J junot skrev:
Spännande svar som redan inkommit! Vore intressant att höra hur mkt tanke/påverkan detta har vid införskaffning. Dvs är bifl något ni aktivt jobbar emot eller har det bara kommit som en "bonus"?
Begagnat/återvunnet lertegel är ett medvetet val, att lägga betong på hus jag ska bo i livet ut har aldrig känts aktuellt då jag inte är förtjust varken i slit och släng eller utseendet på betongtak.
 
Ett hyvelverktyg på trä, omgivet av träspån, på en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svårt att tro att jag behöver köpa ny putshyvel någon gång. Handverktyg köper jag numera av två varianter - billigt eller ”for life”. Jag har lärt mig att allt däremellan bara blir dyrare i längden.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
P
Pappas hammare, spett och kofot från slutet av 60talet använder jag fortfarande. Hammaren "dagligen". Har visserligen inte in handlat dessa själv.
Men har inhandlade en egen hammare för 20 år sedan och den håller än och kommer nog lätt överleva mig.
 
Traktorn. Eller en lastmaskin är det väl.
60år nu varav 20 i min ägo. Det skulle förvåna mig om inte den funkar bra i 40 år till.
Har även många ärvda verktyg som förmodligen hänger med livet ut för mig.
Rent allmänt så nyttjar jag prylarna länge.
Köper hellre en ny pryl senare och behåller den gamla också än att byta ut ofta.
Sitter i fjällstugan nu. River ut tvättrum och moderniserar. Men det finns mycket gammalt här som jag vill behålla. Köksskåp från ett 30tals rivningshus som farsan tog rätt på när han byggde på 60talet. Försöker hellre hålla det i skick och anpassa till idag mer praktiska mått än att sätta in ett ikeakök.
Men soffor, tv , spis och sånt har ju bytts ut i omgångar. Sånt känns inte så roligt med gammalt mög.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Dolset skrev:
Är nog en ganska svår fråga, många möbler håller nog en livstid men dom blir utbytta.
All elektronik har en begränsad livslängd och går inte att laga själv för majoriteten. Så nja, tror inte många köper "for life" saker på det sättet.
Bra input, ska såklart va något man har kvar, alltså något som överlever trender etc.
 
Frågan är väl mångfasetterad, dels finns aspekten "konst, prydnadsföremål" där det finns ett beräknat värde som förhoppningsvis slår inflationen, tex köpa någon designerföremål från Svenskt Tenn eller liknande. Dessa slits ju inte då det inte är bruksföremål på det sättet. Gäller ju även till viss del original-möbler som fått snygg patina men inte slitits illa, ger ju en bra slant på auktion. I alla fall så kräver det ju aktsamhet och medvetenhet om dess potentiella värde (för att inte rensas ut och slängas).

Sedan har vi rena bruksföremål som ler/gjutjärns-grytor, skålar, sådant man kanske främst köper för sin funktion där funktionen är den samma även 50år senare.

Möbler och inredningsdetaljer kan ju mycket väl hålla väldigt länge men troligen så känns de omoderna långt innan de slits sönder. Har dock själv en uppsättning köksstolar (8st) som är riktigt nice men fake-skinnet har slitits sönder på två av dem. Skulle gärna få dem omklädda, då jag inte hittar nya som känns lika bra i design och komfort (för en rimlig peng). Hade det bara varit en sittdyna så hade jag nog bara gjort det själv, men då ryggen också är klädd och har en något komplex form känns det långt från trivialt. Här är det ju mer en fråga om att jag gillar dem samt ekonomi, att köpa 8 nya stolar för att två är nerslitna känns drygt. Dessa är från MIO och säkert mindre än 10år gamla men inte kvar i sortimentet.
Så om någon har tips på något prisvärt ställe för omklädnad av stollar i Stockholm (norrsidan om möjligt) tar jag gärna emot tips, vi hörde av oss till ett ställe men fick aldrig ens ett svar tillbaka.

Dessa stolar har alltså inget direkt värde för framtiden mer än att de är bra och köpa nya motsvarande av än bättre kvalitet är helt enkelt jäkligt dyrt. De var ej heller köpta för att vara våra sista stolar men när jag nu kollar på nya stolar där varje stol jag gillar kostar 4000+kr styck blir man ju fort avskräckt efter som jag behöver minst 8st.
 
T TypRätt skrev:
Möbler och inredningsdetaljer kan ju mycket väl hålla väldigt länge men troligen så känns de omoderna långt innan de slits sönder.
T TypRätt skrev:
Frågan är väl mångfasetterad, dels finns aspekten "konst, prydnadsföremål" där det finns ett beräknat värde som förhoppningsvis slår inflationen, tex köpa någon designerföremål från Svenskt Tenn eller liknande. Dessa slits ju inte då det inte är bruksföremål på det sättet.
Både Josef Frank och Malmstens möblerna som beställs från Svenskt Tenn har varit bruksföremål med hög kvalite och förhoppningsvis långt liv. Design som verkar hålla åtminstånde ett sekel och kvalite som matchar designen.
 
Iittala Ultima Thule. Tidlösa. Glas är hållbart.
 
Mitt köksbord köpte jag begagnat -94, har slipat och målat det en gång för 20år sen och nu säger frun att det är dax igen...
3" fura i hela konstruktionen så det funkar att dansa på med.
Köpte stolar också i samma veva men dom gick sönder, tog bitarna till kokspisen en jul när vi skulle laga mat 🙂
 
F fribygg skrev:
Både Josef Frank och Malmstens möblerna som beställs från Svenskt Tenn har varit bruksföremål med hög kvalite och förhoppningsvis långt liv. Design som verkar hålla åtminstånde ett sekel och kvalite som matchar designen.
Ja men de kräver precis som allting annat aktsamhet. Att köpa möbler "förr" i tiden var en större investering än vi som är uppfödda med IKEA är vana vid vilket också gjorde att de brukades på ett annat vis. Hos min mormor satt man rakt på stolen och absolut inget hasande i möblerna. Skulle jag gungat på stolen hade jag väl blivit strypt (överdriver, kan inte komma ihåg att min mormor skällt ut mig speciellt, men sträng på ordning och reda var hon). Har även sett flertalet finare möbler som inte hanterats varsamt och de har mestadels dugt som pinnved.
 
Buy for life vette fan. Men buy once, cry once tror jag på.
 
Hela huset är ju fullt av prylar som bara vägrar gå sönder så att man behöver köpa nytt. Ett stort problem i moderna Sverige. Man villhöver ju faktiskt nya saker ibland.
 
Våra Moccamaster kaffebryggare hemma och på landet är ca 20 år gamla. De tror jag håller för livet. Om inte annat kommer det säkert att finnas reservdelar många år framöver.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Buy for life vette fan. Men buy once, cry once tror jag på.
Vad är skillnaden?
 
M munge skrev:
Vad är skillnaden?
Att man köper så dyrt att man gråter men också av kvalitet så man inte behöver köpa nytt ett halvår senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.