Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag ser inget lagstöd för detta. Att inte genomföra åtgärder i riktning mot ett plangenomförande bryter inte mot en skyldighet enligt PBL eller föreskrifter eller beslut som har meddelats med stöd av PBL. 11:19 är således inte relevant.
Jag tänkte så här: Enligt 11:1 p.3 så innehåller kapitlet bland annat bestämmelser om hur förelägganden får lämnas för att beslut ska efterlevas. Att anta en detaljplan är som jag förstått det ett beslut. Om detaljplanen innehåller bestämmelser om staket tänker jag att det är ungefär samma sak som när en detaljplan stipulerar vilken färg husen i ett visst kvarter ska ha. Alltså torde en kommun kunna förelägga en person att bygga ett staket eller anlägga en häck i enlighet med gällande planbestämmelser.

Men med beaktande av texten från boverket, samt de två planarkitekter som gett dig medhåll samtidigt som jag själv inte har någon större erfarenhet av att arbete med plantolkningar (och ingen alls vad gäller antagandet av detaljplaner) så är jag beredd att ge dig rätt i sak.
Även om jag för egen del inte riktigt får ihop det hela.
 
Claes Sörmland
F Falckman skrev:
Jag tänkte så här: Enligt 11:1 p.3 så innehåller kapitlet bland annat bestämmelser om hur förelägganden får lämnas för att beslut ska efterlevas. Att anta en detaljplan är som jag förstått det ett beslut. Om detaljplanen innehåller bestämmelser om staket tänker jag att det är ungefär samma sak som när en detaljplan stipulerar vilken färg husen i ett visst kvarter ska ha. Alltså torde en kommun kunna förelägga en person att bygga ett staket eller anlägga en häck i enlighet med gällande planbestämmelser.

Men eftersom två stycken planarkitekter gett dig medhåll och jag själv inte har någon större erfarenhet av att arbete med plantolkningar (och ingen alls vad gäller antagandet av detaljplaner) så är jag beredd att ge dig rätt, även om jag inte riktigt får ihop det för egen del.
Jag har kämpat med detsamma och PBL tidigare. Det som är olyckligt är hur PBL är skriven. Det finns en oskriven rätt till pågående planstridig markanvändning som jag antar stammar från äldre bygglagstiftning. Men eftersom det inte står uttryckligen i PBL så blir läsningen för oss som inte jobbar med det svår. Numera börjar jag med att läsa Boverkets hemsidor och inte lagtexten för att begripa hur PBL fungerar.
 
  • Gilla
Falckman
  • Laddar…
Vad gäller om området / tomten är utanför detaljplanerat område? Då kan väl kommunen eller länsstyrelsen inte påtvinga uppförande av något staket eller mur?
 
Claes Sörmland
rampante rampante skrev:
Vad gäller om området / tomten är utanför detaljplanerat område? Då kan väl kommunen eller länsstyrelsen inte påtvinga uppförande av något staket eller mur?
Nej.
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej.
Vad gör man om de ändå försöker?
 
Claes Sörmland
rampante rampante skrev:
Vad gör man om de ändå försöker?
Kan du vara tydligare, hur skulle myndigheten försöka?
 
rampante rampante skrev:
Vad gör man om de ändå försöker?
Hur ska de kunna ställa sådana krav utan att ha en detaljplan att hänvisa till?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan du vara tydligare, hur skulle myndigheten försöka?
I samband med ett bygglov/strandskyddsdispans-ärende?
 
Claes Sörmland
rampante rampante skrev:
I samband med ett bygglov/strandskyddsdispans-ärende?
Ja i samband med ett bygglovsärende, d v s att du söker bygglov så kan byggnadsnämnden ställa upp villkor för bygglovet. Finns lagstöd i PBL för detta. Men sen kan ju stängslet tas bort efter att åtgärden som är bygglovspliktig har fått slutbesked.

Hur det är när länsstyrelsen prövar strandskyddsdispenser passar jag på. Kan ej denna lagstiftning så bra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.