O
Min lilla HAN ports elmätare har dålig täckning från elskåpet. Inte sugen på att montera extra access point enbart för den så jag funderar på vilka alternativ som finns? Kan man borra hål i elskåpets undersida och sticka ut den där? Jag har också gamla telefonkablar som går igenom elskåpet och in i bostaden. Skulle det gå att förlänga kabeln till mätaren med typ 5 meter så kunde jag lagt den i telejacket? (är bara doslock där då den ej används)
 
Att förlänga kabeln så långt kommer sannolikt inte fungera så du får nog fundera vidare på hur du förbättrar WiFi.
 
O
A alfista skrev:
Att förlänga kabeln så långt kommer sannolikt inte fungera så du får nog fundera vidare på hur du förbättrar WiFi.
Såpass. Men tror du den går att förlänga några decimeter då? Kan nog låta den sticka ut något under skåpet då jag har en plåt där. Tror täckningen blir avsevärt bättre bara genom att komma utanför skåpet?
 
Verkar vara rj12 kontakt så då borde det gå att förlänga den in i huset ?
 
O Ocuf skrev:
Men tror du den går att förlänga några decimeter då?
Det borde inte bli några problem. Läste att någon tillverkare angav 3m som max de kunde garantera, men det kan säkert variera mycket mellan olika fabrikat på mätare och "donglar". Det är ett interface som inte är konstruerats för att orka några längre sträckor.
 
O
Mejlade och fick svar nästan direkt!

The length of the cable depends on the quality. Good quality cables can extend to 5 meters. We offer such a cable in our webshop which is of better quality than the standard 50cm supplied cable (has thicker copper wires).

https://smartgateways.nl/product/p1-verlengkabel-5-meter-voor-slimme-meter-dsmr/

Men jag kanske kommer undan med kortare. Skulle precis testa med en gammal telekabel men det är nog fel?

Telekabel har 4 ledare men mätaren har 6 ledare?
Adapter med USB-C- och Ethernet-port hålls av en hand. Bakgrunden är suddig, med otydliga föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hållen RJ45-kontakt visas nära, oskarpa bakgrundsobjekt, antydan till teknisk miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vänstra kabel är min tele, högra är original kabeln jag fick med.


Letade lite efter 6 polig 1 meters men inte så vanligt verkar det som. Jag hittade en skrymsle bakom elskåpet som jag nog kan trycka in mätaren i så 1 meter räcker. Får nog bli denna:

https://www.amazon.se/InLine-18848-modulär-kontakt-6-ledare/dp/B005I1UDY4
 
Redigerat:
O
Fått längre kabel nu. För kontext så ser mitt skåp ut såhär.

Elcentral med märkningar, kabeltrassel, och träskena. Vissa delar är överklottrade för integritet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först hade jag HAN läsaren lagd ovanpå mätaren. Enligt mätarens applikation så låg täckning på -79db och den droppar några enstaka gånger per dag.

Min plan var att dra upp läsaren upp i högra hörnet(rött) då där är ett litet hålrum där elen går in i huset. Jag plockade av panelen men det satt någon koppling där så jag vågade inte dra där bakom. Jag har dock en elektriker kompis som ska komma för en annan grej snart så ska fråga honom då.

Nåväl, jag hade också en ingång nere till höger (blått).Där går telekabeln, nån jord kabel samt vita är elbilsladdare, men den går ut från skåpets undersida. Jag tryckte ner läsaren där och fick bättre täckning på -70db.
Rör och kablar bakom maskin, smutsigt, nedslitet, oordnat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får testa detta ett tag, kanske är det good enough.

Drog jag ut mätaren helt ur skåpet på husväggen fick jag drygt -62db
 
O
Har inte varit nån vidare bra täckning tyvärr. Tejpade ihop snöre på telefonkabeln och drog ut. Det är 10 meter kabel mellan elskåp och dosan i köket. Nog gränsfall att 10m skulle funka mellan dongeln och elskåpet. 😢
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.