I min krypgrund har Jag har mina vattenrör liggandes i en sken ihop med elen. Rören är redan isolerade.

Jag vet att det finns sladdar att tvinna om rören. Detta blir för mäckigt på grund av hur det ser ut. Ett alternativ är att lägga värmesladdar i rören, men det blir rätt dyrt pga många förgreningar som kommer kräva flera sladdar och y-kopplingar.

Vad tror ni om att bygga en isolerad låda i typ plywood med isolering, cell plast, runt alla rör och sätta ett frostvakts element av denna modell där inne https://www.bauhaus.se/frostvakt-200w-ip21-50cm-kabel#go-to-description

Farligt med elen? Inte effektivt nog?

Detta gäller sommarstuga på västkusten, bör vara Max minus 15 i grunden.
 
Hej. Har du mätt upp temperaturen i grunden ? -15på Blåskusten i en grund måste vara ovanligt?! Har du bilder ?
 
  • Gilla
Felf och 2 till
  • Laddar…
Jag har ett hus nära havet där det blåser som fan på den stora ön i Östersjön. Det har aldrig gått under 0 i min kallmurade krypgrund även när huset varit helt kallställt.
Vad har du fått de där -15 ifrån?
 
  • Gilla
Felf
  • Laddar…
Jag menade att jag vill att det skall funka när det är minus 15 grader utomhus. Mycket kallare än så blir det inte, och blir det ”extremkyla” kan jag tänka mig att åka dit för att tömma alla rör.

Detta är första vintern jag har huset så vet inte hur det står sig i vinter. Igår köpte jag en Wi-Fi uppkopplad termometer som visade 12 grader i grunden när det var 3 grader utomhus.

Luftfuktighet 85% just nu. Skall installera en Drybox sorptionsavfuktare och täppa igen alla ventiler för att skapa ett undertryck. Detta kommer göra att varm luft dras ifrån innemiljön också.

Nästa steg är att isolera marken och eventuellt muren för att höja temperaturen ytterligare.
 
Jobba inte i onödan! Bevaka temperaturen i grunden. Jag sätter ett lillfinger på att tempen i grunden aldrig går under 0 grader, samt att en avfuktare är bortkastade pengar. Hur gammalt är huset?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jobba inte i onödan! Bevaka temperaturen i grunden. Jag sätter ett lillfinger på att tempen i grunden aldrig går under 0 grader, samt att en avfuktare är bortkastade pengar. Hur gammalt är huset?
Det är byggt på 60-talet. Varför tycker du att avfuktaren är bortkastade pengar? Fuktigheten bör väll inte överstiga 75%?

Blir spännande att se hur det håller sig i vinter då.

Allt prat om spruckna rör pga frost, handlar det om stugor som står på plintar mest? Eller hus mer norr ut?
 
Felf Felf skrev:
Jag menade att jag vill att det skall funka när det är minus 15 grader utomhus. Mycket kallare än så blir det inte, och blir det ”extremkyla” kan jag tänka mig att åka dit för att tömma alla rör.

Detta är första vintern jag har huset så vet inte hur det står sig i vinter. Igår köpte jag en Wi-Fi uppkopplad termometer som visade 12 grader i grunden när det var 3 grader utomhus.

Luftfuktighet 85% just nu. Skall installera en Drybox sorptionsavfuktare och täppa igen alla ventiler för att skapa ett undertryck. Detta kommer göra att varm luft dras ifrån innemiljön också.

Nästa steg är att isolera marken och eventuellt muren för att höja temperaturen ytterligare.
Tänk på att den varma luften innehåller mycket fukt.
 
Felf Felf skrev:
Det är byggt på 60-talet. Varför tycker du att avfuktaren är bortkastade pengar? Fuktigheten bör väll inte överstiga 75%?

Blir spännande att se hur det håller sig i vinter då.

Allt prat om spruckna rör pga frost, handlar det om stugor som står på plintar mest? Eller hus mer norr ut?
OM stugan har klarat sig utan fuktproblem i ca 60 år så behöver du nog inte jaga bort fukten. Det är ingen fara att ha hög lf i perioder, det har de flesta grunder. Frusna rör sker vid ca. -10grader under flera dagar. Spruckna rör är ovanligt, speciellt PEM (plaströren).
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Tänk på att den varma luften innehåller mycket fukt.
Under vintern när vi inte är där kommer jag ställa in luftvärmepumpen på 10-15 grader.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
OM stugan har klarat sig utan fuktproblem i ca 60 år så behöver du nog inte jaga bort fukten. Det är ingen fara att ha hög lf i perioder, det har de flesta grunder. Frusna rör sker vid ca. -10grader under flera dagar. Spruckna rör är ovanligt, speciellt PEM (plaströren).
PEM rör är de rör som drar vatten in antar jag? Sista biten ligger ganska ytligt, här kan det nog vara en bra idé att stoppa i en kabel i röret för att ens få in vatten…

Jag pumpar även toaletten med en malpump genom en smal plastslang (antagligen PEM). När jag gjorde avloppet var jag dum nog att inte isolera den, ligger bara på ca 30 cm djup pga markförhållanden. Oklart dock om det blir speciellt mycket toavatten kvar i slangen eftersom den pumpar.

Ganska säker på att rören i grunden är i koppar…

Tack för alla svar 🙏🏻
 
Felf Felf skrev:
Under vintern när vi inte är där kommer jag ställa in luftvärmepumpen på 10-15 grader.

PEM rör är de rör som drar vatten in antar jag? Sista biten ligger ganska ytligt, här kan det nog vara en bra idé att stoppa i en kabel i röret för att ens få in vatten…

Jag pumpar även toaletten med en malpump genom en smal plastslang (antagligen PEM). När jag gjorde avloppet var jag dum nog att inte isolera den, ligger bara på ca 30 cm djup pga markförhållanden. Oklart dock om det blir speciellt mycket toavatten kvar i slangen eftersom den pumpar.

Ganska säker på att rören i grunden är i koppar…

Tack för alla svar 🙏🏻
Du sitter nog säker. Avloppsrör isoleras sällan.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Om du inte ens kallställer huset skulle jag inte bekymmra mig.
Det är extreemt osannolikt att din grund går under 0 någonsin även om du stänger av värmen.
Bara mät en vinter eller två och se. Samma sak med fuktigheten, mät.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.