Har en spis Husqvarna QSG 654 där en platta lagt av. Har tänkt renovera köket om något år så vore trevligt om man enkelt kunde ruska liv i den och köra ett tag till.

Vit Husqvarna Regina Plus spis med stängd lucka och reglage för ugn och häll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det började med att frugan hörde ett klickande från köket och tyckte det lät som när spisen slår av och på elementet i plattan. Gick dit och då var vredet på men plattan kall. Det verkar alltså som att den glömts på eller kanske satts på av någon småtting här hemma. Man kan sakta vrida vredet upp och ner och höra hur den slår till men blir inte varm.

Spisen är trefasansluten så jag började att kolla säkringarna och växlade runt dem (diazed). Även huvudsäkringar är okej.

Googlade lite i ämnet och hamnade förstås på BH. Läste mycket om energiregulatorer som strular. Öppnade upp spisen och hittade denna lilla krabat. Plattan som strular är den största. Både den och den minsta är 1-zon och den lilla funkar. Tänkte att då byter jag plats på de två regulatorerna (samma serienummer) så får jag en fungerande stor platta och kan leva med en liten död. När jag provade efter det så var dock allt likadant, fortfarande den stora som är död. Så det verkar inte vara regilatorn det är fel på. Jag märkte regulatorn till lilla plattan med ett stort OK så jag är säker på att jag inte satte tillbaka dem på ursprungsplatsen :)

Interiör av en Husqvarna QSG 654 spis med öppen bakpanel och synliga energiregulatorer och elektriska ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min fråga är om det finns nåt mer enkelt att göra? Att skruva isär ännu mer så jag får loss hela värmeelementet till stora plattan går väl men vore skönt att ha en idé om vad jag ska göra då det ser ut att vara lite pyssligt. Bifogar ett gäng bilder så får ni säga till om det behövs mer detaljer för att kunna ge tips. Tack på förhand!

Öppnad Husqvarna spis med exponerade trådar och komponenter under felsökning av en icke fungerande platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insida av en Husqvarna spis med öppet elsystem och synliga värmeelement och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insidan av en Husqvarna spis med fokus på en energiregulator och trassliga ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
FOtografera anslutningarna till stora plattan. Mät resistansen mellan de olika anslutningarna till plattan. Är det avbrott är, får du lov att byta plattan.
 
M magnu skrev:
FOtografera anslutningarna till stora plattan. Mät resistansen mellan de olika anslutningarna till plattan. Är det avbrott är, får du lov att byta plattan.
Det är stora plattan som syns på sista bilden, om än inte världens bästa bild. Det finns fyra anslutningar så det är väl två separerade värmeslingor. Tänker jag rätt att jag borde ha kontinuitet mellan två par anslutningar om plattan är hel?
 
A
Ja eller ta loss den och se om den är hel.
 
Gammal tråd.

Har plockat sönder en sådan här spisplatta för vetenskapen. Vad är det för tråd som blir varm? Är det volfram?
Komponent med etikett, fläkt, många färgglada kablar i bakgrunden, teknisk utrustning, inomhusbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som vet?
 
H Hensås skrev:
Vad är det för tråd som blir varm? Är det volfram?
[bild]
Kantahal

Kanthal, stållegering bestående av krom, aluminium, små mängder kobolt och resten järn. Kanthal utexperimenterades av bergsingenjören Hans von Kantzow i Hallstahammar, och de första patenten togs 1926. 1931 bildades AB Kanthal för uppfinningens exploaterande.

Utan denna uppfinning hade vi inte haft hårtorkar, och alla andra värmande saker.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Sverige har alltid varit först och bäst på specialstål.
För närvarande står lilla Sverige för 80% av hela världens produktion av specialstål !!!
 
  • Gilla
magnu och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.