Jag ska köpa ett hus från 1975 där frånluften består av kryddhyllefläkt och badrumsfläkt. Badrumsfläkten är tänkt att bytas till en PAX Calima med grundflöde. Tilluften sköts av spaltventiler i fönsterna och jag tänkte då komplettera med några till.

Fönsterventiler:
-Vid håltagning, gör man något åt det exponerade träet i fönsterkarmen eller lämnas det helt obehandlat?

-Badrumsfläkt:
Blir frånluftsbalansen problematisk med två frånluftsfläktar med olika kapacitet? Jag tänker framförallt vid forcering vid matlagning etc.
 
BirgitS
Varför vill du byta en fungerande badrumsfläkt till en annan med troligen samma funktion?
Det verkar konstigt att ha två fläktar som ser till att sköta frånluften i badrummet.

Varför räcker inte de befintliga spaltventilerna till för att kunna ge det luftflöde i bostaden som behövs?
Det är inte bra att ha för många spaltventiler i förhållande till mängden frånluft för då kan man få korsdrag genom huset därför att vissa spaltventiler börjar fungera som frånluftsventiler när det blåser.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Varför vill du byta en fungerande badrumsfläkt till en annan med troligen samma funktion?
Det verkar konstigt att ha två fläktar som ser till att sköta frånluften i badrummet.

Varför räcker inte de befintliga spaltventilerna till för att kunna ge det luftflöde i bostaden som behövs?
Det är inte bra att ha för många spaltventiler i förhållande till mängden frånluft för då kan man få korsdrag genom huset därför att vissa spaltventiler börjar fungera som frånluftsventiler när det blåser.
För att den befintliga är lastgammal och styrs av lampknappen = Inget grundflöde. Dessutom så tillkommer lite trevliga finesser på PAX:en.

För att förtydliga, det är endast EN fläkt i badrummet. Kryddhyllefläkten är endast inkopplad i köket.

Det saknas ventil i ett rum (blivande sovrum) och nere i gillestugan. Den senare jag lite fundersam kring om det behövs ventiler i. Huruvida flödet är tillräckligt är lite spekulation och beräkning dvs, ventilernas kapacitet kontra frånluftflöde. Det blir nog uppenbart när man bott in sig om kapaciteten är tillräcklig.

Bra att veta hur ventilerna kan bete sig vid överkapacitet 👍
 
BirgitS
Okej, eftersom en kryddhyllefläkt just brukar användas för att sköta ventilationen i badrummet så antog jag att det var så även hos dig. Naturligtvis ska du ha en badrumsfläkt som går kontinuerligt, 15 l/s är rekommendationen, och blir det nya bostadsrum så ska de förstås ha tilluft.

Du bör ha fungerande ventilation i källaren också, med kontinuerlig frånluft i tvättstugan och ev. badrum liksom tilluft i rum där man befinner sig under lång tid, t.ex. gillestugor.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, eftersom en kryddhyllefläkt just brukar användas för att sköta ventilationen i badrummet så antog jag att det var så även hos dig. Naturligtvis ska du ha en badrumsfläkt som går kontinuerligt, 15 l/s är rekommendationen, och blir det nya bostadsrum så ska de förstås ha tilluft.

Du bör ha fungerande ventilation i källaren också, med kontinuerlig frånluft i tvättstugan och ev. badrum liksom tilluft i rum där man befinner sig under lång tid, t.ex. gillestugor.
Jag borde har förtydligat det och nu är det för sent att redigera inlägget..

Absolut, det är jag helt på det klara med.

Men om jag preciserar min fråga:
Kan badrumsfläkten börja agera tilluft pga av att köksfläkten har mycket högre kapacitet vid forcering t.ex. vid matlagning?

Den här ventilationsprincipen är ju knappast perfekt så jag är bara nyfiken på vilka situationer som kan uppstå.
 
O
S Simpan90 skrev:
Jag borde har förtydligat det och nu är det för sent att redigera inlägget..

Absolut, det är jag helt på det klara med.

Men om jag preciserar min fråga:
Kan badrumsfläkten börja agera tilluft pga av att köksfläkten har mycket högre kapacitet vid forcering t.ex. vid matlagning?

Den här ventilationsprincipen är ju knappast perfekt så jag är bara nyfiken på vilka situationer som kan uppstå.
Tänk på att en Calima har grundflöde på 30 m3/h och jag gissar på att du kommer behöva det flerdubbla ungefär. Sen kommer du behöva justerbara ventiler så du kan styra vilket rum luften ska komma in i någorlunda.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Tänk på att en Calima har grundflöde på 30 m3/h och jag gissar på att du kommer behöva det flerdubbla ungefär. Sen kommer du behöva justerbara ventiler så du kan styra vilket rum luften ska komma in i någorlunda.
Det är så illa? Utan justerbara ventiler så blir det antagligen väldigt ojämna flöden över olika ventiler om jag tolkar ditt inlägg rätt?

Lite info om huset:
1-plan på 97 kvadrat boyta med lika stor källare. Med en komplettering av fönsterventiler borde det vara ca 6st. Ytterligare friskluftventiler finns i källaren men oklart hur många och hur effektiva dessa är.
 
BirgitS
Man bör helst dimensionera ventilationen på vardera våningsplanet för sig.
För att ventilationen ska fungera behöver luften kunna ta sig från tilluftsventilen till frånluftsfläkten under eller över alla dörrar som är på vägen.

På den tiden det fanns oljepannor så behövde de väldigt mycket tillluft så då hade man ventiler med tilluft i pannrummet och t.ex. tvättstugan bredvid men nu behöver man i stället en frånluftsfläkt som går för jämnan i tvättstugan och tilluftsventiler i ev. bostadsrum på källarplanet samt se till att luften tar sig emellan.

97 kvm multiplicerat med 0,35 l/s (normvärde) blir 34 l/s. Så det är bra att komplettera badrumsfläkten med en frånluftsfläkt i köket som går jämnt.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.