torka ved är riktigt god om man låter sol,vind och tid göra jobbet.
Som du skriver, själva torkningsprocessen är relativt smidig och kräver nästan noll insatser. Klart skönt att en del av vedtillverkningen sköter sig själv 😂

Tänker på dom 4st granarna som ska ner nu strax, och den där blixtskadade björken. 🤔
 
F fribygg skrev:
Byråkrater oavsett om de är kommunala,statliga eller överstatliga lär inte få en krona eller pinne från min skog ingen vet om eller hur mycket ved jag hugger och så ska jag se till att det fortsätter.
Det gäller börja använda taktik, vem hade trott att vi ska hamna där. Hoppas det bara är dålig journalistik och hittepåfolk som är Avis på oss med gratis/egen värme.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Det gäller börja använda taktik, vem hade trott att vi ska hamna där. Hoppas det bara är dålig journalistik och hittepåfolk som är Avis på oss med gratis/egen värme.
Det har ju varit skatt på egen ved förut för skogsägare, då fick nog villaoljan ett uppsving.
 
F fribygg skrev:
Det har ju varit skatt på egen ved förut för skogsägare, då fick nog villaoljan ett uppsving.
Jag är nog inte gammal nog för att varit med då. Låter helt galet, dessa skatter som kramas ut alla på allt.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Jag är nog inte gammal nog för att varit med då. Låter helt galet, dessa skatter som kramas ut alla på allt.
Vi får hoppas att staten håller sig ifrån att försöka, det kan aldrig sluta väl att beskatta egen ved
 
Jag bara ser framför mig hur tillsynen skulle kunna bli stora utmaningar för käre farbror staten. 😂
 
Norrtull Norrtull skrev:
Jag bara ser framför mig hur tillsynen skulle kunna bli stora utmaningar för käre farbror staten. 😂
Eller så lägger man ytterligare skatt på alla som har redovisat eldstad på fastighetsdeklaration, då kommer slantarna in oavsett om du bränner din ved eller inte.
 
F fribygg skrev:
Eller så lägger man ytterligare skatt på alla som har redovisat eldstad på fastighetsdeklaration, då kommer slantarna in oavsett om du bränner din ved eller inte.
Ge dom inga tips eller idéer nu 😂😂
 
Norrtull Norrtull skrev:
Ge dom inga tips eller idéer nu 😂😂
Har du kryssat i eldstad?
Den som var fastighetsägare på fastighetsskatten tid är försiktig med kryssen...
 
  • Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
Hahah, dom två eldstäderna vi har är i-kryssade idag tyvärr. Synder från tidigare ägare.
Men dom nya eldstäderna kanske inte behöver kryss.
 
galento
F fribygg skrev:
Eller så lägger man ytterligare skatt på alla som har redovisat eldstad på fastighetsdeklaration, då kommer slantarna in oavsett om du bränner din ved eller inte.
Nog nån som "glömt" att kryssa i den rutan här 😎
 
Kan man uppdatera sin fastighetsdeklaration utan kryss? Utifall att...
 
Mja, har man haft ett kryss kanske det blir svårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.