Vi står inför tanken att köpa oss ett ”semesterhus” i Skåne. Bor själva i Stockholm. Många av husen vi blivit intresserade av har uppvärmning med pelletspanna. Eftersom vi inte kommer att vara i huset året runt och om det skulle bli kallt vad gör man då ? Kanske helt enkelt inte köpa ett sådant hus, är det den enda lösningen. Vill ju inte att vattenledningar ska frysa sönder. Alternativt kanske man måste byta till någon annan form av uppvärmning…. Någon som har ett råd att ge oss ?

mvh
 
En fjärrstyrd llvp är ju oftast den bästa lösningen i fritidshus på distans.

Även att ha sensorer för att ha koll på temp. Ibland måste exempelvis llvp startas om efter strömavbrott
 
Skåningarna ligger efter i teknikutvecklingen verkar det som.
Om det är ett stort hus satsa på luft/vattenvärmepump, annars luft/luftvärmepump.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
En fjärrstyrd LLVP passar bra i fritidshus men bör även ha en back-up för värmen. Kanske finns det el-patron i pelletspannan som kan gå in och värma om det blir fel på LLVP? Alternativt kan man byta pelletspannan till en el-panna utan att det kostar jättemycket vid installationen. Annars passar luftvattenvärmepump väldigt bra i Skånes milda klimat. Även jordvärme är intressant om det är en stor tomt.
 
Underhållsvärme behövs, trots Skåne, och någon form av elvärme. Enbart LLVP är för osäker lösning och att tömma värmesystem kan vara krångligt.
 
Det bör funka bra med LLVP men om denna inte täcker risk för vattenrören bör dessa tömmas inför vintersäsongen.

Fritidsboende i mitt område klarar sig utmärkt med LLVP här i Skåne och det är en billig investering.
 
Stort tack för svaren på min fundering/fråga. Får fundera vidare och se vilket alternativ som skulle fungera bäst beroende på husets beskaffenhet som vi köper. Ett enplanshus kanske är att föredra om det går att sprida värmen mellan rummen med en luftluftvärmepump eller i annat fall en luftvatten…..om det blir ett hus i två plan… I huset vi bor i har jag två luft/luft värmepumpar vilket fungerar bra (huset är som ett L varför det blev två)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.