Hej!

Har en diskmaskin Electrolux ESL6360LO som helt plötsligt börjat ge felkod i10 (blinkar och piper var tredje sekund), vilket verkar innebära den klagar på dåligt vatteninflöde. Det jag kollat än så länge är att det är bra tryck ut från blandaren samt att tilloppsslangens filter är rent. Har också gjort en halvhjärtad rengöring av filter för utlopp, men magkänslan är att dränering ändå funkar bra.

Har ni något tips på vad jag kan kontrollera härnäst? Finns sannolikt ingen garanti.
 
Känslan är att pressostaten inte vet att det faktiskt finns vatten. Jag ser att det går två slangar från sumpen till varsin pressostat (via ett tryckvaktsfäste) och om det är smuts någonstans innan pressostaten så känns det lite svårt att lokalisera... 😅
 
A
A AndyPandyJ skrev:
Känslan är att pressostaten inte vet att det faktiskt finns vatten. Jag ser att det går två slangar från sumpen till varsin pressostat (via ett tryckvaktsfäste) och om det är smuts någonstans innan pressostaten så känns det lite svårt att lokalisera... 😅
finns det vatten i maskien då?
en maskin från 2012 lär inte ha någon garanti kvar
 
electroluxaren skrev:
finns det vatten i maskien då?
en maskin från 2012 lär inte ha någon garanti kvar
Programmet inleds med att ta in vatten och jag kan se att vattennivån gott och väl täcker golvet där filtret/sumpen är. Det tar dock ca 2 min in i programmet innan den nivån nås.
 
A
A AndyPandyJ skrev:
Programmet inleds med att ta in vatten och jag kan se att vattennivån gott och väl täcker golvet där filtret/sumpen är. Det tar dock ca 2 min in i programmet innan den nivån nås.
då har du dåligt tryck kan vara filter i ventilen eller ventilen själv
 
electroluxaren skrev:
då har du dåligt tryck kan vara filter i ventilen eller ventilen själv
Jag hör dock pressostaten 30 sekunder från det att vatten börjar flöda in, men sedan fortsätter diskmaskinen ta in vatten ytterligare 60 sekunder. Därefter dräneras allt ut och sedan får jag felkod i10.
 
Hade ett liknande fel på en Bosch bänkdiskmaskin. Kopplade bort vattnet helt och rengjorde förfiltret. Sen var den nöjd. Kändes som en "norsk reset"
 
  • Gilla
AndyPandyJ och 1 till
  • Laddar…
A
A AndyPandyJ skrev:
Jag hör dock pressostaten 30 sekunder från det att vatten börjar flöda in, men sedan fortsätter diskmaskinen ta in vatten ytterligare 60 sekunder. Därefter dräneras allt ut och sedan får jag felkod i10.
första klicket är torrkokningsskyddet
 
  • Gilla
AndyPandyJ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.