Hej på er!

Håller på att planera för att sätta in en kamin i den lediga kanalen på denna murstock. Den lediga kanalen sitter ungefär där det svarta strecket är ritat. Med andra ord inte mitt på murstocken.

- Så hur hade Ni gjort det här på snyggaste sättet?
Man vill ju helst ha kaminen placerad mitt framför murstocken, men då måste jag väl låta röret toppanslutas och vinklas in i den urtagna kanalen?

Ett annat alternativ är att placera en smalare kamin mitt framför kanalen och sen bygga ett vedställ bredvid för att "dölja" en oproportionerlig placering av kaminen.

Hoppas någon sitter på en bra idé eller erfarenhet kring detta.
Jag har inte bestämt vilken kamin vi ska ha ännu, det beror lite på lösningen, men helst av allt vill jag ha bakanslutning för att slippa ha ett rökrör ovanför kaminen.
 
  • Renoveringsarbete, rå betongpelare, mönstrad tapet, spegel, radiator, täckskivor på golvet, inredningselement i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ingen som har en bra lösning?
 
Du kan ju bredda murstocken åt vänster så att kanalen kommer i mitten?
Placera kaminen längre ut och vinkla röret bakom?
 
Bredda murstocken känns inte aktuellt. Det det är inte ett jättestort utrymme runtomkring. Vill inte heller ha kaminen allt för långt ut.
 
G Grymsing skrev:
Hej på er!

Håller på att planera för att sätta in en kamin i den lediga kanalen på denna murstock. Den lediga kanalen sitter ungefär där det svarta strecket är ritat. Med andra ord inte mitt på murstocken.

- Så hur hade Ni gjort det här på snyggaste sättet?
Man vill ju helst ha kaminen placerad mitt framför murstocken, men då måste jag väl låta röret toppanslutas och vinklas in i den urtagna kanalen?

Ett annat alternativ är att placera en smalare kamin mitt framför kanalen och sen bygga ett vedställ bredvid för att "dölja" en oproportionerlig placering av kaminen.

Hoppas någon sitter på en bra idé eller erfarenhet kring detta.
Jag har inte bestämt vilken kamin vi ska ha ännu, det beror lite på lösningen, men helst av allt vill jag ha bakanslutning för att slippa ha ett rökrör ovanför kaminen.
Är det ens möjligt att ansluta från kortsidan av murstocken?
 
Cowgirl79 Cowgirl79 skrev:
Är det ens möjligt att ansluta från kortsidan av murstocken?
Vet inte om jag förstår frågan riktigt. Murstockens sidor är lika runtom. Det går att ansluta både rakt bakåt eller på vänster sida, om man nu skulle vilja det..
Jag har haft sotarn på besök och där det svarta strecket är går den tomma kanalen.
 
G Grymsing skrev:
Vet inte om jag förstår frågan riktigt. Murstockens sidor är lika runtom. Det går att ansluta både rakt bakåt eller på vänster sida, om man nu skulle vilja det..
Jag har haft sotarn på besök och där det svarta strecket är går den tomma kanalen.
Tänkte på hur stor anslutningen ska vara och hur bred en tegelsten är.
För du vill ju ha hålet så långt till vänster som möjligt enligt bilden? Måste vara två kanaler eg du kommer åt från den sidan? Annars hade du säkert sätt hålet i mitten?
 
ullet
Hur många kanaler har du i skorstenen på den här sidan? Och används dom "hela vägen ner"?

Om kanalen/-erna till höger om den du ska använda bara används ovanför (tex till ventilation på ovanvåningen) borde du kunna gå in i mitten av skorstenen, stänga till uppåt o neråt, och öppna upp till den kanal du ska använda så röken tar sig ut den vägen. Skulle gissa att sotaren vill ha en sotningslucka på vänster sida i så fall.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Mura in stosen snett in i skorstenen och en 45 böj på anslutningsröret från kaminen, kaminen kommer lite längre ut från mursticken men i mitten
 
Det finns tre kanaler i skorstenen och de andra två används från källaren (öppen spis och vedeldad bastu).
 
  • Tak med skorstenshål, säkerhetslina, stege, personens skor synliga, takpannor i bakgrunden, cirkel markerar skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ullet
Ursäkta sent svar, men jag tycker det ser ut som att det finns plats att gå in lite snett till rökgången så att du får anslutningen till kaminen mer på mitten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.