Jepp som dom säger, 2 meter höga och måste strävas upp ordentligt så dom inte kalvar.
Kanske bättre ( men dyrare ) att dubba i berget och trä lecablock över, samt mura en grundmur att stå på, kan då bli en form av utrymme med ca 2 meter i tak för att lägga virke i eller annan trädgårdsredskap och blir nog mycket stabilare. Om det inte rinner vatten under hela alltet
 
Man kan ju snickra form av vanliga entumsbrädor om man vill det.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Vad fyller betongpelarna för funktion ? jag har lite svårt att förstå konstruktionen. Ska utbyggnaden sväva 1-1,5m ovanför marken på dessa pelare?

Jag är osäker på om papparören klarar 1,5m betongtryck utan mothåll. Det är värt att försöka få svar på
Ja utbyggnaden är så högt ovanför mark för att matcha befintligt. Jag får väl kolla med tillverkaren angående hur mycket dom pallar, men de jag kollat på säljs i längd 2,4 meter så de borde ju stå pall för det
 
F
Vår byggare körde papprör. Samtliga på berg. Ett par av dem mellan 2 och 2.6 meter. Huset står fortfarande 😅
 
Är nog inga problem för att hålla, men kanske det estetiska, samt att det kan bli dött öppet utrymme under och en viss kyla kommer att fortplanta sig upp genom bjälklaget. Går ju att bräda in med, så är det inte heller problem. Men som sagts i tråden är bara andras och mina funderingar på det.
 
J Jens393 skrev:
Ja utbyggnaden är så högt ovanför mark för att matcha befintligt. Jag får väl kolla med tillverkaren angående hur mycket dom pallar, men de jag kollat på säljs i längd 2,4 meter så de borde ju stå pall för det
Brukar man inte göra typ krypgrund med murad grund då?
Har en konstruktör räknat på alla laster som tas upp av pelarna? Vilken kvalite på betongen ?
Bara för att det säljs i 2,4m längder så betyder det inte att du növändigtvis kan ställa 2,4m högt rör på backen och gjuta. En 2,4m hög 250rör väger ca 300 kg. Det blir ganska bra tryck i botten innan betongen brunnit :) Du får jätte gärna testa, är nyfiken på att se vad som händer :)
 
F Frågan skrev:
Vår byggare körde papprör. Samtliga på berg. Ett par av dem mellan 2 och 2.6 meter. Huset står fortfarande 😅
Självklart håller kalaset när betongen brunnit....
 
U
Stolphus buggs ju ofta på berg, men då är det oftast trästolpar eller i stål, ofta 2-3 meter långa.
Där man endast gjuter en sula för stolpen.

Emils Backe i Trosa är ju ett villaområde med endast stolphus.
 
Kollade in det, ser ut som örnbon. det enda possitiva jag kan se av det hela är att det finns ingen risk för arbete i någon trädgård. Men smaken är som baken delad, men inget som jag skulle tänka mig att bo i. Är en ganska jordnära person.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Brukar man inte göra typ krypgrund med murad grund då?
Har en konstruktör räknat på alla laster som tas upp av pelarna? Vilken kvalite på betongen ?
Bara för att det säljs i 2,4m längder så betyder det inte att du növändigtvis kan ställa 2,4m högt rör på backen och gjuta. En 2,4m hög 250rör väger ca 300 kg. Det blir ganska bra tryck i botten innan betongen brunnit :) Du får jätte gärna testa, är nyfiken på att se vad som händer :)
Ja det är ritat av en konstruktör. Kvalitén på betongen överlämnar jag till Skanska eller vilka det nu blir jag beställer betongbilen från, dom lär ju kunna avgöra vad jag behöver
 
J Jens393 skrev:
Ja det är ritat av en konstruktör. Kvalitén på betongen överlämnar jag till Skanska eller vilka det nu blir jag beställer betongbilen från, dom lär ju kunna avgöra vad jag behöver
Ring de som ska leverera betongen och kolla om de vet vad ett formrör i papp klarar.
Antar det ska i en del armering och sedan vibbras också vilket innebär ytterligare krafter.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ring de som ska leverera betongen och kolla om de vet vad ett formrör i papp klarar.
Antar det ska i en del armering och sedan vibbras också vilket innebär ytterligare krafter.
Tror att det är betydligt bättre att fråga tillverkaren av rören isåfall
 
J Jens393 skrev:
Tror att det är betydligt bättre att fråga tillverkaren av rören isåfall
Min tanke var att en betongare som hanterar betong varje dag kanske har mera hands-on erfarenhet än en generisk centraleuropeisk kundsupport. Men sök svaren där du tror dom finns, du kanske får bra svar från leverantören! Bara ringa.
 
Man vill väl ha en större klump i botten, har ni nåt tips på hur man gör det enklast?
Utan att behöva gräva ett jättehål?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.