Hej

Är ny på forumet och även som hus ägare.
Köpte ett 1,5 plans hus från 1984 med krypgrund, Smålands trivsel hus.

På övervåningen är där ett rum som jag tänker dela av, enligt original ritningen så är ytan uppdela i två rum.
Första ägaren valde istället att göra det till ett större rum. Då har de också valt att placera fönstren ganska tätt
och ett större element.

Jag vill höra mig för här på forumet vad för lösning som kan vara bra, för att dela av rummet.
Elementet måste bytas till två mindre, kommer det att påverka värmepumpen eller blir det samma volym ändå?
Innerväggen hamnar ju mellan fönsterna och då de sitter ganska tätt, behöver man flytta fönsterna i sidled, antar att de kostar en större slant att flytta fönster?

Dubbelfönster med vita karmar i ett grönmålat rum med vit radiator under och en sidobord med lampa och planta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt genom ett fönster i övervåningen på ett hus, med synligt element och andra fönster tätt intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt genom ett öppet vitramat fönster som visar ett närliggande hustak under skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fönstren skulle jag inte flytta, du bör få plats med en vägg emellan karmarna, ta bort fodren som du har måttat, och mät mellan karmarna ist. En vägg på 45mm plus 2xgips bör du få plats med. Undvik att sätta vägg på karmarna, kommer ställa till det dag det ska bytas fönster.
Hur ser det ut på motsatt vägg, du har väl bara en dörr, och var är den placerad?
Och hur är strömmen till belysningen kopplad? Behöver ju brytare till var rum...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tog bild på ritningen för elen, den är dragen för två rum om jag ser det korrekt, men uttag för taklampa sitter där den nya väggen kommer att stå och bara en strömbrytare, så där får man dela upp det i två delar.

Parketten tas väl bort där väggen kommer att stå, tänker att det blir väl dumt om man vill byta golv i framtiden.

Den andra bilden har jag skissat hur jag har tänkt att det ska bli, då badrumsväggen sitter en bit ut så kan man inte sätt dörrarna i den lodräta väggen och det är lutande tak på över våningen.

Fundering kring fönsterna, då de sitter så tätt, kommer den nya väggen då att krångla till fönster byte, att man måste riva i den?

Elektrisk ritning av två rum med markerade eluttag, strömbrytare och planerad väggplacering över parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En arkitektonisk ritning med markerade eldragningar för två rum och en planerad vägg nära ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur blev det? Har exakt samma tankarna och är nyfiken på andra liknade projekt :)
 
alice.barani alice.barani skrev:
Hur blev det? Har exakt samma tankarna och är nyfiken på andra liknade projekt :)
Hej,

Na tyvärr har jag inte startat med detta än, annat kom ivägen.
Men då el behöver delas av för varje nytt rum så blir det mer omfattande arbete.

Sen vill jag nog flytta fönster åt sidan ändå och om det går, bytta till lite större
för att få in mer ljus i rummet 🙂
Tycker inte det blir bra när fönstret sitter så tätt i hörnet så att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.