Jag ska lägga 28x120 trall på en uteplats som är helt inglasad och väderskyddad.
Det kommer väldigt lite sol(otroligt lite) på trallen och den kommer vara helt under tak och fri från regn och snö.
Den ligger uppreglad från mark med sand och stenplattor som reglarna ligger på.

Ska jag lägga dikt an, glipa ?
Eller ska jag skruva var 6e bräda(snörslå) och fördela springan med kilar(vilket avstånd bör man då sikta in sig på)?

Jag vill gärna ha minimal glipa men inte dikt an.

Jag förstår att jag kommer få olika svar men vill gärna höra argumenten för och emot.

Det jag tänker är att just min trall är mycket skyddad från väder och vind. Det flesta tralldäck är byggda med härligt solläge att njuta av samtidigt som regn och snö ligger på.

Tacksam för svar.
 
Nissens
Om trallen är färsk, dvs blöt, så lägger du dem dikt an, när den torkat får du då ca 5mm glipa. Trallen lär bli väldigt torr med tiden i ditt fall.
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om trallen är färsk, dvs blöt, så lägger du dem dikt an, när den torkat får du då ca 5mm glipa. Trallen lär bli väldigt torr med tiden i ditt fall.
Hur gör jag när varannan bräda är mycket blöt och den andra är torr. Redan nu skiljer det 2-4mm mellan brädornas bredd när jag mäter dem.
 
Kör ett fast mått. Mätt i ena kanten till motsvarande kant på nästa bräda. T ex är det 120 trall och du vill ha 4 mm glipa så kör på 124.
Det kommer inte bli exakt det heller eftersom du jobbar med trä men är mindre beroende av hur mycket virket har torkat.
 
  • Gilla
greenbay
  • Laddar…
Nissens
B buhu skrev:
Hur gör jag när varannan bräda är mycket blöt och den andra är torr. Redan nu skiljer det 2-4mm mellan brädornas bredd när jag mäter dem.
Då hade jag nog lagt varannan blöt dikt an. Då borde det bli 2-3 mm glipa när det torkat tänker jag. Eftersom trallen ligger under tak så blir väl det riktigt bra. 😊
 
  • Gilla
buhu
  • Laddar…
Jag tvingade ihop mina trallbrädor. Idag några månader sedan ser det ut så här.
Kommer säkert att torka mer med åren och bli större glipa. Trallen är regnskyddad.
 
  • Trädörrtröskel inomhus möter trädäck utomhus; slitage; övergång; snö delvis synlig utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.