När du har isolerat på insidan blir ju väggen kallare och torkar sämre.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ändra den övre hängrännan säger jag. Annars kommer du röta sönder de där knutarna. Inte värt en så riskfylld konstruktion oavsett vilken lutning som behövs på rännan för att få ut vattnet till gaveln.

Blir säkert en massa konstiga vattenrörelser när det ska ut i en motriktad ränna, både av att behöva tvärvända och av att möta ett motriktat flöde. Är som gjort för att det ska bli omöjligt att hålla allt i rännan. Du kan aldrig simulera olika regnmängder och deras effekter genom att själv hälla vatten.

Även att ha stupröret för enbart verandataket inne i hörnet är en onödig risk även om det är mindre vatten det handlar om.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ja det är ju ett extra känsligt område då de kapade knutarna suger extra bra.
Om ni ska gå med nuvarande lösning skulle jag i alla fall försöka få till någon plåtbeklädd bräda eller liknade mellan rännan och väggen men alltså några cm ut så att den blir ett skydd och droppnäsa. Jag tror inte att det är snyggare än att sätta rören längs kortsidorna men som sagt risken är ju att det blir knas nu om rännan fylls med skräp då rinner ju allt vatten längs fasaden och de känsliga knutarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Ändra den övre hängrännan säger jag. Annars kommer du röta sönder de där knutarna. Inte värt en så riskfylld konstruktion oavsett vilken lutning som behövs på rännan för att få ut vattnet till gaveln.

Blir säkert en massa konstiga vattenrörelser när det ska ut i en motriktad ränna, både av att behöva tvärvända och av att möta ett motriktat flöde. Är som gjort för att det ska bli omöjligt att hålla allt i rännan. Du kan aldrig simulera olika regnmängder och deras effekter genom att själv hälla vatten.

Även att ha stupröret för enbart verandataket inne i hörnet är en onödig risk även om det är mindre vatten det handlar om.
Låter klokt!
 
T TypRätt skrev:
Ja det är ju ett extra känsligt område då de kapade knutarna suger extra bra.
Om ni ska gå med nuvarande lösning skulle jag i alla fall försöka få till någon plåtbeklädd bräda eller liknade mellan rännan och väggen men alltså några cm ut så att den blir ett skydd och droppnäsa. Jag tror inte att det är snyggare än att sätta rören längs kortsidorna men som sagt risken är ju att det blir knas nu om rännan fylls med skräp då rinner ju allt vatten längs fasaden och de känsliga knutarna.
Tack för förslag!
 
Hej
Är det blött på väggen eller ser det bara blött ut?
Jag har haft liknande på skuggsidan, och när det droppat på väggen var den blöt flera dagar efter regn.
Var ut och kände på mina timmerväggar nu, de känns fuktiga och det är 3 grader och duggregn.
Du kanske måste kvantifiera ditt blöta med en fuktmätare.
/W
 
  • Gilla
Marcus_Carlsson
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Är det blött på väggen eller ser det bara blött ut?
Jag har haft liknande på skuggsidan, och när det droppat på väggen var den blöt flera dagar efter regn.
Var ut och kände på mina timmerväggar nu, de känns fuktiga och det är 3 grader och duggregn.
Du kanske måste kvantifiera ditt blöta med en fuktmätare.
/W
Det är blött, kollade med en fuktmätare (denna --> https://www.stanleyworks.se/produkt/0-77-030/stanley-fuktmatare).

Runtom huset och garagetväggen har fuktkvot ~15% medan fläcken på timmerväggen har mellan 20-25% på vissa ställen. Inte alla ställen där det ser blött ut dock, men det är en mätbar ökning.

Även om den säger 20-25% så tycker jag det är svårt att göra bedömning när man bara känner på väggen, tycker allting känns typ likadant ut.
 
Hur mycket fall har du på hängrännan när det inte blir snyggt? För så länge det inte lutar åt fel håll rinner vattnet till lägsta punkten. Vet om tillfällen där man varit tvungen att dra avloppsrör helt utan fall 10meter. Inte optimalt men fungerar några decennier senare.
Så med dina hängrännor bör gå att lösa snyggt oxå.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Litenskit Litenskit skrev:
Hur mycket fall har du på hängrännan när det inte blir snyggt? För så länge det inte lutar åt fel håll rinner vattnet till lägsta punkten. Vet om tillfällen där man varit tvungen att dra avloppsrör helt utan fall 10meter. Inte optimalt men fungerar några decennier senare.
Så med dina hängrännor bör gå att lösa snyggt oxå.
Hängrännan är på långsidan ca 10 meter men allting blir lite svårare då taket i sig lutar åt fel håll, så även om vi försöker göra minimalt med fall så skulle takfotsbrädan behöva vara så himla bred för att det ändå ska falla åt rätt håll. Sen är jag lite nojjig ändå, blir det typ noll-fall så kommer det ju stanna mycket vatten men risk för typ översvämning? Och när det fryser på har jag hela hängrännan full i is.

Men ska försöka kika på nån lösning som kanske gör att vi ändå kan leda vattnet mer direkt ned till stupröret på farstun.
 
Kan du inte dra det övre röret vidare slutet?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Torkar väggen någonsin?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Torkar väggen någonsin?
Typ inte, det ser fortfarande blött ut och fuktmätaren visar aningen förhöjt värde. Men nu är det 0 gradigt så kanske inte konstigt att det tar väldigt långt tid...
 
TRJBerg
M Marcus_Carlsson skrev:
Typ inte, det ser fortfarande blött ut och fuktmätaren visar aningen förhöjt värde. Men nu är det 0 gradigt så kanske inte konstigt att det tar väldigt långt tid...
Hur länge har det varit blött?
 
Kolla så hålet i hängrännan, där omvikningskupan sitter, är gjord på rätt sätt. Är det bara ett hål utan en liten kant ner kan vattnet följa undersidan på rännan och då släpper den vattnet vid ränngaveln så väggen blir blöt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ha stegen redo och invänta nästa ordentliga regn att observera.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.