Hemmakatten
Tror ingen kan svara på hur länge TS gjutjärnsrör kommer att hålla.

I ett hus vi hade tidigare, byggt -64, gick ett ingjutet avloppsrör sönder 2004. Det var ingjutit i ett 50 cm betongbjälklag på andra våningen. Det blev ganska stora skador, ända ner i källarvåning, bl.a. fick både ett badrum och en gästtoalett totalrenoveras.

I ett källargolv blir det förstås billigare men kan ändå bli dyrt.

Man måste nog inse att över 60 år gamla gjutjärnsrör behöver bytas ganska omgående.
 
Hemmakatten
Vad gäller radon kan man skriva in i köpekontraktet att radonmätning görs under vintern och att säljaren tex bekostar ev åtgärder som överstiger en viss summa. Förutsätter förstås att säljaren går med på en sådan klausul.
 
Gällande radonet så kan du hyra eller köpa en geigermätare/dosimeter för att se om det finns blåbetong. Räkna med att folk kommer kolla lite märkligt på dig på visningen, men vad gör man inte för att uppfylla sin undersökningsplikt och som extra bonus kanske någon annan blir fundersam.
Exempelvis:
https://www.hygglo.se/radioaktivitetsmatare

Gällande rören så är det omöjligt att svara på. Men det blir ju inte totalkollaps om det går hål någonstans men lite synk och fukt i källaren som rätt lätt kan åtgärdas. Men är det från 60-talet är det ju dags att ses över i närtid.
 
H Hans G2 skrev:
Gällande radonet så kan du hyra eller köpa en geigermätare/dosimeter för att se om det finns blåbetong. Räkna med att folk kommer kolla lite märkligt på dig på visningen, men vad gör man inte för att uppfylla sin undersökningsplikt och som extra bonus kanske någon annan blir fundersam.
Exempelvis:
[länk]

Gällande rören så är det omöjligt att svara på. Men det blir ju inte totalkollaps om det går hål någonstans men lite synk och fukt i källaren som rätt lätt kan åtgärdas. Men är det från 60-talet är det ju dags att ses över i närtid.
ska man kolla radonet med någon typ av säkerhet så gäller väl ett års test ? när vi köpte kåken så ville jag göra radonmätning under besiktningsklausulen. Men firmorna jag pratade med ansåg inte det vara lämpligt att göra något under 2-3 mån.

visst, är det skyhöga mätvärden så ger det väl något ändå.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
ska man kolla radonet med någon typ av säkerhet så gäller väl ett års test ? när vi köpte kåken så ville jag göra radonmätning under besiktningsklausulen. Men firmorna jag pratade med ansåg inte det vara lämpligt att göra något under 2-3 mån.

visst, är det skyhöga mätvärden så ger det väl något ändå.
För att få helhetsbilden behöver man göra en långtidsmätning på minst 2 månader under uppvärmningssäsong.

Genom att mäta med geigermätaren kan man klargöra om det finns något material som avger strålning vilket bryts ner till radon, ex så kallad blåbetong. Det kan även finnas markradonvilket geigermätaren inte är tillförlitlig för, men det är lättare att åtgärda då källan är utanför huset, ex genom att täta, säga i grunden eller ventilera. Men har man mycket blåbetong i huset blir det klurigare att komma åt.
 
För att få vettigt klimat i källaren är det en llvp som gäller. Kör på värme under de kalla månaderna, och avfuktning under de varma månaderna, så har du en källare som håller "boyteklimat" och kan användas till precis vad du vill. Dessutom hjälper den till att värma huset billigt under de kalla månaderna :)
 
Uppdatering: Det blev aldrig köp på huset 2021 pga att budgivningen ballade ur fullständigt. Budstarten på 6,5 M spring upp till över 9 M... Helt galet.
Hursomhelst, nu är i igång igen i en lite mer försiktig marknad, och tittar på ett liknande hus med källare från 1965.

Förutsättningar:
- Källaren är inte omdränerad och utvändig fuktskydd är inte bytt/omgjort sedan byggåret 1965. Anticimex besiktningsprotokoll påpekar givetvis att det är dags att åtgärda, med sedvanliga brasklappar.
- Källaren är "rå" med målat betonggolv, putsade väggar och nästan inget organiskt material utöver själva trappan till bottenplan samt ett par trösklar mellan rummen. Puts på väggarna har en del spår av släpp och man kan väl ana fuktgenomslag på en del ställen, men det är inte plaskblött direkt.
- Det luktar "källare", men inte mögel eller fränt likt det kan göra från tryckimpregnerat eller liknande. Bara fuktigt och rått. - Ventilationen är i hela huset självdrag, ingen mekanisk ventilation finns ens i tvättstugan, bara i kök och bad på bottenplan.

Frågetecken:
- Dränering och utvändig isolering och fuktskydd av källaren är klart det bästa men skulle vara ett stort projekt där trädäck, badtunna, plattsättning m m behöver flyttas... Hur kritiskt är det egentligen att dränera om ifall man primärt tänkt använda källaren till gym, tvättstuga, matkällare och groventre, dvs inte boyta? Kan betongväggar och -golv ta skada eller få mögelpåväxt om de inte beklätts med organiskt material?
- Doft i källare - kan man komma långt med avfuktare och frånluftsventilation eller är det bara att gilla läget? Även om vi inte ska sova där nere är det ju trevligt att kunna torka tvätten eller hänga upp en jacka...
- Radonmätning är inte gjord. Ytterväggar är av betonghålsten, bjälklaget är gjutet valv i betong. Några innerväggar är i vad som verkar vara lättbetong som jag tycker ser grå och inte blåaktig ut. Att få ner ev radonhalter tänker jag är hyfsat enkelt mha justeringar i ventilation och ev mindre investeringar?

De två inplanerade visningarna har varit och möjligheten att mäta radon eller borra i nån vägg etc är nog begränsade till om vi lägger ett vinnande bud (med besiktningsklausul). Hur resonera kring ovan?
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
Hej,

Dränering - Du kan vara lugn. Inget tar skada så du behöver inte göra något utifrån din tänkta användning. Under blöta perioder kan det dock vara svårt att hänga tvätt i källaren, men annars bör det vara lugnt.

Lukt - Svårt att säga, men jag skulle börja med ventilationen och sätta in ftx. Finns det någon hederlig panna som blir varm kvar i huset för att hjälpa självdraget, eller är det typ bergvärme, luft/luft, luft/vatten eller liknande? Du kommer inte räkna hem ftx på uppvärmningskostnaden men få betydligt bättre inomhusklimat i hela huset.

Radon - Troligtvis lugnt men gör lite research. Alunskiffret i lättbetongen kan vara både hög- och lågstrålande och ha olika färg beroende på var och när det är brutet, det går inte att avgöra genom att titta bara. Men hyr en gammamätare på Hygglo och kolla källarväggarna vid besiktning så undviker du det värsta överraskningarna.
Kolla SGUs radonkarta efter förekomsten av markradon.
Kontakta kommunen och begär ut radonmätningsprotokoll från grannhusen för ännu en fingervisning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Hej,

Dränering - Du kan vara lugn. Inget tar skada så du behöver inte göra något utifrån din tänkta användning. Under blöta perioder kan det dock vara svårt att hänga tvätt i källaren, men annars bör det vara lugnt.

Lukt - Svårt att säga, men jag skulle börja med ventilationen och sätta in ftx. Finns det någon hederlig panna som blir varm kvar i huset för att hjälpa självdraget, eller är det typ bergvärme, luft/luft, luft/vatten eller liknande? Du kommer inte räkna hem ftx på uppvärmningskostnaden men få betydligt bättre inomhusklimat i hela huset.

Radon - Troligtvis lugnt men gör lite research. Alunskiffret i lättbetongen kan vara både hög- och lågstrålande och ha olika färg beroende på var och när det är brutet, det går inte att avgöra genom att titta bara. Men hyr en gammamätare på Hygglo och kolla källarväggarna vid besiktning så undviker du det värsta överraskningarna.
Kolla SGUs radonkarta efter förekomsten av markradon.
Kontakta kommunen och begär ut radonmätningsprotokoll från grannhusen för ännu en fingervisning.
Tack för snabbt svar!
Dränering känns ju knepigt att det inte är gjort, men huset är i övrigt välskött och med stora "tråkiga" renoveringar gjorda så det kanske inte behövts, ännu.
Det finns ingen gammal panna utan uppvärmningen sker via LLVP.
Husets bottenplan och övervåning luktar fräscht, det är bara källaren com jag är fundersam på. Klart är att FTX skulle hjälpa även boytan men det är mest källaren jag vill förbättra.
Radonfrågan ska jag försöka få klarhet i. Betonghålstenen i den bärande konstruktionen och det gjutna valvet/bjälklaget till markplan är väl inte det man behöver kolla för blåbetong, utan bara lättbetongväggar? Isf är det 10-20 löpmeter icke bärande väggar i källaren det kan handla om. I värsta fall kanske riva ut...
 
Dräneringen behöver inte vara ett problem, beror ju på markförhållanden och skick. Vår är från 70-talet och funkar fint utifrån förutsättningarna.

Glöm inte kolla markradonet, det kan ibland vara jävligare att bli av med då det inte kan rivas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.