Hej! Tänkte att det vore intressant att höra vilka prylar ni har köpt som ni tror kommer att hålla livet ut, så kallat "buy it for life". Alla kategorier är intressanta
 
Är nog få saker som håller en livstid idag tyvärr
 
Frugan.
 
  • Gilla
  • Haha
Peter787 och 4 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Frugan.
Hoppas du inte köpt "frugan" på postorder...
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Är nog få saker som håller en livstid idag tyvärr
Håller med, vilket gör ämnet ännu mer intressant
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Har visserligen inte köpt den då den ärvdes med huset men räknar nog med att den håller nästan en livstid. Har en aluminiumstege som nog är 20år och trotts att den ligger ute på backen ser den ut som ny om jag bara torkar av den.
 
  • Gilla
Dolset
  • Laddar…
Är nog en ganska svår fråga, många möbler håller nog en livstid men dom blir utbytta.
All elektronik har en begränsad livslängd och går inte att laga själv för majoriteten. Så nja, tror inte många köper "for life" saker på det sättet.
 
Har även ett begagnat spett som jag inte ens vet vart jag fått det ifrån (kom antagligen också med huset) som definitivt är än äldre men det lär också hålla rätt länge.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Mina gjutjärnsstekpannor tror jag inte att jag kommer att hinna slita ut om jag så blir 100 år.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hoppas du inte köpt "frugan" på postorder...
Nä, sånt köper man inte från Hobbex. De måste synas och testas först. 😉
 
BirgitS
Vi köpte ett matbord i massiv björk på 80-talet och det använder vi fortfarande och det lär hålla i flera årtionden till. Från samma tidsperiod är Bruno Mathssons stol Eva, men den har fått ett fårskinnsöverdrag eftersom sadelgjorden har slitits hårt. Vi har även kvar bokhyllor från den tiden, fast de har gått från att platsa i vardagsrummet till att stå i arbets- och gästrum. Soffbordet används fortfarande men hos en kompis eftersom vi behövde ett större.

Jag har även kvar hurtsarna till mitt barndoms skrivbord och de fungerar fortfarande bra i arbetsrummet. En byrå från den tiden finns också kvar.
 
Min mamma har gryror, rostfria skålar och köksredskap som hon har haft sedan 60-talet. Glas och porslin likaså.

Hon har även kvar vissa möbler från 60-talet som är lika fina idag.

Köper du konst och andra prydnadsföremål så lär de också hålla en livstid om du är rädd om dem.
 
Mina lokaltillverkade lertegel pannor som redan fyllt 100år lär överleva mig om jag håller dem fria från mossa även i fortsättningen.

Galvplåten på fritidshuset i Norrland lär ha mer än 50 års livslängd kvar.

Spett, kofot och aluminiumbåt tror jag inte att jag hinner slita ut då jag är över 50år.

Cirkelsågverket från 1939 gör tjänst alltjämt och tills eldsvåda drabbar sågen lär den stå kvar och användas då och då.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Gjutjärns stekpannor, kamado grillen, flesta möbler i massiv oljad ek. Vi platsbygde skrivbord och förvaring i barnens rum samt kontor, kökstomar och ekskivor så de får de ha sin tid de bor här. Samt deras sängstome rätt storlek så bara reså/bädmadras behöver bytas.
 
Spännande svar som redan inkommit! Vore intressant att höra hur mkt tanke/påverkan detta har vid införskaffning. Dvs är bifl något ni aktivt jobbar emot eller har det bara kommit som en "bonus"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.