Hej!
Någon som har tips på hur vi ska tömma, rengöra och måla en rostig golvbrunn? Den ser för jävla äcklig ut, men jag kan inte se några hål i den. Har visserligen inte tömt den än.

Sitter i källaren (hus i sluttning), original sedan huset byggdes 1976.

Hur tömma den? Grovdammsugare?
Hur rengöra den? Stålborste?
Hur måla den? Hammarlack?
 
  • En använd oljepanna med brända rester runt en oljeansamling. Speglar omgivningen. Behöver rengöras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pickadollen skrev:
Hej!
Någon som har tips på hur vi ska tömma, rengöra och måla en rostig golvbrunn? Den ser för jävla äcklig ut, men jag kan inte se några hål i den. Har visserligen inte tömt den än.

Sitter i källaren (hus i sluttning), original sedan huset byggdes 1976.

Hur tömma den? Grovdammsugare?
Hur rengöra den? Stålborste?
Hur måla den? Hammarlack?
Nedfallsrör som läcker vatten på stenläggning, mögel och mossa synligt, skador och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej!

Har precis fått demonterat en sådan från vår tvättstuga. Satt monterad i träbjälklag.
Såg förvånansvärt fräsch ut undertill men förskräcklig ut i vattenlåset.

Du kan borsta rent med en grov borste så ser det snyggare ut men det går inte hålla rosten borta..
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Jag har renoverat en del gjutjärnsstekpannor som jag hittar på loppis. Lite kul att få liv i dessa saker som ser ut att vara bortom all räddning med all rost.

Börja med några hundra gram citronsyrapulver i lite hett vatten i brunnen. Låt stå några dagar med plast på så tar det rosten. Sen får man skölja rent och ge sig på ytan med sandpapper. Måste vara ett helsike att slipa i en trång brunn, många sköna timmars arbete på golvet för att få fram ren metall.

Slutligen rengöra med vatten. Spruta aceton på ytan och kör med hårtorken för att driva bort det sista vattnet. Måla med typ en epoxifärg för metall eller liknande.

Jag är tveksam om det ger så många år i och med att brunnen är monterad så man kommer aldrig komma åt att få bort all färg och få rostskyddet på plats.
 
M Mattixx skrev:
[bild]

Hej!

Har precis fått demonterat en sådan från vår tvättstuga. Satt monterad i träbjälklag.
Såg förvånansvärt fräsch ut undertill men förskräcklig ut i vattenlåset.

Du kan borsta rent med en grov borste så ser det snyggare ut men det går inte hålla rosten borta..
Tack för svaret! Först trodde jag det var en brunn av plast - men så ser jag att det är gjutjärn!
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har renoverat en del gjutjärnsstekpannor som jag hittar på loppis. Lite kul att få liv i dessa saker som ser ut att vara bortom all räddning med all rost.

Börja med några hundra gram citronsyrapulver i lite hett vatten i brunnen. Låt stå några dagar med plast på så tar det rosten. Sen får man skölja rent och ge sig på ytan med sandpapper. Måste vara ett helsike att slipa i en trång brunn, många sköna timmars arbete på golvet för att få fram ren metall.

Slutligen rengöra med vatten. Spruta aceton på ytan och kör med hårtorken för att driva bort det sista vattnet. Måla med typ en epoxifärg för metall eller liknande.

Jag är tveksam om det ger så många år i och med att brunnen är monterad så man kommer aldrig komma åt att få bort all färg och få rostskyddet på plats.
Tack för en utförlig beskrivning! Tömma brunnen innan jag häller i vatten med citronsyrapulver i antar jag? Vore kul att testa ändå! Jag ska se om jag får tummen ur här under november. Jag rapporterar tillbaka i tråden så fort jag gjort något!

Förstår att det inte lär förlänga brunnen särskilt många år - men det är också kul att testa vad som går att göra 🤓
 
Fick gjort detta i somras av en firma.
4000:- kostade det.

Han tömde iaf med grovdammsugare och tog bort lösa bitar SAS. Sen målade han med något svart. Dom lämnar 15 år garanti på själva jobbet men ej ev följdskador.

Nästa brunn gör jag själv. Dock ej helt klart för mig hur, men det undersöker jag då.

Tror jag kan spara en del pengar på det..
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Pickadollen skrev:
Tack för en utförlig beskrivning! Tömma brunnen innan jag häller i vatten med citronsyrapulver i antar jag? Vore kul att testa ändå! Jag ska se om jag får tummen ur här under november. Jag rapporterar tillbaka i tråden så fort jag gjort något!

Förstår att det inte lär förlänga brunnen särskilt många år - men det är också kul att testa vad som går att göra 🤓
Ja precis. Töm brunnen. Citronsyra äter rost med det krävs en stor mängd (flera 100 g i så lite vatten som möjligt. Värm till kokhett på spisen i en rostfri kastrull så löser det sig snabbt.) och lång tid. Många dagar.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja precis. Töm brunnen. Citronsyra äter rost med det krävs en stor mängd (flera 100 g i så lite vatten som möjligt. Värm till kokhett på spisen i en rostfri kastrull så löser det sig snabbt.) och lång tid. Många dagar.
Tack! 🙌
 
AXS AXS skrev:
Det här är ett grymt bra verktyg för gjutjärn: [länk]

Men svårt om du inte har tryckluft.

Roterande stålborste kan funka om du kommer åt.
Tack för tipset! En utmärkt anledning att köpa en kompressor 🤩
 
  • Älska
AXS
  • Laddar…
O
P Pickadollen skrev:
Hej!
Någon som har tips på hur vi ska tömma, rengöra och måla en rostig golvbrunn? Den ser för jävla äcklig ut, men jag kan inte se några hål i den. Har visserligen inte tömt den än.

Sitter i källaren (hus i sluttning), original sedan huset byggdes 1976.

Hur tömma den? Grovdammsugare?
Hur rengöra den? Stålborste?
Hur måla den? Hammarlack?
Orkar du inte rengöra den ”på riktigt” så har jag tvättat mina med klorin och en diskborste. Det har fått bort det värsta av lukten och jag accepterar resultatet.

Här är också en intressant film om just gjutjärnsbrunnar!
 
  • Gilla
Robert Backman1
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Orkar du inte rengöra den ”på riktigt” så har jag tvättat mina med klorin och en diskborste. Det har fått bort det värsta av lukten och jag accepterar resultatet.

Här är också en intressant film om just gjutjärnsbrunnar!
[media]
Ännu ett bra tips, tack! 🙏
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.