Nu har jag flyttat in i mitt blygsamma men fina hus och behöver skriva av mig.
Jag svarar gärna på frågor om du står i tvivel och kval eller vill höra hur jag gjort så du inte gör samma misstag.

Det är ganska litet på 65m2 med förberedelse för expansion på detsamma.
Gick in med en prisplanering på 1.4M och landat på 1.7M (ej inkluderat tomt), inte jättedåligt imo men trodde jag skulle landa närmare ordinarie plan då den var tilltagen med marginaler.

Började med en offert från LB-Hus på 1.9M (som var från över ett år innan) men tyckte det var för dyrt för deras minsta hus på 90m2. I efterhand inser jag att jag hade fått ganska mycket för pengarna med LB då offerten gick på en äldre prislista och hur det kostae till slut att göra det själv. LB har fördelar som golvvärme (som jag valde bort för att kostnaden är galen), oklart om platta på mark är fördel vs plintgrund som jag har, 30m2 extra och tiden det tar att göra allt själv.
Nackdelar är att jag inte kan göra som jag själv väljer.
Sjukt svår avvägning men jag ångrar inget, det har varit galet kul, lärorikt och tidvis väldigt nervöst.
Tiden jag lagt ner på att planera, göra dokumentation, jaga hantverkare... omg.

Fick byggstart i April, 98% klar och inflyttad i oktober. OM allt klaffat perfekt hade huset stått färdigt säkert en månad tidigare.
Började planera mer än ett år tidigare. Tog in offerter på nyckelfärdiga hus, lösvirkeshus, hus i block.

Jag har anlitat lokal kontrollansvarig, snickare, markentreprenörer, elektriker och rörmokare och varit min egen byggherre.
Dessutom har jag lärt mig spackla, måla, foga och sätta lister så sånt kunde jag göra själv, Jag vet att forumet kommer tycka sånt är basalt men det är det bara om man gjort det förr. Bara kunskapen har varit värt drygt enoenhalvmiljon! not. Kul var det iaf och jag har knutit många bra kontakter med bra hantverkare som jag önskar kom på en fika nån dag för att se hur det blev men det kommer ju aldrig hända.

Värmelösningen är luftpump och kamin. Golv(el)värme i badrum. 100l Varmvattenberedare.
Bara kaminen kostade 100k med all inclusive. Luftpumpen 25k.
Ventilation mekanisk (konstant*) frånluft i badrum med två självdragande tilluft. *viktigt pga om det inte finns någon frånluft (ut) får du inte mycket cirkulation alls på luften.

Mitt hus köptes i block (prefabricerade sektioner av väggar, finns flera olika varianter, jag använde Lövånger bygg) och två snickare uppförde stomme och tak varpå ena snickare fortsatte med resten. Lövånger sänkte till och med priset under upphandlingen (det var då virkespriserna var galet höga o började sjunka) och de har en väldigt rolig web-app där man kan bygga sitt fyrkantiga hus i 120cm intervaller och sätta på fönster o dörrar och välja tak och installationsskikt och isolering et.c och få ett pris direkt i appen. 400k för mitt.
Dessutom kunde jag beställa byggritningar i samma app (som involverar en annan leverantör om jag förstår det rätt) för inga pengar alls nästan som går att skicka direkt till bygglovsansökan. Sjukt smidigt, men fyrkantigt, arkitektens mardröm!

Enskilt avlopp med sluten tank för svartvatten och förstärkt infiltration och två(tre)kammarbrunn för gråvatten.
Kommunalt vatten och fiber tillgängligt (dock ej klart ännu).
Kök och badrumsinredning är IKEA. stenskiva i badrum(ja det är en helt separat process att beställa ikeas stenskivor, funkade dock asbra men kostar), en av de billiga laminat i kök, IKEAs dyrare vitvaror. Hoppas att de håller, men funkat bra den här veckan jag bott här. Galet nöjd med IKEAs kök(detta är mitt andra). Inga problem mer än de jag själv åstakommit.

Skulle jag vilja göra det igen? Nja, det var roligt och nervöst samtidigt och en ovärderlig källa till att förstå hur saker hänger ihop och fungerar. Jo kanske, men inte helt säker. Jag kommer i alla fall inte ha råd att göra det igen.

Priserna har varit högre än jag tänkt(allt från avloppstank, kamin, kreditivkostnader och Ellevio), marken tog längre tid att förbereda än tänkt, grävmaskiner är dyra att hålla i drift och allt drog ut på tiden samtidigt som kreditiv(banklån utan säkerhet) kostar pengar.

Asså Ellevio... Vilka satans blodsugare, närmare 50 lök för att nisse åker hit och skruvar lite i stolpen. Helt galet! "Vi har schablonpriser". Ni har dåliga schablonpriser, jag betalar samma pris om elstolpen som bokstavligen står PÅ min tomt skulle ligga 200 meter bort och NI måste gräva 200 meter! Och jag får först bekosta grävning för anslutningen från tomtgräns (eller i mitt fall stolpen) till huset själv! Nån som vet varför det är så vansinnigt dålig prissättning? Fast pris i sin sämsta form av ett monopol!
Sen Banken! Vilka satans blodsugare2, fast det visste vi redan! Ett Kreditiv är utan säkerhet så jag köper att räntan är hög. De tar dessutom nära 50k i olika avgifter för att, inte vet jag? WHY? Oligopol is why. Vem kan ge tips på att undvika bankens ocker?
50k delat på de 6 månader jag haft kreditivet är ~8k/mån. Plus ränta för den delen av kreditivet du tagit ut vilket för 99% uttag av 1.2M i kreditiv med räntepåslag är ~8-9k till. Räkna noga omkostnaderna tillsammans med banken och ta inte ut av kreditivet om du inte behöver och låt inte kreditivet ligga och kosta sen när du är klar. Lägg om det till Bolån (dvs som vanligt lån där huset är säkerhet) med en lägre ränta.

Mina största problem:
Fiberanslutningen. Det tar TID! 10 månader för mig hittils och det är inte klart ännu. Då finns fiber i grannhusen 50 meter bort. Förvisso har jag haft jag otur med sjukdomar bland handläggare men att bekosta andra lösningar för att fibern inte är klar är tråkigt.

Avloppet godkänndes inte initialt och där fanns ett klagomål från en granne med en källa inte långt bort (som inte används vad någon vet). Det ledde till att startbeskedet för bygglovet hängdes på godkännandet av avloppet (olika instanser på kommunen) vilket drog ut på tiden och sköt fram byggstarten som jag höftat men skulle stämt rätt bra om det inte var för att tidigare nämnd anledning.

Markförberedelser tog i mitt fall lång tid, där var mycket storsten så sprängning! Det tog tre veckor istf en vilket sköt fram byggstart ytterligare så alla hanterkare fick skjutas på så jag hamnade lite på sidan eftersom planeringen inte höll. Jag fick ett marklov innan bygglovet så jag kan börja tidigare men inte i tillräckligt god tid för att planeringen skulle hålla.

Att hitta Elektriker och Rörmokare. De verkar inte vilja ha kunder. I mitt nästa liv ska jag bli Elektriker och ignorera alla kunder som är rörmokare sen ska jag skola om mig till rörmokare och ignorera alla kunder som är elektriker! HA!

Taklister är inte helt enkelt...

Inte ett problem men något jag inte räknat med var byggstädningen. Dumt att hantverkare ska kosta pengar på att städa så gör det helst själv men det tar oerhört mycket tid, behöver göras typ dagligen och orsakar många vändor till tippen.
Sopsortera!! Lär dig Återvinningscentralens öppettider utantill och prioritera det innan du hämtar barn eller firar din frus födelsedag. Lyssna på personalen på tippen.

Mina bästa lärdomar:
Man kan ofta själv. Ibland blir det bättre om man gör det själv. En hantverkare ligger under tidspress, så Good Enough är deras motto. En själv styrs kanske av perfektion, ofta helt i onödan men ändå. Sen om det råkar bli liiiite fel, då vet man det och kan avgöra om det behöver göras om och när t.ex. inte alls.

Om du inte är bekant med att bygga själv: Ta in en KA (Kontrollansvarig). Jag fick ovärderlig hjälp av min och han satte upp dokumentation jag inte kan stava till än mindre förstå. Hens jobb är att veta regler, kontrollera milstolpar i byggprocessen och se så att dokumentationen är på plats (troligtvis du själv som får jaga in den dock) vid slutsamråd då kommunen säger att byggnaden är redo att tas i bruk.

Oj oj bäst att avsluta nu. Fråga gärna om nåt du undrar, det har varit kul och jag har inget annat än husbygge i huvudet inom överskådlig tid. Nu ska jag planera verkstan.
 
  • Gilla
  • Älska
Bengt Larsson och 56 till
  • Laddar…
Jag tillhör du den kategorin medlemmar här som gillar när det byggs saker och när dessa byggen får egna trådar. Förvisso kul att läsa om ert bygge i efterhand men det hade vart 100 ggr roligare att följa det i en byggtråd. Det absolut minsta ni kan bjuda på nu är ju bilder på det färdiga huset!
 
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
det hade vart 100 ggr roligare att följa det i en byggtråd. Det absolut minsta ni kan bjuda på nu är ju bilder på det färdiga huset!
Jag övervägde det men insåg att jag inte skulle hinna/orka hålla en tråd vid liv. Kan nog posta lite bilder av förloppet, brb
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Hur blev planlösningen? Ska själv bygga ett litet hus framöver och har väldigt svårt med alla val för planlösning, optimal storlek på huset (hålla budget nere samtidigt som alla omkostnader gör små hus väldigt dyra), planering för ev. utbyggnad i framtiden osv.

Tillkommer det någonting utöver schablonavgiften för el-anslutningsavgiften utöver kostnaden för mätarskåp? Gick det lättare att få tag i elinstallatör för detta moment än för elinstallationen i huset?

Bestämde du lämplig plats för huset utifrån markförhållandena tillsammans med någon markentreprenör eller placerade huset som du ville och lät kostnaden för sprängning och andra markarbeten bli vad den blev? Tog du in någon hjälp eller gjorde du någon utstakning för att placera in huset rätt på situationsplanen när du ansökte om bygglov?

Du har alltså flyttat in i huset utan att ha fått det kommunala vattnet indraget? Hur funkade det vid slutsamråd? Är det några ytskikt och annat i huset som inte var klara vid slutsamrådet?

Hur tänkte du vid val av värmelösningen? Hade du några andra alternativ som du valde bort? Hur mycket låter en luftpump?

Vad kostade KA för ditt husbygge allt som allt? Var det något problem med att vara din egen byggherre?
 
Här ett litet hus som tar ut svängarna lite mer än Lövånger. Blir litet dyrare men kan kanske vara värt det när man kan designa mer själv.
 
  • 3D-modell av ett hus, två våningar, veranda, två personer inuti, grått tak, vit fasad, trappor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett tvåvåningshus med veranda, balkong och grått tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en lägenhet, isometrisk vy, inredd, två rum och kök, balkong, samtida design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en lägenhet med öppen planlösning, möblering, två sovrum, kök och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvitt arkitektritat plan av en modern lägenhet med möbler, trappa och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt av enplanshusplan i 3D; vardagsrum, kök, sovrum, badrum synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-grafik, snitt av lägenhet, två sovrum, vardagsrum, kök, badrum, trappa, modern stil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
T ToreJ01 skrev:
Här ett litet hus som tar ut svängarna lite mer än Lövånger. Blir litet dyrare men kan kanske vara värt det när man kan designa mer själv.
Men badrummen där nere är inte tillgänglighetsanpassade.
 
  • Gilla
Inger Lindholm och 1 till
  • Laddar…
T ToreJ01 skrev:
Här ett litet hus som tar ut svängarna lite mer än Lövånger. Blir litet dyrare men kan kanske vara värt det när man kan designa mer själv.
Det är inte riktigt vad jag är ute efter, men väldigt snyggt gjort! Är det ritat i Sketchup och kalkylen framtagen manuellt?

Är själv ute efter ett enplanshus som helst ska vara så litet som möjligt utan att det blir trångt i något utrymme (50-65+ m2):
- Ett rymligt kök som är lätt att arbeta och röra sig i med gott om förvaring och plats för separat kyl/frys.
- Lättstädat och funktionellt badrum med plats för varmvattenberedare, tvättmaskin, torktumlare, upphängning av tvätt och kombinerad dusch/hundbad (troligtvis badkar).
- Bra förvaringsutrymmen i hall, sovrum (ev. klädkammare), städskåp, skafferi, ev. extra rum för förvaring/förvaringsloft.

Mindre viktigt (men behöver nog tänka till här för att huset ska gå att sälja i framtiden):
- Stort sovrum
- Stort vardagsrum
- Extra sovrum

Några planlösningar jag skissat på:
Ritning av lägenhet: två sovrum, vardagsrum, kök, badrum, garderober, balkong, sydvänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

68 m2. Badrummet är lite trångt. Extra sovrum (värdehöjande) skulle kunna vara förråd eller tas bort om man kan hitta någon smart planlösning för det.

Planritning: två sovrum, vardagsrum, kök, hall, badrum. Möblerad, detaljerad, modern layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna är 85 m2. Vilka 20+ m2 tar man bort? :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
BirgitS
S SetoN7 skrev:
Det är inte riktigt vad jag är ute efter, men väldigt snyggt gjort! Är det ritat i Sketchup och kalkylen framtagen manuellt?

Är själv ute efter ett enplanshus som helst ska vara så litet som möjligt utan att det blir trångt i något utrymme (50-65+ m2):
- Ett rymligt kök som är lätt att arbeta och röra sig i med gott om förvaring och plats för separat kyl/frys.
- Lättstädat och funktionellt badrum med plats för varmvattenberedare, tvättmaskin, torktumlare, upphängning av tvätt och kombinerad dusch/hundbad (troligtvis badkar).
- Bra förvaringsutrymmen i hall, sovrum (ev. klädkammare), städskåp, skafferi, ev. extra rum för förvaring/förvaringsloft.

Mindre viktigt (men behöver nog tänka till här för att huset ska gå att sälja i framtiden):
- Stort sovrum
- Stort vardagsrum
- Extra sovrum

Några planlösningar jag skissat på:
[bild]
68 m2. Badrummet är lite trångt. Extra sovrum (värdehöjande) skulle kunna vara förråd eller tas bort om man kan hitta någon smart planlösning för det.

[bild]
Denna är 85 m2. Vilka 20+ m2 tar man bort? :)
Kolla på planlösningar för BoKlok-hus (BRF) där Ikea har varit inblandad så synnerligen prispressade t.ex. när det gäller storlek. Det är ju egentligen enplanslägenheter i tvåplanshus men kan kanske fungera som inspiration. Jag har sett en 3:a på strax över 60 m2, men då var ju vare sig kök eller vardagsrum stort utan små och lilla sovrummet på 7 kvm. I den föreningen verkade det som att de flesta 3: or gjordes om till 2: or och 4: orna till 3: or för att få större vardagsrum-kök.

Du behöver kolla upp tillgänglighetskraven, särskilt när det gäller badrum.
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kolla på planlösningar för BoKlok-hus (BRF) där Ikea har varit inblandad så synnerligen prispressade t.ex. när det gäller storlek. Det är ju egentligen enplanslägenheter i tvåplanshus men kan kanske fungera som inspiration. Jag har sett en 3:a på strax över 60 m2, men då var ju vare sig kök eller vardagsrum stort utan små och lilla sovrummet på 7 kvm. I den föreningen verkade det som att de flesta 3: or gjordes om till 2: or och 4: orna till 3: or för att få större vardagsrum-kök.

Du behöver kolla upp tillgänglighetskraven, särskilt när det gäller badrum.
Tack för tipset! Ska kolla på dem :)

Jag har inget behov av mer än två rum men tänker att det kanske är svårsålt med ett litet hus mindre än tre rum, jämfört med motsvarande lägenhet, och även att det är nått som banken kan ha åsikter om så det är därför jag haft med det i tankarna.

Det känns ganska lätt att fixa en bra planlösning tills dess att man försöker ta hänsyn till allt samtidigt och försöker att få in det i en rektangel som även ser bra ut exteriört: prisvärt, litet, vart entrén ska ligga, vilka rum som ska ligga i vilka väderstreck, lämpliga rumsmått, hur man rör sig mellan rummen, badrum i anslutning till hall, närhet mellan badrum och kök för vvs, lättmöblerat och bra kök osv. Det blir ofta samma problem när man letar efter färdiga planlösningar.

Exempelvis denna planlösning från BoKlok tycker jag ser bra ut men entrén ligger egentligen på fel sida (kortsida istället för långsida) men det kanske skulle gå, köket och vardagsrummet skulle behöva spegelvändas för att hamna i rätt väderstreck, men det blir nog mindre bra med möblering och med vardagsrummet som korridor.
Svartvit ritning av en bostadsplan med sovrum, vardagsrum, kök, badrum, förvaring och altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lobosueco
  • Laddar…
BirgitS
Ungefär så här tror jag att den lägenhet som en släkting hade såg ut (stuvat om din ritning), lite drygt 60 kvm:
Svartvit ritning: lägenhetsplan, två sovrum, vardagsrum, kök, badrum, klädkammare, balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köket var förstås annorlunda planerat och ägaren hade satt in en köksö för att få mer arbetsyta när det blev ett högskåp med ugn och mikro. Detta då i samband med att lilla sovrummet togs bort så att det gick att utöka köket i stället.
Fler fönster mot altanen och bara ett fönster i lilla sovrummet.
 
  • Gilla
SetoN7
  • Laddar…
Här en modell byggarea 73m2 boarea 63m2 + loft 40m2.
Trappen uppfällbar.
 
  • Isometrisk vy av lägenhet, skalenlig ritning, möblerad, 9000mm måttangivelser, datagenererad modell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en lägenhet, isometrisk vy, skalenlig ritning, två sovrum, vardagsrum, kök, badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett hus i genomskärning, interiör synlig med trappa, möbler, fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit planritning av en lägenhet med möbler, två sovrum, kök, och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning, inplanritning, möblerat enrumslägenhet eller studio med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fasader
 
  • 3D-modell av hus, två våningar, sadeltak, vit, fyra fönster, dörr, dimensioner angivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett enkelt hus med sadeltak, fönster och dörr, trä-textur, ljus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tackar så hemsk mycket för era bra idéer och de fantastiska skisserna! Båda ser väldigt intressanta ut och är varianter på planlösningar som jag inte har stött på tidigare så jag ska sätta mig ner och studera dem närmre och stuva om lite med inredning och så för att skapa mig en bättre bild. Tror detta kan hjälpa mig att komma vidare efter att ha kört fast litegrann, så uppskattar verkligen hjälpen! :)
 
BirgitS
S SetoN7 skrev:
Tackar så hemsk mycket för era bra idéer och de fantastiska skisserna! Båda ser väldigt intressanta ut och är varianter på planlösningar som jag inte har stött på tidigare så jag ska sätta mig ner och studera dem närmre och stuva om lite med inredning och så för att skapa mig en bättre bild. Tror detta kan hjälpa mig att komma vidare efter att ha kört fast litegrann, så uppskattar verkligen hjälpen! :)
Kolla upp tillgänglighetsreglerna för det är onödigt att få bakslag på det under bygglovsprocessen: https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
Broschyren är visserligen rätt många år vid det här laget men det har nog inte skett några större förändringar under tiden.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Hur blev planlösningen? Ska själv bygga ett litet hus framöver och har väldigt svårt med alla val för planlösning, optimal storlek på huset (hålla budget nere samtidigt som alla omkostnader gör små hus väldigt dyra), planering för ev. utbyggnad i framtiden osv.
Planlösning bifogad. Inte slutgiltiga men den jag hittade och är typ samma. Stort allrum 5,6*6,7m med kök vardagsrum där även kamin står. Entre till kökssidan och utgång till baksida från vardagsrumsdelen. Enligt alla som varit här ett Stort badrum/wc på ca 3,4*2,6 m. Sovrum 3,4*3,8m på sida med badrum. Är det optimalt, tja för mig funkar det bra :) Jag gillar badrummet då det även agerar tvättstuga.

Storleken på huset ångrar jag något då det hade varit en ganska lite kostnad att bygga 30kvm till men oavsett storlek måste man ha de dyra bitarna kök/badrum/el. Man kan ju ta kokplatta och ett ofärdigt minimalt kök om man kan leva så och punga ut för något bättre senare kanske.
Tillkommer det någonting utöver schablonavgiften för el-anslutningsavgiften utöver kostnaden för mätarskåp? Gick det lättare att få tag i elinstallatör för detta moment än för elinstallationen i huset?
Förutom det du nämner så grävning från huset till anslutningspunkt fick jag punga själv. Hade samma elfirma hela vägen och det momentet var tidigt i projektet som gick smidigt.
Bestämde du lämplig plats för huset utifrån markförhållandena tillsammans med någon markentreprenör eller placerade huset som du ville och lät kostnaden för sprängning och andra markarbeten bli vad den blev? Tog du in någon hjälp eller gjorde du någon utstakning för att placera in huset rätt på situationsplanen när du ansökte om bygglov?
Jag bestämde platsen, men det var inte mycket att disktuera, tomten är på 1200m2 så inte mycket variation.
Vi justerade något för att hamna på istället för på sidan av en sten som fick bli en del av grunden så vi kunde ha kortare plint där.
Huset placerade sedan snickarna efter, enligt egen utsago, 25 mätningar varpå jag skickade ny sitiuationsplan. Jag har fått veta att det inte är så himla petigt med mycket av byråkratin, bara man uppdaterar dokumentationen som man skickar.
Du har alltså flyttat in i huset utan att ha fått det kommunala vattnet indraget? Hur funkade det vid slutsamråd? Är det några ytskikt och annat i huset som inte var klara vid slutsamrådet?
Vet inte vad jag skrev som får dig att tro det. Allt var funktionsdugligt vid samrådet. Fun fact: Fick en vattenläcka två dagar innan samrådet men röris hann lösa det innan. Inget märkvärdigt, en anslutning av en fabricerad del (alltså inget röris kopplat specifikt) droppade i vattenskåpet så det rann ut i badrummet som det borde. Jag ser det som funktionskontroll.
Hur tänkte du vid val av värmelösningen? Hade du några andra alternativ som du valde bort? Hur mycket låter en luftpump?
Massor av alternativ, Jag drömde om bergvärme med vattenburen golvvärme. Det är en kvarts miljon bara där. ~150k för bergvärme med panna (alltid friskrivet för hur djupt de måste borra), ~80k för golvvärmen. Funderade på golvvärme med elpanna, jordvärme men jag gick på ett billigare med luftpumpen som är den tystaste på marknaden enligt flera källor. En Mitsubishi Hero 25. Den är väldigt tyst så länge den kör i silent mode. Slår man på de kraftigare fläktarna låter den mer, Crazy! Experimenterar fortfarande med om den måste panorera utblåsen eller inte då det är motorerna till det som låter mest men jag tycker värmen sprids bättre när den får panorera. Den hörs i det läget bara när det är väldigt tyst i rummet. Ja jag är ljudkänslig...
Kostade 26k inkl installation. Sen kamin som offgrid/backup/mys/skrytfaktor och bara den gick på 100 lök med skorsten, taksäkerhet, montering och besiktning.
Vad kostade KA för ditt husbygge allt som allt? Var det något problem med att vara din egen byggherre?
7500 kostade min KA. Trodde det skulle gå på mer, men jag blev glad för den fakturan iaf.
Det blev tidvis lite stressigt när det skulle dokumenteras och godkännas hos kommunen. Det var föräldraledigheter och sjukskrivningar och utdragna processer. Lösning: Gå in i processen i god tid och hammra dem med samtal tills det är klart. De är där för att hjälpa dig. Faktiskt, de är hjälpsamma när man ställer frågor och jagar på dem lite. Gör man inte det så händer inte så mycket.
Sen att koordinera olika hantverkares och instutioners närvaro. Ellevio, Elektriker, miljökontoret, röris och golvläggare. Den ena skulle göra ditten innan den andra kan göra datten men bara då den tredje gjort tritten klart och tratten var testad. Lösning: Jag önskar att jag hade haft ett möte med alla samtidigt och låtit dem själva göra upp för det är ett satans ringande fram och tillbaka när man är tredjepart. Dock svårt kanske lönlöst eftersom tidsoptimisten inte räknat med vad det nu var så hela skiten blir skjutet på.
 
  • Gilla
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.