Hej,
det här med att renovera väggar är ganska nytt för mig och har några frågor jag hoppas att nån kan svara på.

Renoverar just nu ett rum där det sitter Tretex-plattor. I ett annat rum har jag testat att spackla (ingen kalasupplevelse på Tretex) och i ytterligare ett rum sätta renoveringsgips ovanpå (bättre upplevelse men en hel del merjobb med lister etc).

Denna gång har jag landat i att riva ned skiten då jag börjat trötta ganska rejält på att fajtas med det och istället sätta gipsskivor av standardtjocklek (ej renoveringsgips).

När jag börjat dra ut spik och riva ned de första plattorna mot yttervägg så upptäckte jag att det sitter en reflekterande plastfilm (tänk aluminiumfolie) mellan tretexen och råsponten. Då blev jag lite fundersam och mina nybörjarkunskaper blev med ens blottlagda.

Rum under renovering med spacklade väggar och plastöverdrag. Obearbetad och ofärdig inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag antar att jag vill behålla denna film (gissar att det är nåt slags ångspärr?).

Men frågan är då hur den är fäst och om jag istället för att dra ut spik istället borde slå in dom efter att ha fått bort plattorna? Jag tänker att varje spikhål (och ja, det är många, det är ju Tretex…) ju brutit denna spärr?

Dessutom har jag inte riktigt luskat ut hur själva filmen är fäst och blir lite orolig att den ska lossna i samma stund som jag drar ut de sista spikarna.

Kan någon ge en novis lite råd, tips och hjälp här?

Huset är från 1969, klassisk mexitegel 😊
 
Efter att ha sovit på det så har jag nu börjat fundera på om det kanske finns nån lämplig tejp eller liknande som kan användas för spikhålen möjligtvis?
 
Är det ytterväggar ?
 
Aluminiumtejp? finns på exempelvis Biltema
 
Precis, detta är på yttervägg
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det ytterväggar
 
H HSP skrev:
Aluminiumtejp? finns på exempelvis Biltema
Kanske kan vara nåt!
 
Några små hål gör ingen skillnad , speciellt inte om du inte har modern mekanisk ventilation, typ FTX.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Några små hål gör ingen skillnad , speciellt inte om du inte har modern mekanisk ventilation, typ FTX.
Det är FTX i huset 😃
 
Det brukar ju inte bli hermetiskt tillslutet av plastfolie i väggarna. Det finns alltid skarvar och små hål. Det kommer ju att bli nya hål när du skruvar upp gipsen också. Visst går det att tejpa hålen. Men jag skulle inte vara så oroad över gamla spikhål.
 
  • Gilla
Jenseo
  • Laddar…
J Jenseo skrev:
Det är FTX i huset 😃
Ok, men du ska ändå på med en skiva ovanpå så tätt lär det bli till nästan 100%
 
  • Gilla
Jenseo
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Små hål gör knappt något men större revor kan du täta med åldersbeständig tejp. Den är dyr och satans klibbig så var försiktig!

[bild]

[länk]
Det verkar vara några överlapp på filmen där det är större öppna partier, så kanske kan ”laga” dom med tejpen då. Låter bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.