Läser lite olika gällande att gjuta under 5grader.
Men som det nu ser ut i Stockholm så är det omkring 4-6 grader dagtid och 2-4 nattetid

Jag skulle behöva gjuta plintar för min utbyggnad med villastandard 220 golvregel och 145+45 väggreglar. Kommer visserligen ha otroligt många fler pelare än rekommenderat då jag bygger det för så lite gung som möjligt :)
Men frågan är hur kommer pelarna klara graderna ute?

Jag har redan köpt grovbetong så det känns dumt att beställa ny vinterbetong.

Vad är era tips?
 
Mats-S
Det får absolut inte frysa innan betongen har brunnit och härdat, händer det så är plintarna totalt värdelösa och måste kasseras. När du har gjutit, isolera plintarna direkt så att värmen stannar kvar i dom under tiden betongen härdar.

Det finns att antal olika antifrysmedel, googla på sökningen "antifrysmedel till betong" så får du ett antal att välja på.
https://www.google.com/search?q=antifrysmedel+till+betong
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
N
Bor i stockholm.
Och ska du gjuta denna vecka är det inget problem.
Helst ska det inte bli minus på natten, men blir det någon minus är det ingen fara.
Betongen värmer någon grad i härdningen.
Och är det plus när man gjuter på morgonen har det hunnit härda till natten.
Jobbade med en balkong firma förut, dom sa att gjutningar var inge problem sålänge det inte blev kallare än -5 på natten.
 
N
Gjöt några plintar förra vintern, tror det var ca 2-3 plusgrader.
På eftermiddagen hällde jag vatten i röret för eftervattning och långsammare härdning.
Dagen efter var vattnet bara en 5 cm isbit, rev av pappen och inga problem med betongen.
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.