Moderatorn skriver i sina utmärkta allmänna råd dels att man inte behöver ha golvgips eller liknande innan man flytspacklar, dels att man skall ha ett armeringsnät av metall nederst i flytspackellagret. Nu undrar jag följande.

- Är det verkligen OK att skippa golvgipset om underlagsgolvet består av 35 mm tjocka spontade plankor på golvbjälkar med cc 60? Det finns väl risk att dessa plankor omväxlande sväller och krymper med risk för sprickor i spacklet.

- kan man skippa armeringsnätet om man använder glasfiberarmerat flytspackel? Nätet trasslar till det, speciellt om man vill använda golvvärme som är förklistrad på en självhäftande matta.
 
Nej, man kan inte skippa nätet om man vill bygga enligt branschreglerna. Det går att lägga golvvärme på matta ändå, förslagsvis häftar man då fast värmenätet i undergolvet. Eller så väljer man lös slinga och smältlimmar fast alltihop.

Vad gäller spackling på undergolv av trä så ska detta fungera. Jag har dock aldrig gjort det, och tycker precis som du att det känns tveksamt.
 
Flikar in en liten fråga, skall snart flytspackla mitt badrum med armeringsnät osv, har jag förstått det rätt om man bara skall lägga armeringsnäter direkt på spånskivan, man skall alltså inte lyfta upp den eller liknande? och sen fäster man bara värme slingorna på nätet.
 
Håller på att få det fixat i mitt duschrum. Allt görs av en byggfirma
Armeringsnätet är häftat i spånskivan och värmeslingan är fäst med "strippor" i nätet. se bild:

DSC_0067_liten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Jimmy
 
jihedm skrev:
t. se bild:

[bild]

/Jimmy
Är det vattenledningsrör som kommer upp ur golvet? Om ja, inte bra
 
Zorax skrev:
Är det vattenledningsrör som kommer upp ur golvet? Om ja, inte bra
ja och ja jag vet,, jag har påtalat detta. jag fattar inte varför dom inte fixade det. Det är ett försäkringsjobb, och jag har bett om att det ska styra upp det som förra ägaren har gjort fel. Typ taskigt med reglar i golvet, vilket dom har fixat. Jag lovar att om jag inte hade påtalat i förbifarten för snickaren, att rören i golvet till handfatet skulle bort så hade det varit två hål till. :mad:
 
Han som ska hjälpa mig säger att armeringsnät bara behövs om
golvytan är större än 10 kvm.

OM man använder Maxit flytspackel ??

Han säger att han fått reda på det av Maxit, men jag kan inte hitta några uppgifter om det på deras hemsida.

Han jobbar på ett stort byggföretag och åker mycket på försäkringsjobb. Har han rätt ???
 
Ja, jag har för mig att Maxit anser att det bara behövs på större ytor, men enligt braschreglerna skall man ha armering i alla lägen.
 
Vilket är minsta storlek som gäller ang. armeringsnätet ?
 
Ur BBV;

"Armering skall utföras i underkantavjämningsmassa med punktsvetsat, korrosionsskyddat stålnät, tråddiameter min. 2,5 mm och maskvidd 50–100mm eller med armering av alternativt material med likvärdiga egenskaper. Armeringen skall utföras för eliminering av sprickrisk i övergångsskiktet mellan trä och avjämningsmassa. Skarvning av stålnätet utförs med överlapp enligt tätskiktstillverkarens anvisning."
 
Fråga till Jimmy
Det såg bra ut att avgränsa flytspacklingen ungefär dit där duschhörnan börjar.
Har du tänkt att handspackla resten?
Sitter golvbrunnen fäst direkt på och i nivå med underlagsgolvet, eller ligger den litet ovanför?
/Gunnar
 
Zorax skrev:
Är det vattenledningsrör som kommer upp ur golvet? Om ja, inte bra
Inte bra, klart att det är att föredra om det kommer i väggen.

Håller på att bygga om min gästtoa och här är de gamla rören ingjutna i bjälklaget och blir en massa jobb att få upp dem i väggen. Kommer inte vattenbegjutas här direkt, så det spelar ingen större roll för min del, då jag tror att det blir funktionsdugligt ändå.

Frågan är om det är godkänt, hittar inget i reglerna om att man inte får ha rör genom golvet längre, förr var det väll nästan alltid så eller?
 
Ante_M skrev:
Frågan är om det är godkänt, hittar inget i reglerna om att man inte får ha rör genom golvet längre, förr var det väll nästan alltid så eller?
Punkt 6.4.3 i BBV, sidan 13.
 
bjurel

Anledningen till avgränsningen var att få till ett lite brantare fall i duschen. Det ska vara glas- väggar/dörrar till duschen, och då vill det till att det inte lutar för mycket under dom, så det glipar under glaset :)
Sedan underlättar det ju inte att brunnen titter där den sitter (otrevligt nära väggen.)

Brunnen ligger ovanför. Eller den är i nivå med golvet, sedan sitter det en förhöjningsring.

DSC_0068_liten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jon_h skrev:
Punkt 6.4.3 i BBV, sidan 13.
OK, men där står det ju att man inte får ha genomgång i princip någonstans, utan endast vid blandare för dusch och badkar i vägg, men givetvis måste man ju även få in vatnet till tvätttället. Nu fick jag funderingar, känns knappast motiverat att dra om rören vill ju inte ha dem utanpå och väggen är i betong, blir mycket jobb att få in dem där...

Är det inte ganska vanligt att det fuskas med just detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.