Hej.

Vi kommer att bygga i bymiljö och letar efter en hustyp som passar in. Karlsonhus (Katrine) tillexempel. Men vad är det som egentligen skiljer alla dessa hustillverkare åt? Om vi önskar ett hus som är stabilt, passande för en stor barnaskara och som inte är superdyrt - men ändå har kvaliteter som är lite unika hur skall vi tänka? Vad finns det för fallgropar? Vi kommer dessutom inreda övervåning på en gång så det är klart när vi flyttar in.

Här är några hus som vi kikar på; Katrine Karlsonhus, Sjögården Hjältevadshus, Skärgårde Myresjöhus, Balans Eksjöhus.

Ge massor av tips. :D
 
De bästa tipsen jag kan ge är:

* Lägg ner MASSOR av tid för att läsa här och lär av andras misstag!
* Anlita någon egen byggsakkunnig (som ni kanske sedan även kan ha som KA) för att hjälpa er genom upphandlingen. Då förebygger man många problem.
* Lita ALDRIG på vad en säljare säger. Det är det som är skriftligt som gäller, inget annat!
* Ta referenser, och kolla upp dem!
 
Måller med Volvo - lägg ner tid på att läsa här på forumet! Då kommer då att se att det finns de som är både nöjda och missnöjda med ovanstående leverantörer.

Som ett steg på vägen kan jag ge mina erfarenheter av ovanstående leverantörer. Myresjöhus och Eksjöhus kan man kanske säga är "standardleverantörer", medan Hjältevadshus är en billigare leverantör med enklare hus. Karlsonhus är exklusivare och har bättre konstruktion, och är därmed dyrare.

Några saker jag tycker att du bör kolla upp är olika entreprenadformer (total, general, delad) och grundläggning (krypgrund, platta på mark)
 
Pepparkaka skrev:
Några saker jag tycker att du bör kolla upp är olika entreprenadformer (total, general, delad) och grundläggning (krypgrund, platta på mark)
Vi önskar total entrepenad. När det gäller grundläggning fattar jag inte mycket av det du skriver. Men tackar för tipset. Det tåls att kolla upp det där med grund alltså. ;)
 
volvo skrev:
De bästa tipsen jag kan ge är:

* Lägg ner MASSOR av tid för att läsa här och lär av andras misstag!
* Anlita någon egen byggsakkunnig (som ni kanske sedan även kan ha som KA) för att hjälpa er genom upphandlingen. Då förebygger man många problem.
* Lita ALDRIG på vad en säljare säger. Det är det som är skriftligt som gäller, inget annat!
* Ta referenser, och kolla upp dem!
Referenser på säljaren? Hur menar du då? Är de inte anställda av ett företag?

Jag har tillexempel goda erfarenheter av Smålandsvillan men tycker att husen är väldigt trista. Menar du då att det är att föredra "tråkigt hus men bra säljare" före "snyggt hus och mindre bra säljare"? :confused:
 
Se det så här: Råkar du ut för en dålig säljare så är risken stor att du inte får mer än ett hål i marken för pengarna. Om han sedan har kunnat visa ett fint typhus så har du ju inte så mycket nytta av det.

Även de riktigt dåliga hustillverkarna lyckas troligen hyffsat med åtminstonde hälften av de hus de säljer, det blir totalkatastrof i kanske 10% av deras produktion.

Om man då råkar hamna inom de 10% så har man i princip ett förstört liv framför sig. Enklaste sättet att minska risken är att konsekvent välja bort sådana företag som inte klarar att hantera ett problembygge. Alla företag misslyckas ibland, det som sklijer dem åt är hur de hanterar missarna.
 
Hos många av hustillverkarna så jobbe säljarna som frilansare via egen firma, ofta enmansbolag.

När det gäller referenser så är det framörallt hur säljaren agerar som styr. En bra säljare kan lyckas bra med ett projekt även om hustillverkaren är kass. Men kombinationen dålig hustillverkare- dålig säljare ger rena katastrofbyggen.
 
Får för mig att ni vill ha tips på hustyper så jag får väl flika in med Korsgården från Bra Hus, den passar utmärkt i by miljö. Vi bygger själva just den, hade stomresning igår. Kika gärna in på vår blogg där finns massor av bilder, och fler lär det väl bli framöver.

http://odlargrand.blogspot.com/
 
Med referenser tror jag att man även menar att ni ska titta runt i er omgivning och se vilka hus som blivit byggda där. Var inte rädda för att stanna till och fråga dessa "nybyggare" hur deras husleverantör skött sig.
 
Rutger skrev:
Får för mig att ni vill ha tips på hustyper så jag får väl flika in med Korsgården från Bra Hus, den passar utmärkt i by miljö. Vi bygger själva just den, hade stomresning igår. Kika gärna in på vår blogg där finns massor av bilder, och fler lär det väl bli framöver.

[länk]
Det ser väldigt fint ut. Skall hålla koll på bloggen och se hur det artar sig. Tack för tipset. :)
 
hempularen skrev:
Se det så här: Råkar du ut för en dålig säljare så är risken stor att du inte får mer än ett hål i marken för pengarna. Om han sedan har kunnat visa ett fint typhus så har du ju inte så mycket nytta av det.

Även de riktigt dåliga hustillverkarna lyckas troligen hyffsat med åtminstonde hälften av de hus de säljer, det blir totalkatastrof i kanske 10% av deras produktion.

Om man då råkar hamna inom de 10% så har man i princip ett förstört liv framför sig. Enklaste sättet att minska risken är att konsekvent välja bort sådana företag som inte klarar att hantera ett problembygge. Alla företag misslyckas ibland, det som sklijer dem åt är hur de hanterar missarna.
Okej. Jag förstår grundprincipen. Men om du tänker de mer kända och stora hustillverkarna - då vill de kanske inte kopplas samman med en sådan säljare? Eller?
 
Hej

Det spelar ingen roll om det är en stor el liten hustillverkare, kolla upp dom noga. Kolla med kronofogden om dom har betalningsanmärkningar och om du har möjlighet kolla med underleverantörer hur dom skött sig med betalningar mm.
Åk runt och kika på pågående byggen och stanna till och fråga om hustillverkaren (fråga ej snickarna, utan blivande husägare). Man kan även prata med byggnadskontoret och höra om dom har något att komma med.
Välj även KA med samma noggrannhet. En bra KA kan hjälpa till om det blir problem.
 
Det viktigaste tycker jag är att man får en bra snickare. Det är ändå det som är avgörande om huset blir bra. Kolla upp innan vad snickaren byggt förrut och se om det ser bra ut, fråga de som bor där om de är nöjda.
 
Spoven från fiskarhedenvillan tycker jag är ett riktigt vackert hus :) Och min erfarenhet av dem, via säljare och andra som byggt är enbart positiv!
 
Sofie&Peder skrev:
Spoven från fiskarhedenvillan tycker jag är ett riktigt vackert hus :) Och min erfarenhet av dem, via säljare och andra som byggt är enbart positiv!
Tack för tipset. Alltid bra. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.