Hej!

Vi installerade en kamin nyligen och den är besiktad och klar, funkar fint. Men en sak stör mig lite, vid genomföringen av rökröret upp till vinden (kallvind) blev det inte riktigt tätt. Jag känner att det drar lite kallt där det är mellanrum. Nu kanske jag är perfektionist men hade gärna velat täta det, hur ska jag gå tillväga? Antar att det måste vara något som är brandsäkert, peta in stenull kanske? Behöver ju så lite så man vill ju gärna ha något som går att köpa i mindre paket.

Bild på det jag genomföringen.

Inomhusarkitektur, vita väggar möts i mjuka böjar, minimalism, abstrakt, orörd hörnvinkel, modern design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle en sån här funka tro? https://www.bauhaus.se/drevremsa-rockwool-glasremsa-25x80x18000mm#go-to-description
 
A Andreasa2 skrev:
Hej!

Vi installerade en kamin nyligen och den är besiktad och klar, funkar fint. Men en sak stör mig lite, vid genomföringen av rökröret upp till vinden (kallvind) blev det inte riktigt tätt. Jag känner att det drar lite kallt där det är mellanrum. Nu kanske jag är perfektionist men hade gärna velat täta det, hur ska jag gå tillväga? Antar att det måste vara något som är brandsäkert, peta in stenull kanske? Behöver ju så lite så man vill ju gärna ha något som går att köpa i mindre paket.

Bild på det jag genomföringen.

[bild]

Skulle en sån här funka tro? [länk]
Absolut inte stenull! Är det snedtak eller plant innertak. Ta en bild på hela gonomföringen. Gummilisten ska ju täta om den är korrekt installerad.
 
T Tompafix skrev:
Absolut inte stenull! Är det snedtak eller plant innertak. Ta en bild på hela gonomföringen. Gummilisten ska ju täta om den är korrekt installerad.
Tak med öppning, lampa, ventilationsrör, hjärtmönstrad tapet, del av trappa, neutral färgpalett, inne i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit ventilationsslang i takhörn, molnmönstrad tapet, enkel och nutida interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fler bilder. Det är plant innertak. Det är en böj på röret precis då det går genom, pga det så hade dom väl lite svårt att få det helt tätt och det blev en glipa. Likadant på andra sidan mot väggen.
 
Ingen som har något förslag hur jag kan göra? Luften lär ju bli rätt kall i vinter tänker jag.
 
Jag vet inte varför tompafix skriver absolut inte stenull, men det är väl rätt väg att gå men helst då ovanifrån , det skall ju inte sticka ut neråt om det är det som menas.
Som du säger så beror det på att rökröret inte går rakt igenom, kör på stenull säger jag och tryck till listen och försök få den lite tätare
 
E egge80 skrev:
Jag vet inte varför tompafix skriver absolut inte stenull, men det är väl rätt väg att gå men helst då ovanifrån , det skall ju inte sticka ut neråt om det är det som menas.
Som du säger så beror det på att rökröret inte går rakt igenom, kör på stenull säger jag och tryck till listen och försök få den lite tätare
Stenull innehåller bindemedel som inte klarar så höga temperaturer.
Men det finns isolering som är brandklassad. Isoleringen runt röret på ovanför innertaket är frågan hur den är gjord. Lade brandklassad isolering närmast röret ovan innertaket? Annars ligger garanterat problemet där.
 
T Tompafix skrev:
Stenull innehåller bindemedel som inte klarar så höga temperaturer.
Men det finns isolering som är brandklassad. Isoleringen runt röret på ovanför innertaket är frågan hur den är gjord. Lade brandklassad isolering närmast röret ovan innertaket? Annars ligger garanterat problemet där.
Är du säker på detta ?
 
En snabb googling säger att stenull är obrännbar och smälter först vid 1150 grader
 
E egge80 skrev:
En snabb googling säger att stenull är obrännbar och smälter först vid 1150 grader
Ja det stämmer men bindemedlet bryts ner vid 200 grader. Men sådana temperaturer bör ju inte ett isolerat rökrör komma upp till. Vet bara att när de installerade våran kamin så satte de brandklassad isolering i en ring på 5cm tjocklek innan den vanliga stenullen. Just p.g.a detta enligt dem.
 
Vill du bli av med glipan så måste du skruva loss plåten och få den närmare skorstenen, gissningsvis gör vinkeln på genomföringen att plåten behöver modifieras med en plåtsax eller liknande. Drar det kallt så kan du gå upp på vinden och kika hur det är isolerat runt röret.
Du får kika på manualen till skorstenen för att se hur det får vara isolerat, fick du inte den med från installatörerna så framgår det av besiktningsprotokollet vad det är för modell, så kan du hitta manualen på nätet. Killgissar att det är en premodul eftersom den är vit. Då kan du ha 20 eller 38cm djup isolering runt skorstenen beroende på om den är helisolerad hela vägen eller om den är halvisolerad med övergång till helisolerad i bjälklaget. Det följer med skivor av mineralull man ska använda närmast skorstenen men det funkar med valfri obrännbar isolering. Oavsett så borde 20cm isolering räcka för att det inte ska dra kallt. Orsaken till att man inte vill ha för mycket är för att röret riskerar att överhetta
 
Tomture61
A Andreasa2 skrev:
Ingen som har något förslag hur jag kan göra? Luften lär ju bli rätt kall i vinter tänker jag.
När jag själv installerade min skorsten (Premodul) så följde det med plåt som monteras i taket . En gummilist trycktes dit i skarven .
Det rekommenderades att använda stenull + det följde även med stenullsskivor att isolera i mellanbjälklag / vind .
Mitt hus har även diffusionsspärr i klimatskalet , så genomföringen genom densamma är tätad med gummiduk . Gummiduken tätar tajt runt rökröret (fullisolerat) + duken är tejpad mot diffspärren .
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
När jag själv installerade min skorsten (Premodul) så följde det med plåt som monteras i taket . En gummilist trycktes dit i skarven .
Det rekommenderades att använda stenull + det följde även med stenullsskivor att isolera i mellanbjälklag / vind .
Mitt hus har även diffusionsspärr i klimatskalet , så genomföringen genom densamma är tätad med gummiduk . Gummiduken tätar tajt runt rökröret (fullisolerat) + duken är tejpad mot diffspärren .
Exakt så, har monterat två kaminer nu, och i båda fallen är det en gummiduk som är det tätande skiktet. Plåten är bara för att estetiskt täta hålet och gummilisten mot skorstensröret är inte någon lufttät konstruktion i sig.

Skruva ner plåten och titta hur det ser ut?
 
Tomture61
Vispen74 Vispen74 skrev:
Exakt så, har monterat två kaminer nu, och i båda fallen är det en gummiduk som är det tätande skiktet. Plåten är bara för att estetiskt täta hålet och gummilisten mot skorstensröret är inte någon lufttät konstruktion i sig.

Skruva ner plåten och titta hur det ser ut?
Jo , det är jag som monterat rökröret så vet hur varje mm ser ut och fungerar.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Jo , det är jag som monterat rökröret så vet hur varje mm ser ut och fungerar.
Jo fattade. Blev otydligt att sista meningen var ämnad ts, förslaget att ta ner plåten och se hur det se ut. I övrigt styrkte jag endast vad du skrev.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.