A
Hej
Jag ska montera upp gardinstänger i taket men vet inte hur jag ska tänka.
Bilden visar taket när jag var nyinflyttad o behövde skruva in ett brandlarm. Det fungerade inte eftersom det bara smulade sönder. Är det här lätt betong?

Hur ska jag göra för att skruva fast skruvar i taket utan att det lossnar?

Förklara som jag vore helt dum i huvudet. Tack☺️
 
  • Vägg med avflagande färg och hål, troligen skadad, behov av reparation eller ommålning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Låter nästan som att du har tretexskivor som takmaterial?
Hur tjockt är det där smulande materialet?
När är huset byggt?
 
A
Mats-S Mats-S skrev:
Låter nästan som att du har tretexskivor som takmaterial?
Hur tjockt är det där smulande materialet?
När är huset byggt?
Ca 2 cm smular det kanske. Huset är ett gammal K märkt hus från 50 talet
 
Mats-S
Högst troligt tretex då.

Leta rätt på reglarna som det är fäst i, knackar du på taket så hör du en nyansskillnad där regeln är (du måste testa i rummets bägge riktningar om du inte vet vilken riktning dom ligger).

Har du tur så funkar det att fästa direkt på dom (genom tretexen). Om inte får du först sätta en finare bräda som du fäster i reglarna, och sedan fästa gardinstången i den.

Men .. kan du inte fästa i väggen istället?, det finns ju ett antal olika konsoler för gardinstänger.
 
BirgitS
Det kan ju vara bra att höra med styrelsen om vad det är för sorts tak, det är ju stor skillnad på om det är en träkonstruktion eller ett betongvalv. Det påverkar ju direkt vad för sorts skruv man ska använda.
 
Ser ut som vanlig puts.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
Stefan N Stefan N skrev:
Ser ut som vanlig puts.
Okej, o hur funkar det behöver jag special plugg o sånt?
 
AXS
Borra med liten borr, typ 4-5mm men borra djupt. Gillar spikplugg, men det bör gå med lite vad som med lång plugg.

6-8cm minst för pluggen vara, så borra typ 10cm.
 
BirgitS
A annaww skrev:
Okej, o hur funkar det behöver jag special plugg o sånt?
Om det är putsad betong behöver du tillräckligt lång (ska fästa i betongen och inte i putsen) betongplugg och skruv men om det är putsat träplank (kloasongtak) så behöver du träskruv som är tillräckligt lång för att komma in i planken.
 
A
Fan det låter komplicerat i lite läskigt att borra så långt in i taket när man inte vet vad som är över? Är en bostadsrätt.

Det är en gardin skena som ska fästas med i princip genomskinliga gardiner Jag börjar tillochmed fundera på att köra något mega starkt lim ifall jag inte lyckas borra fast…
 
BirgitS
Kanske lite svårt att limma en smal skena när ytan är så ojämn.
Kan du inte prata med några grannar eller med styrelsen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.