jag har gipsade väggar och tak som jag ska spackla och sedan försöka måla och jag vill slippa taklist.

jag har dels snedtak mot vågrätt tak dels vågrätt tak 3 m höjd , 45 grader snedtak till 2,4 m höjd och sedan vågrätt tak igen.

1) Detta innebär att jag har ganska mycket "vinklar" som ska spacklas igen och täckas på ett snyggt sätt.

dels 135 grader innervinkel dels 215 grader yttervinkel.

vad skulle ni göra för att få övergångarna snygga?

jag tänkte kanske spackla först och sedan använda Latex?-fog osäker om man drar med fingret som en silikonfog - eller hur man gör för att få det slätt.

eller ska jag bara spackla och sedan försöka slipa?

eller ska jag använda easy cover för att få vinklarna snygga?

2) En annan fråga är om det är någon skillnad på armeringsväv eller fiberduk?
jag har läst att det ska vara bra att sätta någon väv för att det blir starkare - man att man behöver lika bra underarbete.
Jag vill ha så slät yta som möjligt - dvs inga mönster
 
Vi använde inte easy cover, men Bauhaus motsvarande produkt. Den har ett svagt mönster så den skulle inte jag försöka använda om du vill ha slätt.
Jag skulle personligen tejpa över skarvarna med remsor och sedan spackla över och slipa om det ska bli så slätt som möjligt. Gör du det försiktigt och noggrannt så får du fina vinklar. Du ska ju ändå bredspackla väggarna tolkar jag det som.
 
  • Gilla
freddiecool
  • Laddar…
jag hade först inte tänkte bredspackla utan bara grundmåla och spackla bara där det är skarvar och skruvar.

måste man bredspackla innan man målar gipsskivor?
 
Spackla och remsa (pappremsa) som vanligt, sen skall en ev. armeringsduk på där du övrlappar vinklarna med nån/några centimeter. Spackla slipa sedan av denna lilla kant!

Innan armeringsduk:
tak_2.jpg

Efter:
tak_3.jpg
 
ok jag tänkte lägga armeringsdu helst utan mänster så du överlappar jag från ena hållet och fortsätter sedan med en ny bit amreringsduk efter överlappet?

kan man dra armeringsduken hela vägen eller blir det svårt att få tätt/snyggt vid vinkeln om man låter duken gå 1m åt vardera håll?

mycket snyggt tak förresten - har du armeringsduk och sedan målat?
 
JanneSjo skrev:
ok jag tänkte lägga armeringsdu helst utan mänster så du överlappar jag från ena hållet och fortsätter sedan med en ny bit amreringsduk efter överlappet?
ja, precis!


JanneSjo skrev:
kan man dra armeringsduken hela vägen eller blir det svårt att få tätt/snyggt vid vinkeln om man låter duken gå 1m åt vardera håll?
Det är bättre att lägga en skarv + lite överlapp, sedan ny armeringsduk OM taket skulle börja röra på sig och/eller duken krymper.



JanneSjo skrev:
mycket snyggt tak förresten - har du armeringsduk och sedan målat?
Tack, jo duk målad vått i vått sedan vanlig takfärg - inte en spricka nånstans:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.