Hej! Häromdagen såg jag att manometern på min IVT690 stod på 3 bar. Såg då att spillvattenkoppen var väldigt smutsig så jag rengjorde den och släppte ut vatten med den röda säkerhetsventilen ner till 1 bar men trycket fortsätter uppåt hela tiden med ungefär 0,1 bar/timme. Jag har nu slangen till spillvattenkoppen i en spann men det kommer inget vatten ur den och trycket fortsätter uppåt.

Jag noterar att säkerhetsventilen går att använda för att sänka trycket men som sagt så kommer inget vatten ur slangen som går till den.

Påfyllningsspaken fungerar också och är tyst när den är stängd. Det verkar inte heller som att säkerhetsventilen löste ut (bör ske vid 2,5 bar) då ju trycket var 3 bar. Jag har luftat pannan.

Vad tror ni?
 
Om du skulle ha en jävla otur så har du både en trasig säkerhetsventil och läckage mellan tappvatten och värmekrets.
 
S Saipala skrev:
Om du skulle ha en jävla otur så har du både en trasig säkerhetsventil och läckage mellan tappvatten och värmekrets.
Kan jag göra något mer i detta läge?
 
B
Antingen läcker påfyllningsventilen. Eller varmvattenberedaren. Ventilen kan ju kontrolleras, t.ex. genom att tillfälligt plugga den.

Säkerhetsventilen borde bytas låter det som, om det är säkerhetsventilen till värmesystemet som du varit på. Det bör finnas en till varmvattenberedaren också.
 
B BSOD skrev:
Antingen läcker påfyllningsventilen. Eller varmvattenberedaren. Ventilen kan ju kontrolleras, t.ex. genom att tillfälligt plugga den.

Säkerhetsventilen borde bytas låter det som, om det är säkerhetsventilen till värmesystemet som du varit på. Det bör finnas en till varmvattenberedaren också.
Den röda säkerhetsventilen högst upp i systemet är den som jag tömmer med. Den svarta säkerhetsventilen längre ner i systemet öppnade jag men då gick inte trycket ner.
 
D Daoe skrev:
Kan jag göra något mer i detta läge?
Du skulle kunna sänka trycket med säkerhetventilen och stänga av inkommande kallvatten vid din typ vattenmätare eller pump/hydrofor/hydropress om du nu har eget vatten och öppna en kran så att tappvattnet blir trycklöst och se bad som händer över natten.
 
S Saipala skrev:
Du skulle kunna sänka trycket med säkerhetventilen och stänga av inkommande kallvatten vid din typ vattenmätare eller pump/hydrofor/hydropress om du nu har eget vatten och öppna en kran så att tappvattnet blir trycklöst och se bad som händer över natten.
Vad för info får man ut av det?
 
D Daoe skrev:
Vad för info får man ut av det?
Då vet du att det är eller inte är tappvattnet som läcker in i ditt värmesystem. Efter det får du se om det är påfyllningsventilen eller läckage i varmvattenberedaren
 
S Saipala skrev:
Då vet du att det är eller inte är tappvattnet som läcker in i ditt värmesystem. Efter det får du se om det är påfyllningsventilen eller läckage i varmvattenberedaren
Vad är det för skillnad på läckage av tappvatten och läckage i varmvattenberedaren?
 
D Daoe skrev:
Vad är det för skillnad på läckage av tappvatten och läckage i varmvattenberedaren?
Inget alls ungefär 😁 såhär, antingen läcker det igenom i påfyllningen eller i vvb.
 
  • Gilla
Daoe
  • Laddar…
S Saipala skrev:
Inget alls ungefär 😁 såhär, antingen läcker det igenom i påfyllningen eller i vvb.
Kan man säga så här: om jag stänger inkommande vatten och öppnar en kran och trycket stabiliseras - är problemet påfyllningskranen?
 
Om du öppnar en varmvattenkran och trycket försvinner - hur ska du då veta om läckaget beror på läckage i påfyllningsventilen till varmvattnet eller inre läckage mellan yttre och inre tank?
 
B
D Daoe skrev:
Kan man säga så här: om jag stänger inkommande vatten och öppnar en kran och trycket stabiliseras - är problemet påfyllningskranen?
Nej det kan lika gärna vara läck i vvb.
 
J Josth skrev:
Om du öppnar en varmvattenkran och trycket försvinner - hur ska du då veta om läckaget beror på läckage i påfyllningsventilen till varmvattnet eller inre läckage mellan yttre och inre tank?
🤔
 
D Daoe skrev:
🤔
Så då ska kranen vara stängd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.