Bor i ett suterränghus ifrån 1938. Vi dränerade huset förra året och använde oss av isodränskivor runt huset. Nu till min fråga:

Eftersom vi bor i ett suterränghus, hur ska man då isolera ytterväggarna som är ovanför marken? Vet att man inte ska isolera en källaryttervägg inifrån men kan man bara isolera delen som är ovan mark inifrån?

Tänker att man reglar med plåtreglar, lämnar en luftspalt, isolerar delen ovan mark och klär in det med gips.
Ska man då klä isoleringen med plast eftersom den är ovan mark?

Vad tror ni om min tanke?
 
Bry dig inte. är det metervis ovan mark som grundmuren går upp eller. Din dränisolering slutar strax under mark och ska du isolera uppåt så kommer säkert den att bli tjockare och hamna utanför panelen.
 
Byggarenicke Byggarenicke skrev:
Bor i ett suterränghus ifrån 1938. Vi dränerade huset förra året och använde oss av isodränskivor runt huset. Nu till min fråga:

Eftersom vi bor i ett suterränghus, hur ska man då isolera ytterväggarna som är ovanför marken? Vet att man inte ska isolera en källaryttervägg inifrån men kan man bara isolera delen som är ovan mark inifrån?

Tänker att man reglar med plåtreglar, lämnar en luftspalt, isolerar delen ovan mark och klär in det med gips.
Ska man då klä isoleringen med plast eftersom den är ovan mark?

Vad tror ni om min tanke?
Jag körde xps-skivor i 70mm och sedan steniskivor på. La sen ett överbleck bakom panelen. Men beror ju på vad du har i tjocklek mellan grund och fasad.
 
J jonaserik skrev:
Bry dig inte. är det metervis ovan mark som grundmuren går upp eller. Din dränisolering slutar strax under mark och ska du isolera uppåt så kommer säkert den att bli tjockare och hamna utanför panelen.
Jag var nog lite otydlig. Är invändigt jag tänker. Ena ytter väggen går väl från ca 30% ovanmark till 75% eftersom tomten är i suteräng.
 
Är nog OK, men är som heraklit, det är svårt att fästa något på dom väggarna som sätts det länkade på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.