Skulle det vara ide´ att sätta en huvudbrytare för diskmakinen på vägen ovanför?
Har för mig att DM är en stor brandfara enligt statistik och strömbrytarna som sitter på själva maskinerna brukar inte vara av den bästa sorten. Jag fick byta strömbrytarkort på den gamla maskinen efter att kortet brunnit. Brytarna var integrerade på kortet som var av den billigaste sorten.
Man har ju liknande brytare ibland till tvättmaskiner?
Jag har iofs inte sett någon som satt brytare till DM...
 
I fallet tvättmaskin så ärdet oftast en säkerhetsbrytare som sitter när maskinen är fast installerad. Den finns drä då för att en reparatör skall kunna stänga av strömmen till maskinen, och brytare skall då sitta så att reparatören kan övervaka den. Vore ju trist om någon kom och slog på strömmen medans arbete pågick.

En diskmaskin är nästan alltid ansluten via stickpropp, den kan man då enkelt dra ur vid reparation.

Din tanke är ju rätt om man vill vara riktigt säker. Jag tror dock att brandrisken med diskmaskiner framförallt är i samband med att de är igång. Ett fel på brytaren med konsekvensen att brytaren dels är på trots att den är avslagen och dels då genererar så mycket värme att det kan börja brinna känns osannolik.
 
Ja, man kanske är orolig i onödan. Men tanken kom pga erfarenheten med den gamla och att väggen är helt öppen nu för omdragning av elen i samband med min köksrust.
 
Många (alla?) nyare maskiner har ju även ett säkerhetssystem för vattnet, Om ngt går snett så stängs tillvattnet av, detta sätts ur spel om du bryter stömmen. Om man är noga med diskmaskinsavstängaren på blandaren så är det ju inget problem iofs.
 
Mikael_L
Har du JFB så skyddar den också till viss del mot brand.
 
Ja ni har rätt, jag är övertygad - det blir ingen brytare!
Tack för hjälpen, nu sparade jag in några hundralappar ;)
 
Carvmeister skrev:
Många (alla?) nyare maskiner har ju även ett säkerhetssystem för vattnet, Om ngt går snett så stängs tillvattnet av, detta sätts ur spel om du bryter stömmen. Om man är noga med diskmaskinsavstängaren på blandaren så är det ju inget problem iofs.
Är inte dessa gjorda tvärt om ??

Öppnar först när den får ström. På det viset borde det vara iaf.
 
Många har även en funktion vid översvämmning som startar avloppspumpen som har ett extra sugrör ner till bottentråget. Den börjar då pumpa ur vatten som ev läcker ut även om maskinen är avstängd.

denna funktion motsäger iofs min tidigare tanke om att det är osannolikt att maskinen skall kunna börja brinna när den är avstängd. I dessa maskiner stängs uppenbarligen inte allt av.
 
Ett litet råd är att sätta uttaget till diskmaskinen i skåpet bredvid så är det lättare att dra ur stickproppen.

Protte
 
Man brukar ju ha uttaget i skåpet bredvid, till och med en föreskrift eller en bo standard om jag inte minns helt tokigt. Ingen paragraf ryttare, så jag vet inte vart jag hittar det....
 
kanske inte så dumt med en brytare på väggen, när man slår av vattnet slår man av elen åxå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.