Hej!
Vi flyttade till detta hus för några månader sen.
Huset är från ca 1890, timmer och har typisk planering med murstock i mitten och sen kök, sovrum, vardagsrum och hall runt den och badrum bredvid hallen.
Finns vedspis i köket plus luftvärmepump och kamin i vardagsrummet. I övrigt värms det med eloljeelement.
Oinredd vind.
Utöver detta så har huset en påbyggnad som är drygt 25 år. Den är av lösvirke och totalt värdelös.
Ca 16 kvm rum där man kommer direkt in i det utifrån. Vad sjutton gör man med en hall i den storleken liksom. Ser ut som i USA.
Där finns bara element och varken värmen från eldning eller värmepump når dit i första taget. Trots stor öppning mellan lilla original hallen och den här nyare konstiga hallen.
Då får man brassa på rejält och vi hatar att ha det för varmt inne.
Men vill inte ha istid heller :)
Jag gillar verkligen inte det här rummet och det kommer göra uppvärmningskostnaden så mycket högre.
Plus att det är två stegs nivåskillnad mellan originalhall och utbyggnaden. Vilket inte är bra för mig.
Om jag kunde skulle jag gladeligen riva utbyggnaden och återställa huset. Utbyggnaden har av nån anledning även 5 fönster. Så otroligt svårmöblerat, varmt på sommaren och kallt på vintern.
Brokvisten på denna utbyggnad är också helt värdelös.
Om man nån gång behöver hämtas av ambulans så kan dom inte få in och ut en brits.
Jag som är handikappad och ibland använder rullstol kommer inte in och ut med en sån. Går inte att få det att funka med portabel ramp och ska man dit med en permanent ramp blir det en mardröm. Tur jag kan sova i gäststugan när jag inte kan gå.
Det jag vill bolla lite är om man är idiot om man river en utbyggnad?
Är det komplicerat att riva?
Eller klarar en normalhändig person det?
Maken har ju bla byggt några friggebodar, altaner och carports genom åren.
Utbyggnaden är mot långsidan på huset och har eget tak så att säga. Så husets original tak är inte påverkat på nåt sätt.
Jag älskar huset i övrigt och läget är perfekt!
Har ni några synpunkter att dela med er av?
 
B
16 kvadrat på många orter är ju värt kanske 300 kkr eller mer den dagen man säljer huset. Beror ju helt på vart huset finns, skick på utbyggnaden med mera, men det kan vara stora belopp även om inte du gillar stilen eller höjdskillnaderna.

Du verkar väldigt oroad över energiförbrukningen, men låt hallen vara 10-15c, så går förbrukningen ned mycket. Jag tror du tar en kostnad för att riva och samtidigt sänker husets värde.

Det är generellt inte svårt att riva, men det ska ju ersättas på något sätt med trappa med mera, fastukvist antar jag? Det är väl där det krävs rätt kunskap för att få ihop det på ett snyggt sätt med huset.

Utan att ha sett så mycket bilder så kan jag nog tycka att det känns fel att riva.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för dina synpunkter.
Här är nog värdet inte speciellt högt med tanke på att vi köpte huset för 600 000.
Så det oroar mig inte.
Men som du säger, man måste ju fixa nån brokvist och sånt om man river.
Men då skulle man kunna göra det snyggt och handikappvänligt.
Ska fota den eländiga brokvisten imorgon och dela med mig av.
Kanske kan få några bra tips till den.
Då skulle jag ha lättare att stå ut med utbyggnaden.
 
Lätt att riva , betydligt svårare att bygga. Måste ha funnits en anledning till att den byggdes. Kanske enklare att anpassa den så den passar ens behov. Att det är kallt i en farstu är inte konstigt .. rätt vanligt förr att de inte värmdes
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Är utbyggnaden ett rum eller är det typ en grovhall?
Helt avgörande för om det är ett problem med temperatur och möblerbarhet tänker jag.

Själv har jag en kallhall där det blir minus inne under de kallaste delarna av vintern. Den fyller sin funktion bara man har i åtanke vad det är den är avsedd för och inte. Allt beror på om mina behov och förväntningar passar ihop med byggnadens egenskaper eller inte.

Du skriver att utbyggnaden är värdelös. Men du skriver inte speciellt mycket om vad du skulle vilja göra med utrymmet och vilka behov eller användningsområden som du saknar att den kan tillgodose. Skulle vara lättare att värdera vad som är bäst åtgärder om du kunde ge en bild av det.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
il_duce il_duce skrev:
Lätt att riva , betydligt svårare att bygga. Måste ha funnits en anledning till att den byggdes. Kanske enklare att anpassa den så den passar ens behov. Att det är kallt i en farstu är inte konstigt .. rätt vanligt förr att de inte värmdes
Jo det är sant. Vet inte riktigt varför dom byggde den för först skulle dom inreda vinden men ändrade sig.
Dom har använt det som hall/typ vardagsrum.
Dom brukade ha typ 25 grader inne så den går ju attvärma upp men kostar därefter.
 
R Räknenisse skrev:
Är utbyggnaden ett rum eller är det typ en grovhall?
Helt avgörande för om det är ett problem med temperatur och möblerbarhet tänker jag.

Själv har jag en kallhall där det blir minus inne under de kallaste delarna av vintern. Den fyller sin funktion bara man har i åtanke vad det är den är avsedd för och inte. Allt beror på om mina behov och förväntningar passar ihop med byggnadens egenskaper eller inte.

Du skriver att utbyggnaden är värdelös. Men du skriver inte speciellt mycket om vad du skulle vilja göra med utrymmet och vilka behov eller användningsområden som du saknar att den kan tillgodose. Skulle vara lättare att värdera vad som är bäst åtgärder om du kunde ge en bild av det.
Det är ett rum. Användes som hall/vardagsrum.
Går ju att ha halldel och soffa och så men har svårt att vänja mig vid tanken på det.
Egentligen har vi ingen större nytta av utrymmet.
Inget vi måste ha där så att säga.
Men kanske jag är så anti hela utbyggnaden pga brokvisten. För den är värdelös på riktigt.
Ska fixa bild på den.
Kanske jag kan leva med utbyggnaden om jag får en fin och praktisk brokvist :)
Men svårt att ändra sig när man ogillat nåt i 20 år och absolut inte förstått nyttan av det.
 
Här är brokvisten.
Den bruna dörren leder typ till ett "soprum" med soptunnor och sen är dörren till jordkällaren där.
Alla trappsteg är olika höga och avsatsen vid dörren är för liten så man får kliva upp och ner för att öppna och stänga dörren.
Stor risk att ramla.
Sen är det fult och gör inte huset rättvisa.
Vill ha nåt där man inte behöver ha en permanent ramp utan kan lösa det med portabla och nåt som är vackert och passar huset. Ser så naket ut idag.
Har haft massa idéer men ingen känns helt hundra.
 
  • Trätrappor med snö, röd husvägg, öppen dörr, kläder hänger, grått molnigt väder, utomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpaneler, vita dörrar, skor, trappsteg, rock, väggkrok, hall, matta, lantligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålad stuga med vita knutar, öppen dörr, vita fönsterluckor, grönt gräs, och snöfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rött trähus med vita fönster, metalltak, omgivet av träd och gräsmatta, lätt snöfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ullet
Det som är viktigast är ju att du som ska bo i huset trivs och att det fungerar för dina behov!
Även om det kostat en slant att bygga hallen och att den kan ha ett värde för andra så låter det ju inte så smidigt att ha den där ifall den gör så att du måste sova i gästhuset emellanåt.

Men innan ni river är det ju bra att tänka igenom andra alternativ, går det t ex att skapa en entré på nåt annat ställe som gör att du kan få en ingång som funkar med rullstolen? Sen bygga för öppningen till nuvarande hall och låta rummet vara någon typ av groventré eller förvaringsrum som kan hålla lite lägre temp?
 
Som regel tycker jag alltid att man ska bo in sig i ett hus i 2 år innan man göra några mer drastiska åtgärder än rent underhåll. tapetsering, målning. Har man passerat alla årstider två gånger har man haft en rätt bra chans att se vad man gillar när och vad som funkar/inte funkar osv. Tidigare ägare har inte rivit det så ge det en chans innan du drar fram släggan. Kanske är en förändring bättre än rivning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
Det som är viktigast är ju att du som ska bo i huset trivs och att det fungerar för dina behov!
Även om det kostat en slant att bygga hallen och att den kan ha ett värde för andra så låter det ju inte så smidigt att ha den där ifall den gör så att du måste sova i gästhuset emellanåt.

Men innan ni river är det ju bra att tänka igenom andra alternativ, går det t ex att skapa en entré på nåt annat ställe som gör att du kan få en ingång som funkar med rullstolen? Sen bygga för öppningen till nuvarande hall och låta rummet vara någon typ av groventré eller förvaringsrum som kan hålla lite lägre temp?
Jo det är ju det. Det går säkert att komma på nåt ok men vi har slut på idéer just nu:)
 
T TypRätt skrev:
Som regel tycker jag alltid att man ska bo in sig i ett hus i 2 år innan man göra några mer drastiska åtgärder än rent underhåll. tapetsering, målning. Har man passerat alla årstider två gånger har man haft en rätt bra chans att se vad man gillar när och vad som funkar/inte funkar osv. Tidigare ägare har inte rivit det så ge det en chans innan du drar fram släggan. Kanske är en förändring bättre än rivning.
Vi tänker absolut inte bara riva. Tycker också man ska bo ett tag innan man gör nåt. Men vi har ju varit hör och hälsat på i över 20 år så man har ju lite försprång tänker jag.
 
  • Gilla
TypRätt
  • Laddar…
Har du en planlösning på alltihopa så kan det vara lättare att komma med ideer.
Det första jag tänker är att minska ner den till något som kan se ut som en lite mer vanlig brokvist/inbyggd veranda med ingång rakt framifrån.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
R rallysmulan skrev:
Hej!
Vi flyttade till detta hus för några månader sen.
Huset är från ca 1890, timmer och har typisk planering med murstock i mitten och sen kök, sovrum, vardagsrum och hall runt den och badrum bredvid hallen.
Finns vedspis i köket plus luftvärmepump och kamin i vardagsrummet. I övrigt värms det med eloljeelement.
Oinredd vind.
Utöver detta så har huset en påbyggnad som är drygt 25 år. Den är av lösvirke och totalt värdelös.
Ca 16 kvm rum där man kommer direkt in i det utifrån. Vad sjutton gör man med en hall i den storleken liksom. Ser ut som i USA.
Där finns bara element och varken värmen från eldning eller värmepump når dit i första taget. Trots stor öppning mellan lilla original hallen och den här nyare konstiga hallen.
Då får man brassa på rejält och vi hatar att ha det för varmt inne.
Men vill inte ha istid heller :)
Jag gillar verkligen inte det här rummet och det kommer göra uppvärmningskostnaden så mycket högre.
Plus att det är två stegs nivåskillnad mellan originalhall och utbyggnaden. Vilket inte är bra för mig.
Om jag kunde skulle jag gladeligen riva utbyggnaden och återställa huset. Utbyggnaden har av nån anledning även 5 fönster. Så otroligt svårmöblerat, varmt på sommaren och kallt på vintern.
Brokvisten på denna utbyggnad är också helt värdelös.
Om man nån gång behöver hämtas av ambulans så kan dom inte få in och ut en brits.
Jag som är handikappad och ibland använder rullstol kommer inte in och ut med en sån. Går inte att få det att funka med portabel ramp och ska man dit med en permanent ramp blir det en mardröm. Tur jag kan sova i gäststugan när jag inte kan gå.
Det jag vill bolla lite är om man är idiot om man river en utbyggnad?
Är det komplicerat att riva?
Eller klarar en normalhändig person det?
Maken har ju bla byggt några friggebodar, altaner och carports genom åren.
Utbyggnaden är mot långsidan på huset och har eget tak så att säga. Så husets original tak är inte påverkat på nåt sätt.
Jag älskar huset i övrigt och läget är perfekt!
Har ni några synpunkter att dela med er av?
Att riva den är nog inte så svårt, ta det försikigt bara, särskilt vid rivning av taket och högt upp, stege kan vara vanskligt när man river, ställning är bättre, men man kan ju vara försiktig också.

Rivningslov kommer ni troligen behöva först också, torde dock inte kosta mer än några tusenlappar.
Räkna dock med många vändor till återvinningscentraln (det blir mer volymer än man tror när man börjar riva)

Men innan ni river kanske ni ska fundera om ni kan bygga om det till en praktisk farstukvist istället ?
 
R Räknenisse skrev:
Har du en planlösning på alltihopa så kan det vara lättare att komma med ideer.
Det första jag tänker är att minska ner den till något som kan se ut som en lite mer vanlig brokvist/inbyggd veranda med ingång rakt framifrån.
Ursäkta sent svar, har varit sjuk.
Ska försöka fixa en sån imorgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.