P Plutus skrev:
En eldstubbe är nog det som brinner längst, brinner en hel kväll, kanske inte passar i en kamin, men effektfull som marshall när man har gäster. [länk]
Men den där är ju fin, då får man ju till en halv bil till i utsläppen från motorsågen! Maxat ;)
 
R Janu78 skrev:
Oftast gran lr furu.
Det låter torftigt. Just nu eldar jag ek, mahogny och valnöt i kakelugnen.
 
  • Haha
J Vos
  • Laddar…
R
Hep Hep skrev:
Det låter torftigt. Just nu eldar jag ek, mahogny och valnöt i kakelugnen.
Ja har man obegränsat med pengar så är det väl fint😁
 
Än, jag bara tramsar. Det är snarare så att det blir spillbitar över i alla projekt och om jag fattat dig rätt så är du ”vanlig” snickare (eller kanske ”riktig” beroende på hur man ser det) och då blir spillet nog mest från barrträd. Själv bygger jag mer möbler och då blir spillet ett annat. Och inte så mycket att det värmer speciellt länge får jag väl erkänna.
 
H
A AndersS skrev:
Ek har aldrig varit fridlyst, däremot historiskt så var de kronans träd.
De kan vara skyddade, mycket gamla ekar och oftast i kombination med andra skyddade arter eller speciell växtplats. I ekbestånd ska de glesas ut så att kronan kan få växtplats, så ek kan passa bra som ved för en eldkorg.
En del stora Ekar måste man ha tillstånd att fälla, tror att det är mer än 50 cm i diameter om jag minns rätt.
 
R
Hep Hep skrev:
Än, jag bara tramsar. Det är snarare så att det blir spillbitar över i alla projekt och om jag fattat dig rätt så är du ”vanlig” snickare (eller kanske ”riktig” beroende på hur man ser det) och då blir spillet nog mest från barrträd. Själv bygger jag mer möbler och då blir spillet ett annat. Och inte så mycket att det värmer speciellt länge får jag väl erkänna.
Ok jag förstår👍
 
H HEM2121 skrev:
En del stora Ekar måste man ha tillstånd att fälla, tror att det är mer än 50 cm i diameter om jag minns rätt.
Då mins du fel.
 
R
H HEM2121 skrev:
En del stora Ekar måste man ha tillstånd att fälla, tror att det är mer än 50 cm i diameter om jag minns rätt.
Ja det är bara vissa ekar som är fridlysta men då måste dom vara uppmärkta.
Rätt häftigt att staten ägde alla ekar i Sverige tillbaks i tiden😁
 
Mats-S
D djungelkatt skrev:
De 18 bilarnas utsläpp mättes vid 33km/h
Då blir det en lååååångtråkig resa jorden runt, kommer att ta måånga timmar med den farten, 50,6 dygn närmare bestämt ;-)
 
H
R Janu78 skrev:
Ja det är bara vissa ekar som är fridlysta men då måste dom vara uppmärkta.
Rätt häftigt att staten ägde alla ekar i Sverige tillbaks i tiden😁
Ja, så var det. Men om man ska fälla gamla ekar så måste det godkännas av Länsstyrelsen.
 
H HEM2121 skrev:
En del stora Ekar måste man ha tillstånd att fälla, tror att det är mer än 50 cm i diameter om jag minns rätt.
Så kan det säkert vara, i vissa kommuner kan det finnas områden där träd är skyddade, men generellt råder markägaren över sin egendom och så hoppas jag att det fortsätter att vara.

Jag undrar om tunga träslag som ek verkligen kommer till sin rätt i eldkorgar?
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Så kan det säkert vara, i vissa kommuner kan det finnas områden där träd är skyddade, men generellt råder markägaren över sin egendom och så hoppas jag att det fortsätter att vara.

Jag undrar om tunga träslag som ek verkligen kommer till sin rätt i eldkorgar?
Ja om du typ torkar det i fem år brukade farfar säga, jag själv gillar inte o elda ek brinner för dåligt.
 
H
F fribygg skrev:
Så kan det säkert vara, i vissa kommuner kan det finnas områden där träd är skyddade, men generellt råder markägaren över sin egendom och så hoppas jag att det fortsätter att vara.

Jag undrar om tunga träslag som ek verkligen kommer till sin rätt i eldkorgar?
Även på egen tomt om eken är gammal måste det anmälas. Sen finns det väl ingen som bryr sig. Det som kan stöka till det är väl en grinig granne. Förr måste man ha lov av kommunen om stammen hade x diameter, det var uppe för diskussion på forumen för flera år sedan.
 
R
H HEM2121 skrev:
Ja, så var det. Men om man ska fälla gamla ekar så måste det godkännas av Länsstyrelsen.
Stora ekar på egen mark är inga problem om man vill fälla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.