Funderar på köpa batterier för att gå med i Checkwatts, just nu, lönsamma frekvensstabiliseringstjänster. Men kruxet är att det är risk för att det är "just nu", och att lönsamheten är borta inom något/några år och då vill man kunna använda batterierna till något annat.

Till exempel ser jag arbitrage eller möjligen för att kapa effekttoppar som tänkbara områden. Kanske man kan hitta på något i relation till solceller också, eventuellt....

Men då kommer man in på frågan, var sitter algoritmen som styr om batteriet ska laddas eller laddas ur? Hur styr man den i så fall? Den är ju ganska olika om det är arbitrage eller effekttoppar som ska hanteras.

Ni som redan har batterilager installerade (ej för frekvensstabilisering), berätta gärna hur det fungerar!

/OlleG
 
O OlleGra skrev:
Funderar på köpa batterier för att gå med i Checkwatts, just nu, lönsamma frekvensstabiliseringstjänster. Men kruxet är att det är risk för att det är "just nu", och att lönsamheten är borta inom något/några år och då vill man kunna använda batterierna till något annat.

Till exempel ser jag arbitrage eller möjligen för att kapa effekttoppar som tänkbara områden. Kanske man kan hitta på något i relation till solceller också, eventuellt....

Men då kommer man in på frågan, var sitter algoritmen som styr om batteriet ska laddas eller laddas ur? Hur styr man den i så fall? Den är ju ganska olika om det är arbitrage eller effekttoppar som ska hanteras.

Ni som redan har batterilager installerade (ej för frekvensstabilisering), berätta gärna hur det fungerar!

/OlleG
Algoritmen sitter med all sannolikhet i i CW10 modulen som indirekt SVK styr över som jag förstått det.
 
M mortimer skrev:
Algoritmen sitter med all sannolikhet i i CW10 modulen som indirekt SVK styr över som jag förstått det.
Jo det förstår jag men det var inte frågan.

Det var om man lämnar Checkwatt efter några för att det inte är lönsant med frekvensstabilisering utan man vill tex köra arbitrage eller någon annan idé om hur man kan använda batterierna.

Hur styr man då laddning/urladdning? Var sitter algoritmen och car kommer den ifrån.
/OlleG
 
O OlleGra skrev:
Jo det förstår jag men det var inte frågan.

Det var om man lämnar Checkwatt efter några för att det inte är lönsant med frekvensstabilisering utan man vill tex köra arbitrage eller någon annan idé om hur man kan använda batterierna.

Hur styr man då laddning/urladdning? Var sitter algoritmen och car kommer den ifrån.
/OlleG
Med all sannolikhet görs laddning/urladdning då i växelriktaren, så görs det idag iaf om man inte har CW anslutet.
 
Jo, men enligt vilka regler? Dvs vilken är algoritmen.
/OlleG
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
MrJay
Ett grundläggande energiarbitrage-algoritm för ett hushåll med ett hemenergilagringssystem (som ett batteri) kan baseras på elprissättning baserat på tidsanvändning (TOU), där elpriserna varierar under dagen.

Här är en enkel algoritm för ett sådant scenario:

Inmatning:
- TOU-prissättningsschema (topp- och lågtrafiktimmar och deras respektive priser).
- Nuvarande batteriladdningsstatus (SoC).
- Batterikapacitet och effektivitet.
- Förutsagt hushållslast (kan baseras på historiska data eller enkel prognos).

Algoritm:

1. Initialisering:
- Ställ in `SoC_min` (minsta batteriladdning för att säkerställa livslängd).
- Ställ in `SoC_max` (maximal batteriladdningsstatus för att undvika överladdning).

2. För varje timme på dagen:

a. Om nuvarande timme är lågtrafik och nästa timme är topp:
- Om `SoC` < `SoC_max` och förutsagd last för nästa timme > genomsnitt:
- Ladda batteriet med överskott av energi (med hänsyn till effektivitetsförluster).

b. Om nuvarande timme är topp:
- Om `SoC` > `SoC_min` och nuvarande last > genomsnitt:
- Urladda batteriet för att komplettera hushållslasten och minska konsumtionen från nätet.

c. Om nuvarande timme är lågtrafik och nästa timme också är lågtrafik:
- Om `SoC` < `SoC_max`:
- Ladda batteriet men se till att det finns tillräckligt med kapacitet för potentiellt överskott under senare lågtrafiktimmar.

3. Slutet av dagen:
- Om `SoC` är mycket låg, ladda lätt batteriet för att säkerställa livslängden (även om det är topp), men undvik överladdning.

Utmatning:
- Laddnings- eller urladdningskommandon till hemenergilagringssystemet baserat på algoritmens resultat.

Typ lite så… lycka till med vad du nu tänkt göra.
 
Redigerat:
O OlleGra skrev:
Jo, men enligt vilka regler? Dvs vilken är algoritmen.
/OlleG
Hur långt är ett snöre?

Styrningen av batteriet sitter i växelriktaren om du inte har fristående med egen växelriktare.
Olika tillverkare har olika lösningar så får kolla på den produkten du är intresserad över. Vissa har enkla/dumma timmer funktion med olika lägen och vissa har nog egna algoritmer eller API för att styra utifrån.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Som sagt ovan, då styrs det istället från din egna växelriktare.

Det beror lite på hur smart växelriktare du har, vissa kan även låta sig styras av externa signaler.

Då kan du bygga och programmera ett eget styrsystem.

Så här har jag lagt upp mitt schema, direkt inuti Ferroamp växelriktare:

Jag har effektavgift mellan 07:00-19:00 på vardagar, och fast elpris.

Energihanteringshändelser för varje veckodag med tider och effektbegränsningar, på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
Tackar för alla svar.

/OlleG
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.