Vilka typer av färgsprutor finns det och vad är deras fördelar respektive deras nackdelar?

Jag har en HVLP spruta från ClasOhlsson som jag sprutade innerdörrar med för ett par år sen med oljefärg med lacknafta som lösningsmedel.
Det gick väl hyfsat men var inte helt lätt. Blev rinningar ibland och knottrigt ibland.

Så jag skulle vilja veta lite mer om elektriska färgsprutor och tryckluftsdrivna sprutor.

Nackdelen med HVLP sprutor är att man måste späda färgen vilket gör att den rinner lättare.

Jag har läst att man inte behöver späda färgen när man använder elektriska sprutor.

Fyll gärna på nedanstående tabell.

HVLP
------------
Fördelar
Inte så mycket färgdimma vilket gör att det går att måla inomhus med den.
Varm luft vilket gör att färgen torkar snabbare vilket minskar rinningar.
Jag tror den klarar både färg med vatten respektive lacknafta som lösningsmedel.

Nackdelar

Elektrisk färgspruta
--------------------------
Fördelar
Man behöver inte späda färgen, eller? Detta gör att man slipper rinningar.

Nackdelar
Mycket färgdimma


Tryckluftsdriven färgspruta
------------------------------------
Fördelar

Nackdelar


Vad behöver man betala för att få en bra elektrisk färgspruta, eller skall man satsa på en tryckluftsdriven (jag skall ändå så småningom köpa en luftkompressor).
Vilken typ av spruta får man bästa resultatet med (dvs jämnast yta)?

Och naturligtvis - vilka färger lämpar sig bäst för sprutning - olja/lacknafta, olja/vatten, latex/lacknafta eller latex/vatten?
Och vilken spruta passar vilken färgtyp?
 
Varför inte lämna bort och få det gjort av någon som vet hur man gör?
 
Tro det eller ej men det finns faktiskt människor som vill lära sig saker och utvecklas!
 
Jag provade att spruta en säng med tryckluftspruta. Lacknafta som spädning. Det rann som tusan. Fick ett råd att späda med förtunning. Det funkade perfekt. Nu undrar jag hur det går med vattenspädd latex. Ska måla källaren.
 
Nybörjarfel. Många tunna lager så rinner det inte. Man ska ta mindre än vad man tror och inte lacka då det är kallt då rinner det lätt plus att det aldrig torkar.

Tryckluft är bra gärna överliggande kopp så får man lättare rent sprutan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.