Får fukt/kodens/vatten synligt på utsidan timmerväggen, bara på ett ställe, fuktkvot ca 20-25% mot omgivande 15%.
Gammalt timmerhus som är renoverat.

Rev ALLTING förutom timmerstommen, sedan isolerat invändigt, väggen blev -->
Timmerstomme 120mm - 120mm stenull - fuktspärr - 45 reglar + 45 stenull - plyfa - gips.

Frånluftsventilation finns, så bra med undertryck.

Idag ingen som bor där, är ett tomt gästhus, inomhustemp ca 18.

Var hypernoga med att skapa ett komplett slutet "plastskal" invändigt med fuktspärren för att inte möjliggöra fuktvandring.

Enda ställena där det blev lite sämre var i anslutningarna där de timrade innerväggarna är korsade med ytterväggen.
Såklart är det på ett sådant ställe där denna uppkommer, men bara på detta ställe, ingen annan stans runtom ytterväggen.

Har nån en tanke vad som kan orsaka detta?

Mvh
 
  • Rött trähus med horisontella paneler och en vit stuprörssväng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut när det regnar, stänker det från hängrännan?
 
  • Gilla
kjellinge och 5 till
  • Laddar…
Hej
Det läcker i änden på hängrännan och ner på timret.
Ta bort änden på hängrännan.
Kapa av hängrännan lite.
Smeta tätningsgoja på änden och montera.

Fråga mig inte hur jag vet detta..........

/Workingclasshero
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
surris
Det ser ut att ha med farstukvisten? att göra-. Allt vatten hamnar inte i hängrännan, läcker eller att det skvätter vid regn på fasaden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
En bild där man ser farsukvistwn hade varit bra,
Finns det en plåt mellan farstun och väggen?
 
  • Gilla
Marcus_Carlsson
  • Laddar…
U
Är ståndskivan utvikt i nedre ände?

Kan du ta bättre bilder på plåtarna kring taket på farstukvisten/utbyggnaden
 
  • Gilla
Marcus_Carlsson
  • Laddar…
Tack hörrni för snabb återkoppling!

Svar på frågor, och mer bilder!

Angående hängränna --> Trodde också det men även när det gått långa perioder utan regn så torkar inte fasaden ut. Och jag tycker det är väl så mycket vatten för att ha orsakats av lite läckage från hängrännan från dagg/kondens.

Ovan farstutaket finns plåt som går hela vägen upp till underspikningen. Och när denna möter hängrännan är den uppvikt för att inte det ska komma vatten på väggen.

Farstutaket i sig har inte heller felaktig lutningen, utan jag vill tro att vattnet hamnar rätt i hängrännan.

Men jag kan ha fel, kanske är hängrännan/stuprör som orsakar läckage :/
 
  • Trähus hörn med röda och naturliga plankor, stuprör, takfot och utomhuslampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästege vid stuga, röda träväggar, fönster, avloppsrör, lampa, soligt, skogsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Henrik Hellner
  • Laddar…
Ser ju nu att det även går ner ett stuprör från det andra taket ner till samma ränna på utbyggnaden. Belastningen borde bli ganska hög vid regn med stänk som möjlig orsak. Nu gissar jag lite, men eftersom du har en knuttimring på väggen gissar jag att vatten enklare tar sig in i timret och att det tar längre tid för den ytan att torka ut mellan skurarna.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Ja det är väl inte korrekt byggt, du "får" inte leda ner vatten från ett tak till ett annat mig veterligen. Men skulle också precis som andra gissa på att det är där skon klämmer, det blir helt enkelt för stora vattenmängder så det svämmar över i hörnet. Jag hade nog funderat på någon form av bläck eller offerbräda längs insidan mot väggen för när det blir fullt av löv och dylikt där så kommer det rinna duktigt mycket vatten mot väggen. Bättre hade ju varit att vända på det så att röret ner sitter på andra sidan hängrännan?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Ser ju nu att det även går ner ett stuprör från det andra taket ner till samma ränna på utbyggnaden. Belastningen borde bli ganska hög vid regn med stänk som möjlig orsak. Nu gissar jag lite, men eftersom du har en knuttimring på väggen gissar jag att vatten enklare tar sig in i timret och att det tar längre tid för den ytan att torka ut mellan skurarna.
Stämmer! Det kommer stuprör från taket också ned på denna ränna (blev så långt och för mycket vinkel för att få vattnet hela vägen till kortsidan). Vi tyckte den lösningen blev helt OK utseendemässigt.

Men det kanske är som du säger, det stänker + ev lite läckage som rinner längs väggen.

Jag blev orolig och började tänka på fuktvandringar direkt när jag såg detta då jag inte kunde se nått uppenbart fel med hängrännan.

Jag ska prova och se ikväll, kanske rent hälla nå vatten i rännorna och se vad som händer.
 
  • Gilla
HenrikNe
  • Laddar…
I vilket väderstreck ligger detta? En anledning till att det torkar ut sämre är väl om ytan ligger i skugga bakom farstukvisten?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M Marcus_Carlsson skrev:
Stämmer! Det kommer stuprör från taket också ned på denna ränna (blev så långt och för mycket vinkel för att få vattnet hela vägen till kortsidan). Vi tyckte den lösningen blev helt OK utseendemässigt.

Men det kanske är som du säger, det stänker + ev lite läckage som rinner längs väggen.

Jag blev orolig och började tänka på fuktvandringar direkt när jag såg detta då jag inte kunde se nått uppenbart fel med hängrännan.

Jag ska prova och se ikväll, kanske rent hälla nå vatten i rännorna och se vad som händer.
Frågan är om du kan hälla nog mycket vatten, om hela stora takets ena sida också leds ner där blir det ju rätt stora volymer vid ett bättre regn.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Ja det är väl inte korrekt byggt, du "får" inte leda ner vatten från ett tak till ett annat mig veterligen. Men skulle också precis som andra gissa på att det är där skon klämmer, det blir helt enkelt för stora vattenmängder så det svämmar över i hörnet. Jag hade nog funderat på någon form av bläck eller offerbräda längs insidan mot väggen för när det blir fullt av löv och dylikt där så kommer det rinna duktigt mycket vatten mot väggen. Bättre hade ju varit att vända på det så att röret ner sitter på andra sidan hängrännan?
Förstår det, för att få korrekt lutning för vatten från den övre hängrännan till kortsidan så skulle vi behöva hänga ned denna så jääkla mycket (gammalt hus med snett tak), det hade inte sett snyggt ut, därför blev det en sån lösning.

Tror jag fattar vad du menar, bara den ständiga frågan hur snyggt det blir. Men tror jag börjar med att försöka verifiera att det är denna som gör att det kommer vatten.
 
T TypRätt skrev:
Frågan är om du kan hälla nog mycket vatten, om hela stora takets ena sida också leds ner där blir det ju rätt stora volymer vid ett bättre regn.
Det är ju det som är grejjen också, även då det inte har regnet på väldigt länge (förutom då lite morgondagg som kommer från taket till hängränna) så torkar inte väggen ut, inte ens lite...
 
T TypRätt skrev:
I vilket väderstreck ligger detta? En anledning till att det torkar ut sämre är väl om ytan ligger i skugga bakom farstukvisten?
Det ligger inte i skugga bakom farstun men det får ingen morgonsol och sen på eftermiddagen är det mesta skymt av träd. Så väldigt lite förmåga att torka ut också. Men nu har det varit kallt och tort ett par dagar och jag hade tänkt mig att väggen skulle succesivt torka, men icke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.