Är supernovis på värmepumpsområdet men man vill ju gärna lära sig samt ta hand om systemet hemma. Det är en Ecozenith-panna från CTC. Jag började bara grubbla på hur man går tillväga om man vill ansluta ett element till eller tillfälligt koppla ifrån ett osv, då förstod jag att det (logiskt nog) går fylla på systemet via pannan. Gick ner och kikade lite var ev ventiler mm kunde sitta. Såg då att manometern står i botten, och jag gissar att den röda pilen är satt av installatören som ngn slags referensvärde för vad systemet är kalibrerat för? Borde jag fylla på upp dit eller till röd + 0,3 såg jag ngnstans? Inte helt tydligt i manualen hur man fyller på befintligt system, ser mest hur man fyller det från tomt tycker jag.
Till saken hör att systemet har aldrig krånglat, aldrig några varningar på pannan eller liknande, gett stabil och snål värme hela förra vinterhalvåret, och inget som tyder på att något är knas nu när systemet sakterligen börjar ge lite värme vissa kalla dagar.
 
  • Analog tryckmätare, mätvärde ungefär 250 psi, monterad på rör, industriell miljö, dammigt, använd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepanna i källare med kopparledningar, målade väggar och isolerade rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, du behöver fylla på systemet.
Det tryck du ska ha är ca 0,3 bar per våning plus 0,5 bar.
1 bar = 10 meter vattenpelare.
 
Stort tack! Det här med att någon har ställt den röda referenspilen på runt 2,4 bar, det är inget jag ska ta någon hänsyn till?
Är det bara öppna och fylla på eller behöver man tänka på att öppna avluftningar, öppna shuntventilen max osv samtidigt?
 
Den röda pilen är nog maxtrycket som inte ska överstigas.
 
Tack för hjälpen. Fyllde på upp till 1,5 bar nu, ska dra å köpa en luftnyckel å kolla elementen, känns som stor risk för luft när det varit obefintligt tryck i systemet.
 
Om du har ett element som sitter högre än övriga samlas den mesta luften där. Vi har vattenburen handdukstork och det är i princip enda stället som det samlas luft.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
Dock kommer systemet med största sannolikhet innehålla så mycket luft att du måste varva luftning och påfyllning några varv.
Håll sedan noga koll på radiatorerna, säkerhetsventil, osv. för någonstans har ju vattnet tagit vägen, och när du trycksätter igen kommer det säkert att börja droppa någonstans.
 
C cpalm skrev:
Dock kommer systemet med största sannolikhet innehålla så mycket luft att du måste varva luftning och påfyllning några varv.
Håll sedan noga koll på radiatorerna, säkerhetsventil, osv. för någonstans har ju vattnet tagit vägen, och när du trycksätter igen kommer det säkert att börja droppa någonstans.
Jo lite så, men nu på 5-6 timmar sen jag trycksatte har inte trycket sjunkit en millimeter så inga större läckor iaf. Luftat elementen på övervåningen men kom vatten direkt, även luftningen på pannan kommer det vatten ur. Men det är nog klokt att hålla ett öga på grejerna.
 
C
M maverik skrev:
Jo lite så, men nu på 5-6 timmar sen jag trycksatte har inte trycket sjunkit en millimeter så inga större läckor iaf.
OK, nä det sannolika är att det droppar någonstans. Så det kan ta några dagar. Å andra sidan är det inte så många liter vatten mellan "0" och "rätt" tryck på mätaren. Men tillräckligt för att det skall bli fula fläckar/mindre vattenskador.
 
C cpalm skrev:
OK, nä det sannolika är att det droppar någonstans. Så det kan ta några dagar. Å andra sidan är det inte så många liter vatten mellan "0" och "rätt" tryck på mätaren. Men tillräckligt för att det skall bli fula fläckar/mindre vattenskador.
Får hålla koll helt enkelt. Har ju tyvärr ingen historik på trycket så potentiellt skulle det kunna vara 5-10 år sedan någon fyllde på något öht beroende på förra ägarna.
 
Trycket stiger när vattnet blir varmt.
Trycker sjunker när vattnet svalnar.
Även om temperaturen i pannan håller samma temperatur så kommer vattnet i radiatorkretsen att variera i temperatur.


Tryckvariationerna som vi har ligger på ca 0,7 bar mellan sommar och vinter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.