Jag undrar om det är stor skillnad i kvalitet på glasmosaik från Svenska kakel, där det kostar 1500:- kvm2, eller från bauhaus där det kostar 89:- kvm2.

Även vanligt kakel och klinker är ju mycket billigare, är det verkligen stor skillnad i kvaliten?
 
Det är inte lika stor kvalitetsskillnad som prisskillnaden. Det som kan vara värst med billig mosaik är att de ofta sitter slarvigt på nätet. Det ser inte bra ut, och då är man tvungen att plocka loss bitar eller skära sönder nätet för att fixa det. Sedan kan det förstås vara en utseendeskillnad också.
 
Köpte en billig klinker på ett byggvaruhus och ytskiktet var mycket känsligt för slag eller tappade hårda saker, blev varse det vid läggningen. Provade med en överbliven platta från en tidigare läggning och en betydligt dyrare klinker genom att slå några slag med en mindre hammare och med kanten av skallen, som gav inga eller små märken. På den billiga plattan gick det bort flisor av ytskiktet. Men att generellt säga att det alltid är så, det vågar jag mig inte på.
 
AndersS skrev:
Köpte en billig klinker på ett byggvaruhus och ytskiktet var mycket känsligt för slag eller tappade hårda saker, blev varse det vid läggningen. Provade med en överbliven platta från en tidigare läggning och en betydligt dyrare klinker genom att slå några slag med en mindre hammare och med kanten av skallen, som gav inga eller små märken. På den billiga plattan gick det bort flisor av ytskiktet. Men att generellt säga att det alltid är så, det vågar jag mig inte på.
Jag har samma erfarenhet. Vågar dock inte heller påstå att det är så generellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.