Staffans2000
Skall ansluta min vedpanna mot skorstenen.

"Min" sotare insisterar på minimum 10cm. mellan panna - vägg.
Gäller även mot obrännbart material enl. ovan nämnda fackman.

Dilemmat är att jag vill skjuta in pannan så nära väggen som möjligt, men då kommer rökröret (som går vertikalt en 1/2 m. innan det kopplas till skorstenen)att ligga nästan kloss an murstocken.

Vad gäller. Sotarens "reglemente" eller sunt förnuft?

Vid svetsen: Staffan
 
85 grader mot brännbart material är vad som gäller. Ej centimetrar utan värme-effekt.
 
Staffans2000
D.V.S.om mitt vertikala rökrör avger mer än 85gr. mot murstocken kan inte sotaren godkänna installationen.
 
Staffan2000 skrev:
D.V.S.om mitt vertikala rökrör avger mer än 85gr. mot murstocken kan inte sotaren godkänna installationen.
Om murstocken är brännbar ja..
 
Staffans2000
Där var jag för snabb. Murstocken är murad, sålunda inte brännbar, liksom källarväggarna.
Summan av kardemumman: Pannan får installeras direkt mot vägg/murstock om dessa är av obrännbart material.
I vilket reglemente står dessa föreskrifter?

Sotarens kombattant.
 
står det något i pannans instruktion om avstånd? för då borde väl det gälla om den är CE-märkt? tillverkaren intygar ju i så fall att den uppfyller kraven. om inte rökröret får ligga mot murstocken så måste du väl ha en luftspalt mellan rökröret och murstocken även där dom ansluts mot varandra enligt sotaren eller:confused::confused:
 
*skratt*
Sotare verkar vara av ett speciellt slag i vårt avlånga land.
Därför kontaktade jag sotaren INNAN jag sökte bygglov för pannrum osv.
Han var mycket hjälpsam och hans råd har sparat oss många sköna tusenlappar.
 
Staffans2000
Maggy skrev:
*skratt*
Sotare verkar vara av ett speciellt slag i vårt avlånga land.
Därför kontaktade jag sotaren INNAN jag sökte bygglov för pannrum osv.
Han var mycket hjälpsam och hans råd har sparat oss många sköna tusenlappar.
Hej. Maggy.

Snacka med sotaren låter bra. Men bara om han kan reglementet och inte hittar på egna lagar. I "vilda vestern" finns det sheriffer som styr städerna - Här har vi "The Soteren - The man that rules the pannrum".


Jag upprepar frågan: Var någonstans står det att 85gr.är det som gäller, och inte sotarens eget regelverk.

Vid rökröret: Staffan
 
Staffans2000
pellefant skrev:
står det något i pannans instruktion om avstånd? för då borde väl det gälla om den är CE-märkt? tillverkaren intygar ju i så fall att den uppfyller kraven. om inte rökröret får ligga mot murstocken så måste du väl ha en luftspalt mellan rökröret och murstocken även där dom ansluts mot varandra enligt sotaren eller:confused::confused:

Minimimått finns, men de syftar på "serviceavstånd" och har inget med brandskydd att göra. Avstånden ligger mellan 0.8 -1.5M.

Staffan
 
vilka avstånd menar du?
 
Staffans2000
Av utrymmesskäl vill jag ställa pannan så nära väggarna som möjligt.
Speciellt gäller detta baksidan med rökrörsanslutningen.

Staffan
 
  • Senaste digitalkamerabilderna. 008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Senaste digitalkamerabilderna. 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffan2000 skrev:
Av utrymmesskäl vill jag ställa pannan så nära väggarna som möjligt.
Speciellt gäller detta baksidan med rökrörsanslutningen.

Staffan
Du har klätt av orlanen helt före installation:)

Jag har också läst "ytan på brännbart material får ej överstiga 85 grader"nånstans...

Murstocken är ju inte så brännbar...

Jag har 10cm mellan långsidan på pannan och vägg med gips.Baksidan på pannan är ca 30cm från vägg med gips. Rökröret går alltså igenom väggen.

Jag kan då inte tänka mig att din installation enligt bilderna ej skulle godkännas av sotare....här iaf...
Men man undrar ju om reglerna är olika sotare imellan....!?
 
Zac skrev:
Jag kan då inte tänka mig att din installation enligt bilderna ej skulle godkännas av sotare....här iaf...
Men man undrar ju om reglerna är olika sotare imellan....!?

Här hade det inte heller varit några problem, Men sotare är ju en sort för sej o sätter sina egna regler..
Om man ifrågasätter nått här som sotare säger hotar han direkt med eldningsförbud så man vill/törs inte gå sotningskurs o sota själv för då lär väl inte skorsten gå igenom nästa brandskyddskontroll, Möjligen om man byggt nytt så det inte finns nått som kan va gränsfall då
Här är det då så att om man gjort om nått i pannrummet utan att rådfrågat sotarn först så blir det omg problem men har man talat med han först så går allt igenom även om det inte borde göra det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.