Vi får hjälp med att lägga nytt tak och ser att ströläkten man lägger är 12mm tjock. I Moniers instruktioner står minst 25mm. Tror även AMA anger 25mm.

Är det byggfel att lägga 12mm ströläkt idag dvs man bryter mot regler så man bör ta upp det med snickarna innan takpannorna åker på? Det låg 12mm strö på det gamla som är 40 år gammalt och det såg iofs OK ut även om det var mängder med löv och skräp som samlats under med åren.
 
Redigerat:
Hade jag nog tagit upp direkt om man inte följer tillverkarens anvisningar
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Om jag bara hade duk eller oljehärdad board skulle jag kanske nöja mig med halvtums strö och satsa på tvåtums bärläkt.
Följer man panntillverkarens anvisningar har man god chans att få god funktion och lång livslängd på sitt tak.
 
F fribygg skrev:
Om jag bara hade duk eller oljehärdad board skulle jag kanske nöja mig med halvtums strö och satsa på tvåtums bärläkt.
Följer man panntillverkarens anvisningar har man god chans att få god funktion och lång livslängd på sitt tak.
Det sitter RAW HP530 och bärläkten är 25mm. Kan det finnas någon anledning till att man väljer 12mm om det suttit det innan? För vad jag ser hos Beijer är det samma pris så inga pengar att spara.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Hade jag nog tagit upp direkt om man inte följer tillverkarens anvisningar
Kräva att de gör om eller be de skriva en avvikelserapport så ansvaret blir deras om det blir problem?
 
Bricco Bricco skrev:
Det sitter RAW HP530 och bärläkten är 25mm. Kan det finnas någon anledning till att man väljer 12mm om det suttit det innan? För vad jag ser hos Beijer är det samma pris så inga pengar att spara.
Har du råspont eller hänger duken mellan takstolarna?
 
Rickard.
Det  KAN tillföra en del jobb med att höja taket även fast det känns obetydligt med 13mm. Exempel kan vara anslutningar mot något som inte ska byggas om så som skorsten, vägg eller vindslucka.

Är inget sagt ska montageanvisningar i regel alltid följas, särskilt i och med att moniers garanti lite hänger på att man gör det.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Det  KAN tillföra en del jobb med att höja taket även fast det känns obetydligt med 13mm. Exempel kan vara anslutningar mot något som inte ska byggas om så som skorsten, vägg eller vindslucka.

Är inget sagt ska montageanvisningar i regel alltid följas, särskilt i och med att moniers garanti lite hänger på att man gör det.
Tack! Innebär det vid en eventuell tvist med panntillverkaren att byggföretaget blir ansvarigt om man frångått monteringsanvisningar och detta påpekats av beställaren vid montering?
 
F fribygg skrev:
Har du råspont eller hänger duken mellan takstolarna?
Råspont.
 
B
Sjävla problemet med 12mm läkt är väl att löv och annat skräp på sikt kan ansamlas, så man får organiskt material som hindrar luftrörelser som i sin tur möjliggör uttorkning av bärläkt/ströläkt. Tror jag, kanske finns andra anledningar till att man ska ha 25mm läkt.

Själva följdfelen uppstår nog efter väldigt många år, kanske aldrig beroende på omgivningen, så jag tror inte att ett ansvar på ett papper hjälper. För det kommer med största sannolikhet hålla 20år eller mer med nuvarande lösning.

Om det inte går att sadla på lite nu, så skulle jag nog försöka få ett prisavdrag på ett antal tusen kronor, och acceptera att det inte blev helt rätt.
 
Bricco Bricco skrev:
Råspont.
Följ panntillverkarens anvisning vad gäller läktning, förmodligen behöver halvtumsläkten bytas.
 
F fribygg skrev:
Följ panntillverkarens anvisning vad gäller läktning, förmodligen behöver halvtumsläkten bytas.
På garaget är pannorna redan på så det blir uppförsbacke. Men på huset ligger det öppet med läkt än. Ska kontakta Monier med. Väldigt märkligt man valde 12mm. Ser på andra bilder när de lagt tak att de valt 25mm.
 
Bricco Bricco skrev:
På garaget är pannorna redan på så det blir uppförsbacke. Men på huset ligger det öppet med läkt än. Ska kontakta Monier med. Väldigt märkligt man valde 12mm. Ser på andra bilder när de lagt tak att de valt 25mm.
Det är väl inte din uppförsbacke?
 
Rickard.
Bricco Bricco skrev:
Tack! Innebär det vid en eventuell tvist med panntillverkaren att byggföretaget blir ansvarigt om man frångått monteringsanvisningar och detta påpekats av beställaren vid montering?
Vet inte riktigt vad du menar med detta men nu ser jag att moniers garanti inte är aktuellt ändå så jag tycker fokuset inte ska vara på detta utan på att taket inte är så teknniskt bra som det kunde varit, en bra start är väl att fråga dom varför dom valt att inte följa montageanvisningarna.
 
F fribygg skrev:
Det är väl inte din uppförsbacke?
Nej helt sant men det lär inte bli ett muntert samarbete du vet 🥴 Ska ta upp det på måndag och se vad man säger som en start.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.