Har en handdukstork som kan utökas med elpatron för ökad komfort.

Har möjlighet att ta el från andra sidan badrumsväggen och få till en dold anslutning men är det okej att göra hål för kabeln i badrumsväggen beträffande tätskiktet?

Har läst att det skall vara minst 60cm mellan dusch och elpatronen. Någon som kan bekräfta om så är fallet? Är det då 60cm från duschblandaren eller från duschvägg?
 
Vissa elpatroner till handdukstorkar får sitta inne i duschen, det gäller att det är rätt IP-klassning.

https://elstandard.se/wp-content/uploads/SEK_Badrum_2023_l.pdf
"Område 1
Här får kopplingsdosor och tillbehör* för matning av elapparater i områdena 0 och 1 placeras. När det gäller uttag så ska endast sådana förSELV och PELV monteras under förutsättning att spänningen inte överstiger 25 V AC eller 60 V DC. Elapparater som ska monteras i område 1 ska vara fast monteradeoch fast anslutna. De ska också vara avsedda att placeras i område 1enligt tillverkarnas anvisningar. Materiel som avses i standarden är:
• bubbelbadkar
• duschpumpar
• materiel som är skyddad av SELV eller PELV vars märkspänning inte överstiger 25 V AC eller 60 V DC
• ventilationsutrustning
• handdukstorkar
• vattenvärmare
• ljusarmaturer"
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Någon som kan ge svar huruvida det är ok att borra hål igenom väggen för att dra elen från andra sidan badrumsväggen till där elpatronen ska sitta?
 
BirgitS
P pennybridge skrev:
Någon som kan ge svar huruvida det är ok att borra hål igenom väggen för att dra elen från andra sidan badrumsväggen till där elpatronen ska sitta?
Det blir hål genom tätskiktet som nog är mycket svårt att täta.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det blir hål genom tätskiktet som nog är mycket svårt att täta.
Men i princip så är det väl som att sätta upp något med skruv? Tätskiktet sitter utanpå något som skruven fäster sig i, skillnaden nu är att det är en kabel istället för skruv.
Man tätar med silikon när det är hål i väggen, gissningsvis är samma förfarande med detta.


Du kommer sen inte duscha av handdukstorken tänker jag
 
BirgitS
D drömmenomlandet skrev:
Men i princip så är det väl som att sätta upp något med skruv? Tätskiktet sitter utanpå något som skruven fäster sig i, skillnaden nu är att det är en kabel istället för skruv.
Man tätar med silikon när det är hål i väggen, gissningsvis är samma förfarande med detta.
Skillnaden är att när det är ett hål med botten så går det att proppa hålet fullt med silikon men här är det ett hål som går igenom ett tomrum mellan reglarna så att proppar man in silikon kan man ju hålla på tills hela väggen är fylld innan det blir tätt.
 
Fast det ska ju tätas runt och i där kabeln ligger mot hålet. Dvs är bara själva hålet och de mm som skivorna är tjocka fyllda med silikon skulle jag anse det är tätt.
Men jag kan tänka fel
 
D drömmenomlandet skrev:
Fast det ska ju tätas runt och i där kabeln ligger mot hålet. Dvs är bara själva hålet och de mm som skivorna är tjocka fyllda med silikon skulle jag anse det är tätt.
Men jag kan tänka fel
Vid håltagning i tätskikt så ska hålet antingen bottenfyllas med silikon eller så ska det på en rörmanschett.
https://www.gvk.se/branschregler/infastning-i-vatrum/
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack alla, jag ska kolla med röris och plattsättaren vad de säger om just detta jobbet.
Det är inte ett måste med elpatron men det vore trevligt med lite extra komfortvärme vissa dagar under de varmare perioderna när inte vattenburna värmen gör ett aktivt jobb :)
 
P pennybridge skrev:
Tack alla, jag ska kolla med röris och plattsättaren vad de säger om just detta jobbet.
Håller du på att renovera badrummet eller tolkar jag fel?
 
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Håller du på att renovera badrummet eller tolkar jag fel?
Precis.
Det är inredning kvar
 
P pennybridge skrev:
Precis.
Det är inredning kvar
Okej, då är jag med, lite synd att det inte kom att tänkas på då när tätskikt gjordes, då är det förstås simpelt att täta elrör osv.
 
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Okej, då är jag med, lite synd att det inte kom att tänkas på då när tätskikt gjordes, då är det förstås simpelt att täta elrör osv.
Ska du borra hade jag nog borrat nära taket, men vet ju inte riktigt hur torken sitter eller var kabeln kommer ut ur torken, alltså hur långt den kommer behöva synas på väggen i så fall.

Annars är det väl upp till dig, det är såklart tillåtet att borra hur du vill, men försäkringen lär ju ha åsikter om det blir skada just därikring, så det blir ju upp till dig att avgöra hurvida det kommer vara någon mängd vatten vid det området
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.